Webové aplikace jsou čím dál komplexnější a velké technologické korporace se proto snaží, aby toho JavaScript zvládl zpracovávat mnohem více. Microsoft proto vydal TypeScript, který vývojářům nabízí oproti čistokrevnému JavaScriptu pokročilé funkce, zatímco Google zpřístupnil Web Toolkit, jenž vývojářům umožňuje psát programy v Javě a následně je zkompilovat do JavaScriptu.
Nyní vývojáři Microsoftu, Googlu a Mozilly pracují na novém projektu s názvem WebAssembly, který má umožnit rychlejší komplikaci zdrojového kódu webových aplikací, díky čemuž by tyto mohly být webovými prohlížeči zpracovávány rychleji. Jak uvedli vývojáři, díky WebAssembly by na webu mohly fungovat i aplikace, u nichž to bylo až doposud velmi problematické, jako online hry či nástroje pro editaci videa.
WebAssembly je postaven na ASM.js od Mozilly. Systém funguje tak, že vývojáři napíší své programy v C a C++ a následně použijí kompilátor na jejich převedení do kódu ASM.js, který umí číst všechny webové prohlížeče.
„Myslím si, že jde o zajímavou evoluci webové platformy, která se snaží dosáhnout rychlosti nativních mobilních aplikací,“ uvedl analytik IDC Al Hilwa. „Projekt je zatím na počátku, avšak je vidět, že vývoj webu nyní postupuje dopředu rychleji, než kdy dříve.“
Binární objekty WebAssembly jsou menší, než běžný javascriptový kód, tudíž je celá aplikace rychlejší. Například při standardním načítání webové hry AngryBots je třeba stáhnout asi 19 MB javascriptového kódu, zatímco v případě, že je kód renderován v binární podobě, je k jeho načtení nutné stáhnout pouze 6,3 MB. Javascriptový engine umí také zpracovávat objektový souborový formát rychleji, než čistý text.
Vývoj WebAssembly se odehrává na půdě World Wide Web Consortium (W3C). Prvotní práce odvedli především inženýři zmíněných tří korporací, přičemž nyní vývojářský tým kód zpřístupnil na GitHubu.