Podle Ezry Gottheila, analytika společnosti Technology Business Research, neměl Apple jinou možnost, než Mapy Google pro iOS povolit, jinak by čelil mediální katastrofě. Šéf Apple Tim Cook totiž v září napsal otevřený dopis, ve kterém uživatele nabádá, aby do doby, než Apple vylepší své vlastní mapy, používali alternativní aplikace. „Pokud však Apple bude cítit, že mu Google příliš konkuruje, nebo že má dokonce lepší aplikaci, může Mapy Google v budoucnu jednoduše zablokovat,“ řekl Gottheil. To se již v minulosti stalo – americká společnost odmítla některé aplikace do svého App Store přijmou kvůli tomu, že byly duplicitní a měly konkurovat jejím vlastním předinstalovaným aplikacím.
„Prozatím Apple nechce uživatele nutit k tomu, aby používali jeho mapy,“ dodal Gottheil. „Dokážu si to ale představit tehdy, až půjde o velké peníze.“ Mapy Google se na iPhone a iPad vrátily ve středu po tříměsíční pauze, jelikož iOS 6 vydaný v září představil vlastní mapy Apple. Uživatelé si však ihned na nové mapy začali stěžovat, jelikož byly nepřesné a chybělo na nich spousta funkcí. Podle některých expertů si Apple s vydáním svých map uřízl ještě větší ostudu, než když v roce 2010 vydal nový iPhone 4, jenž měl problémy s přijímáním signálu.
Je tak jasné, že Apple nyní Googlu nehází klacky pod nohy. Gottheil poukazuje na to, že Apple má nad Googlem stále velkou výhodu – i když jsou Mapy Google nyní nejstahovanější aplikací v App Store, ne každý uživatel iPhone a iPadu si je stáhne. Na druhou stranu ale každý uživatel má a vždy mít bude k dispozici mapy od Applu. Stojí také za to podotknout, že Apple podle analytiků nechtěl Googlu v prvé řadě konkurovat, ale do vývoje vlastních map se pustil proto, že Google vyhrožoval stažením map z iOS v budoucnosti. Pravdou zůstává, že zakázat Mapy Google v iOS by nyní Apple ani trochu nepomohlo, navíc příjmy z Map Google jsou pro Google zcela zanedbatelné. Ale jen o peníze tady nejde.
„Čím více mapy od Googlu používáte, tím více toho Google ví o vás a vaší poloze,“ říká Gottheil. „A to je pro něj mnohem důležitější.“ Mapy spolu s přesným určením polohy uživatele mají velkou hodnotu jak pro Apple, tak pro Google, jelikož umožňují zobrazování personifikovaných reklam. „V současné době však mezi oběma společnostmi probíhá spíše boj o to, kdo nabídne lepší mapy. A to je pro koncového uživatele dobrá zpráva.“
Německé Nezávislé centrum pro ochranu soukromí upozornilo na fakt, že nová aplikace porušuje zásady ochrany soukromí platné v EU. Po prvním spuštění aplikace totiž Google prosí uživatele o anonymní sdílení jejich polohy a příslušné políčko je standardně zaškrtnuté. Pokud tedy uživatel nebude úvodní obrazovce věnovat dostatečnou pozornost a tuto volbu nevypne, může Googlu poskytovat své osobní údaje, aniž by to měl v úmyslu.
Podle zástupkyně centra Marit Hansenové navíc definice slova „anonymní“ v podání Googlu nezaručuje skutečnou anonymitu. „Všechny dostupné údaje lze dosledovat ke konkrétnímu uživatelskému účtu,“ prohlásila Hansenová. A to podle ní umožní Googlu sledovat několik položek polohy. Mluvčí Googlu prozatím na toto vyjádření přímo nereagoval, odkázal nicméně na stránku s definicí, na které se lze dočíst: „Když v aplikaci Mapy Google pro mobily používáte funkci Moje poloha, společnost Google neví, kdo jste.“
„Informace o poloze sbíráme se souhlasem uživatele,“ tvrdí mluvčí Googlu. A dodává, že uživatel se může kdykoli rozhodnout tuto funkci deaktivovat. Taktně však mlčí o tom, že příslušný přepínač je od hlavní obrazovky vzdálen o pět úrovní, navíc zahrnutý mezi informace o ochraně soukromí.