Nokia Siemens Networks a Ballard Power Systems chtějí metanolovými palivovými články napájet mobilní infrastrukturu při výpadcích elektrického proudu. Společně s globálním operátorem NTT DoCoMo nyní technologii testují.
Potřeba zajištění provozu základnových stanic při krátkodobém přerušení dodávky elektrické energie opět získala na významu poté, co východní pobřeží USA zpustošila tropická bouře Sandy. Metanolové palivové články by mohly být vhodnou alternativou k dnes používaným akumulátorům a dieselovým generátorům. Články jsou šetrnější k životnímu prostředí, tišší a úspornější než dieselové motory. Navíc zaberou méně místa a váží méně než srovnatelné záložní baterie.
Základnová stanice v kombinaci s palivovými články vyvinutými v laboratořích společností Nokia Siemens a Ballard zajistí přibližně 40 hodin nepřerušeného provozu na jednu nádrž obsahující 225 litrů metanolu, za hodinu se tedy spotřebuje asi 5,6 litru. Při použití dieselového agregátu se sice spotřebují asi jen 3 litry nafty za hodinu, generátor však vyžaduje mnohem větší údržbu a nafta je navíc třikrát dražší než metanol.
Hlavním kritériem při volbě alternativního paliva byla podle společnosti Nokia Siemens jeho dostupnost, která je další velkou předností metanolu. Důležitou roli v projektu hraje japonský operátor NTT DoCoMo, který v současné době testuje provoz základnových stanic s metanolovými palivovými články ve výzkumném parku ve městě Jokosuka. Systém byl prý již schválen japonským Ministerstvem hospodářství, obchodu a průmyslu. To, že se na vývoji technologie podílí japonští odborníci, také není zcela bez důvodu. Každý si jistě ještě živě pamatujeme katastrofické následky, které zanechalo zemětřesení a cunami v loňském roce.
Palivové články, které přeměňují chemickou energie z paliva na elektrickou energii, mohou mimo jiné sloužit také k napájení nebo dobíjení chytrých telefonů. Japonská společnost ROHM Semiconductor na nedávném veletrhu Ceatec například představila malý vodíkový palivový článek, který by ve velmi blízké budoucnosti mohl sloužit právě k dobíjení smartphonů. Na palivových článcích pro tato zařízení pracuje také americká společnost Lilliputian Systems, která úzce spolupracuje třeba s Intelem.