To se také minulý týden stalo a vedlo k přerušení poskytování služeb jako jsou třeba elektronická pošta v mnoha regionech světa včetně Evropy. Výpadek přitom trval více dní. Analytici se shodují v tom, že RIM musí, pokud se chce vyvarovat podobnému stavu (a tedy udržet na trhu), vystavět další datová centra, která tuto slabinu jejich systému odstraní.
Technologický ředitel firmy RIM David Yach potvrdil, že prvotní příčinou technických potíží byl porouchaný klíčový síťový přepínač v jejich operačním centru Slough. Ten má přitom na starosti směrovat provoz BlackBerry napříč Evropou, Blízkým východem, Afrikou a Indií. Jeho služeb navíc využívali i tři operátoři v jižní Americe.
Uvedený switch přitom představoval „single point of failure“, protože provozovatel nebyl schopen provoz přesměrovat na záložní řešení v té samé lokalitě. RIM tak prý neměl jinou možnost než přesměrovávat provoz mimo prostory centra v Sloughu. V té době bylo pro celosvětovou síť v provozu pouze středisko, a to v Kanadě, kde firma sídlí.
Výsledkem toho bylo to, že bylo přetíženo i centrum, které obsluhovalo jiné země, než byly ty, které spadají pod Slough. Bylo to, jako kdyby byl proveden na síť Blackberry masivní útok typu DDoS (distributed denial of service attack), Yach ale tvrdí, že nemají žádné poznatky o tom, že by k nějakému bezpečnostními incidentu, který by měl vliv na výpadek zmíněného rozsahu, došlo.
V současnosti využívá smartphony Blackberry přibližně 70 milionů lidí. Analytik společnosti Ovum Nick Dillon se domnívá, že RIM zvolilo poměrně riskantní architekturu své sítě a že s růstem počtu uživatelů může být tento přístup ještě rizikovější. Jako řešení navrhuje vybudování více regionálních síťových center.
Podobnému výpadku, i když v USA, čelilo Blackberry už v roce 2008 – tehdy RIM reagoval vybudováním nového místního střediska v Texasu a v Atlantě.