Hlavní navigace

Matrox pro náročné - Parhelia 512 - První hi-end grafika po více než dvouleté přestávce?

1. 9. 2002

Sdílet

Společnost Matrox je jedním z mála přežívajících veteránů počítačové grafikypřesto, nebo snad právě proto, jsme o ní v uplynulých dvou letech příliš často neslýchávali. Posl...
Společnost Matrox je jedním z mála přežívajících veteránů počítačové grafiky
přesto, nebo snad právě proto, jsme o ní v uplynulých dvou letech příliš často
neslýchávali. Posledním "velkým" čipem Matroxu byl typ G400 uvedený přibližně
ve stejné době jako čipy TNT2 a Voodoo3. Přestože G400 byl ve své době poměrně
revoluční (a bezesporu konkurenceschopný), dočkal se v nadcházejících letech
spíše kosmetických změn (které mu na výkonu spíše ubíraly). Díky tomu směřovaly
grafické karty s čipy G4xx a G5xx zejména na trh kancelářské a hi-end 2D
grafiky. Ostatně právě kvalitní 2D zobrazení (spolu s podporou dvou monitorů na
jediném adaptéru, jež Matrox uvedl na trh "spotřebitelské" grafiky jako první)
je tradiční doménou adaptérů Matrox.

Parhelia 512 si ovšem klade za cíl víc. Má být nejen špičkovým řešením pro
kvalitní 2D obraz, ale též výkonným 3D GPU, které by mělo konkurovat
nejsilnějším modelům z produkce nVidia a ATI. V neposlední řadě nabízí jako
první "spotřebitelská" grafika podporu tří monitorů současně byť s jistými
omezeními (dva z monitorů je nutno připojit analogově). Specifikace čipu jsou
víc než úctyhodné 80 milionů tranzistorů v sobě ukrývá čtyři vykreslovací
jednotky, z nichž každá dokáže během jediného pracovního cyklu aplikovat až
čtyři textury (či efekty) současně, čtyři programovatelné vertex shadery,
256bitovou paměťovou sběrnici (přenosová rychlost až 20 GB/s) a rozhraní AGP
4x/8x. Na druhou stranu ovšem novému GPU Matroxu chybí některé "odlehčovací"
funkce, jež by částečně eliminovaly výpočet obrazových bodů, které nakonec
nebudou zobrazeny (neboť je překryjí objekty v popředí 3D scény), což může
grafickou kartu zbytečně zatěžovat zejména při počítání velmi komplexních 3D
scén.

Parhelia 512 na druhou stranu obsahuje několik novinek, které konkurenční GPU
zatím nenabízejí kromě podpory tří monitorů (maximální celkové rozlišení je 3
840 x 1 024, tedy 3x 1 280 x 1 024 ideální pro tři 19" skleněné monitory či tři
17" LCD displeje) je to Hardware Displacement Mapping (HDM) a Fragment
Anti-Aliasing (FAA). Technologie HDM umožňuje vytvářet komplexní modely pomocí
speciální "mapy" ne nepodobné klasické textuře či světelné mapě. Zatímco
textura udává barvu jednotlivých obrazových bodů na objektech a světelná mapa
jejich světlost, displacement map představuje "výšku" bodu nad základním
polygonem, který je následně přemodelován do požadované podoby. Výhodou je, že
takto lze snadno tvořit komplexní modely až uvnitř GPU, a šetřit tak přenosovou
kapacitu sběrnice AGP. S HDM souvisí též Depth Adaptive Tesselation, kterou
konkurenční ATI uvedlo pod názvem Truform již u prvních čipů Radeon jedná se o
přidání polygonů do 3D modelu formou "pozvolného přechodu" tvary předmětů se
tak mohou výrazně zaoblit a zjemnit. Anti/Aliasing tedy technologie vyhlazování
hran 3D objektů, je tradičně velmi náročný na výkon GPU, neboť vyžaduje výpočet
scény ve výrazně vyšším rozlišení. Výhodou FAA je přepočítání pouze těch částí
obrazu, které to skutečně potřebují tedy hran jednotlivých polygonů. GPU
samotné vybere pouze obrazové body v okolí hran a ty následně přepočítá a
jejich hodnoty zprůměruje díky tomu, že je ale takto přepočítána pouze cca 1/10
obrazových bodů, ušetří se obrovské množství výkonu.

Přestože teoreticky by měla Parhelia 512 patřit mezi nejvýkonnější GPU, reálný
výkon grafické karty s tímto čipem odpovídá spíše současné střední třídě tedy
čipům GeForce 4MX a ATI Radeon 8500LE/9000. I když je pravděpodobné, že nižší
výkon jde na vrub též poměrně raným ovladačům, faktem zůstává, že po stránce 3D
výkonu Parhelia 512 nemůže konkurovat cenově srovnatelným ani mnoha levnějším
kartám z produkce nVidie a ATI. Rozhodně to ale neznamená, že by čip Matroxu
neměl co nabídnout. Vzhledem k ceně, výkonu a výbavě je ale karta zajímavá
spíše pro profesionály, kteří využijí špičkového 2D obrazu či podpory tří
monitorů.


Matrox Parhelia 512

podpora tří monitorů
kvalita obrazu
poměr cena/3D výkon
Cena: 399 USD (cca 12 000 Kč bez DPH)
K testu zapůjčila firma: Matrox




ATI Ohlásilo pokořitele GeForce4 Ti4600

Nové GPU, s kódovým označením R300, přestavila v polovině července kanadská
společnost ATI. R300 bude pohánět nové karty Radeon 9700, jež by se měly
objevit v prodeji v průběhu září 2002. R300 je prvním GPU plně podporujícím
nové DirectX 9 (ty budou patrně uvedeny později než Radeon 9700). Podle
předběžných testů TechChannel je v některých aplikacích Radeon 9700 o 40 až 50
% výkonnější než doposud nejrychlejší GeForce4 Ti4600. Pokud ATI uvede nové
Radeony podle plánů, znamenalo by to po dlouhé době první významné vítězství
nad společností nVidia, která hraje vedoucí roli na trhu nejvýkonnějších 3D
akcelerátorů zhruba od roku 1999. Nový čip nVidia NV30 s plnou podporou DirectX
9 bude totiž uveden nejspíše až v samotném závěru roku 2002. Radeon 9700, který
nabízí kromě vysokého výkonu ve hrách a dalších 3D aplikacích také podporu
zobrazení na dvou monitorech, se bude v konfiguraci se 128 MB paměti DDR
prodávat asi za 400 USD. Test vám přineseme v některém z příštích PCWORLDů.