Koronavirová pandemie na jaře zavřela školy a učitele a žáky přiměla přivyknout novému režimu – výuce na dálku. Jaký bude studijní režim na podzim, není jisté, technologičtí giganti se však připravují na eventualitu, že školy opět zavřou. Google na jaře tradičně těžil z hardwaru, zejména na západě se osvědčily Chromebooky coby levná alternativa pro práci s Google Classroom a Meet. Microsoft zase využívá portfolia vzájemně propojených aplikací. A pak je tu ještě Zoom, jehož popularita během karanténních opatření rostla strmou křivkou.
Google tento týden představuje projekt The Anywhere School (Škola kdekoliv) přinášející nové funkce pro Classroom, dalších vylepšení se v příštích dnech dočká i Meet jako takový. Od rozšíření počtu účastníků videokonference až po personalizovaná pozadí. Od podzimu bude také platit, že setkání ve virtuálním prostoru nebudou moci být anonymní a každý účastník bude muset vlastnit Google účet.
Vyučující dostanou možnost „vyrazit“ žáka ze „třídy“ bez možnosti návratu nebo uzamykat diskusi poté, co byla daná hodina ukončena. Žáci se zase budou moct virtuálně „hlásit“ o slovo. Google souběžně vylepšuje další ze svých výukových aplikací. Mezi nimi například výukového „asistenta“ Socratic.
Dle dat Googlu s Chromebooky v USA už v lednu, tedy ještě před pandemií, pracovalo na 40 milionů studentů a vyučujících a firma očekává, že tato čísla nadále porostou, nejen ve Státech. Ostatně Classroom nabízí poměrně komplexní administrativní systém, jehož součástí je docházka i známkování, stejně jako sada analytických nástrojů, na nichž chtějí vývojáři ještě zapracovat. G Suite for Education dokonce skýtá kontrolní systém schopný upozornit na plagiátorství v případě vypracovávaných úkolů. Co naopak z bezplatné verze balíku koncem září zmizí, je možnost nahrání si konference a uložení pro pozdější zhlédnutí, respektive stažení. Google chce tuto funkci nahradit novou.
Microsoft
Microsoft své Teams zdokonaloval průběžně, dlouho předtím, než vlnu vylepšení ohlásil Google. Možnost přihlášení se či personalizované pozadí tak nabízí už delší dobu, stejně jako třeba potlačení ruchů na pozadí. V průběhu nejbližších dní chce představit nové zobrazení 7x7 či tzv. breakout rooms, tedy menší skupiny v rámci jedné konference. Tou možná největší novinkou pak bude tzv. together mode, režim společného zobrazení připomínající pohled do skutečné třídy.
Podobně jako Google, také Microsoft nabízí bezplatnou verzi balíku Microsoft 365 for Education s volným online přístupem k aplikacím Microsoft Office a 1TB místa na OneDriveu. Pokud si škola zaplatí prémiový balík, může si Office aplikace nainstalovat lokálně, učitelé využívat plánovací program Microsoft Bookings anebo získat přístup k vylepšeným analýzám. Za zmínku stojí také diskuzní platforma postavená na krátkých videích Flipgrid, která je rovněž součástí vzdělávací strategie Microsoftu.
Anthony Salcito ze sekce pro vzdělávání za Microsoft uvedl, že učitelé během jarní výuky na dálku u studentů zaznamenali znatelnou míru únavy.
„Věříme, že v budoucnu si budou studenti víc věřit a technologii budou zvládat využívat účelněji,“ říká Salcito a doporučuje mimo jiné to, aby si prostředí k výuce udělali co možná nejosobnější a tedy nejpříjemnější.
Zoom
Zoom během pandemických měsíců zaznamenal strmý nárůst popularity a v mnohém konkurentům ukazoval cestu. Jako problematický se ukázal tzv. zoom bombing, tedy narušování videokonferencí nezvanými účastníky. Zoom tak letos pracoval hlavně na lepším zabezpečení a na rozdíl od Googlu a Microsoftu žádné zásadní novinky na podzim neohlásil. Přesto má oproti konkurenci stále v lecčem navrch.
Třeba v tom, že hovory v Zoomu mohou být nahrávány a audio automaticky přepisováno do skrytých titulků. Zoom má též whiteboard (tabuli), stejně jako už zmiňované breakout rooms, které chce v nejbližší době dále vylepšit. Rozsáhlejší administrační funkce sice ve své bezplatné verzi nenabízí, alespoň však zrušil čtyřicetiminutový limit na konferenci, jestliže ji vyučující založí z edukačního účtu.