Jen těžko si lze přestavit horší pozici, než má druhý díl trilogie. Mezitím co první díl disponuje oslnivým momentem překvapení a díl třetí zase drtivým dopadem spojeným s uzavřením série, dvojka musí navázat na jedničku, být stejně dobrá, ne-li lepší, a zároveň neprozradit nic moc z dění v trojce. Člověk by si až myslel, že s tak svázanýma rukama a docela striktně nalinkovanou budoucností nemůže vzniknout úžasná hra... Zkuste to říct vývojářům z BioWare!
Na rozdíl od jiných her, kde si vývojáři veškeré informace o rozsahu nechávají pro sebe, byl Mass Effect už od samého začátku uváděn jako trilogie. A podle toho se mu také dostalo péče v podobě oprášení dávno zapomenutého systému přenášení uložených pozic. Pokud se vám tedy někde na disku povaluje finální save z jedničky, párkrát se přátelsky poplácejte po rameni a pochvalte za svou nepořádnost vytrvalost. Pokud final save nemáte, ale hra jako taková se u vás nachází, rozhodně doporučujeme ji nainstalovat a před hraním dvojky projít. Je totiž až k nevíře, jak moc se na vašem herním zážitku onen osudový save podepíše. Všechna vaše rozhodnutí mají dalekosáhlé následky a pocit, že jste formovali osudy planet, ras, či jednotlivců je až neskutečně krásný. Autoři si toho samozřejmě byli vědomi a tuto přednost maximálně vytěžili. Vaše minulost na vás bude postupně dýchat ze spousty koutů a nezřídka se během těchto „shledání“ přistihnete, jak se samou radostí uculujete.
Vzhledem k potenciálním rozuzlením, která vzešla z vašich dřívějších rozhodnutí, se jen těžko popisuje příběh. Pravda je však taková, že i přes veškerý váš dřívější heroismus, není galaxie o nic bezpečnějším místem, než byla. Hrozba Reaperů je stále více reálná, kolonie mizí a všechno nasvědčuje tomu, že některým věcem se nedá zabránit, ať už se snažíte sebevíc. A právě tento pocit nevyhnutelnosti se na hře projevil tolik, že by se mohl stát její ochrannou známkou.
Oproti minulému dílu, kde se o nějaké katastrofě prakticky až do konce nevědělo a většinou se jen tak vesele poletovalo vesmírem, ve dvojce je hrozba zcela evidentní. Všechno je proto temnější, hlavní hrdina drsnější a veškeré vaše putování je zastíněno finální sebevražednou misí. Ať už tedy děláte cokoliv, neustále vám nad hlavami visí vidina smrti. Jestli vás to bude motivovat k akci, nebo naopak k obezřetnosti a zdráhavosti, je už jenom na vás.
Ať už váš však ona vidina nakloní, kam chce, pokaždé se pro vás ve zdejším světě najde adekvátní vyžití. Vy akčnější můžete bezhlavě vběhnout do každé bitvy a zkoušet se prostřílet, třebaže se nakonec uvrhnete do náruče smrti. Naopak s obezřetností k vám přijdou nesčetná vylepšení jak výbavy, tak vaší lodě. Lepší zbroje, silnější zbraně, posílené plátování... Je toho spousta a na konci se vám to všechno bude hodit. A to samé platí i o vaší skupině, kterou si pro finální akci musíte sestavit.
Na výběr dostanete z velmi pestré palety nejrůznějších vrahů, trestanců, legendárních bojovníků, či doktorů a bude jen na vás, kolik si jich nakonec naverbujete, ba co víc – kolik jich přesvědčíte natolik, aby vám byli loajální až za hrob. Právě toto verbování a přesvědčování pokrývá drtivou většinu herní náplně a i když to možná zní planě, opak je pravdou. Každá verbovatelná postava je propracovaná až do těch nejjemnějších detailů. Jejich minulost, přítomnost, vlastnosti, zájmy... Všechno! A co je na tom nejlepší – jsou uvěřitelné! Každé slovo jim budete věřit, rádi jim pomůžete, když si o to řeknou, a jejich slib budete brát smrtelně vážně. Právě tato charakterová vyzrálost spojená s vypravěčským uměním BioWare dělá ze hry klenot, který si však skutečně vychutná pouze dospělé publikum. K prohlédnutí všech intrik, pohnutek, či k pochopení chování jednotlivých charakterů je totiž potřeba jistá dávka životní zkušenosti. Hra nemá rating 18 pro nic za nic...
Ač se to nabízelo, nenechalo se BioWare uchlácholit svými vypravěčskými dovednostmi a zapracovalo i na všech haněných elementech minulého dílu. Zkoumání planet jednotlivých soustav pomocí vozítka Mako proto zcela odpadlo a nahradilo ho skenování nerostných surovin. Naproti zdlouhavému a stereotypnímu ježdění si tak během chvilky rejdění kurzorem po modelu planety naleznete bohatá naleziště nejrůznějších surovin, které využijete hlavně při zkoumání výše zmíněných upgradů. Vylepšena byla i umělá inteligence, díky níž už vaše skupina nenechává všechnu akci vám a nezřídka se stane, že vás právě jejich střelba zachrání před nevyhnutelnou smrtí.
Když už je řeč o střelbě, bylo by dobré podotknout, že ty tam jsou doby téměř neomezeného drcení spouště, neboť přehřívání bylo nahrazeno klasickou municí. Vedle brokovnic, útočných pušek, pistolí a odstřelovaček se objevila také nová třída těžkých zbraní, jenž vám lehce usnadní boje s bossy a "vytuhlejšími nepřáteli". Upraven byl také systém biotik, díky čemuž jsou během bojů daleko použitelnější, než minule.
Jelikož mluvit o technickém zpracování by bylo mrhání znaky (Ve zkratce: Grafika stále výborná, zvuk pomalu lepší, jak filmový.), zaměříme konec recenze na onu nepříjemnost, díky níž možná druhý Mass Effect klesl v očích fanoušků jedničky. Ano, hádáte správně, jde o odklonění od RPG. Pravda je taková, že pokud zahodíte předsudky a otevřete mysl pokrokovým myšlenkám, uvědomíte si, že to nebyl krok špatným směrem. Mít složitou tabulku nejrůznějších dovedností je dobrá věc, pokud ve hře ovládáte více postav a můžete si každou specializovat jiným směrem. Pokud máte postavu jednu, brání vám přehršel vlastností v herním zážitku. Jestliže totiž investujete body do všeho, nemůžete nikdy stvořit dobrou postavu, pouze všehochuť, které nic pořádně nejde. V BioWare se proto rozhodli vývoj postavy utlumit a množství vlastností stáhnout na minimum určené výběrem povolání. Otevírání beden, či hackování terminálů bylo hráči naděleno automaticky za cenu miniher a dialogové možnosti jsou již také standardně široké. Ať se tedy na onen odklon podíváte, jak chcete, vždy by vám měl vyjít vstřícný krok vůči hráči a ne naopak...
Jak tedy recenzi zakončit? Určitě jste si všimli, že se v ní prakticky neobjevila kritika a věřte, že to má opodstatnění. Mass Effect 2 si totiž kritiku nezaslouží. Je to nádherné epické dobrodružství, které vyniká příběhem - jeho vyprávěním, zasazením, rozuzlením i dospělostí. Ať už k němu sednete jako hráč akčních her, či RPG, vždy byste z něj měli být nadšení. Řekněme tedy, že posledních pět procent si necháváme jako rezervu pro třetí díl. Doufejme, že nebudeme zklamání!
PLUSY: příběh, délka, propracovanost, grafika, zvuk, hratelnost
MÍNUSY: čekání na třetí díl
Hodnocení: 95%
VERDIKT: Pokud se vám líbila jednička, nebo máte rádi propracované hry s perfektním příběhem, spoustou zajímavých charakterů a hutnou porcí akce, ať vás ani nenapadne se druhému Mass Effectu vyhnout!