Podle zpráv několika známých technologických portálů Microsoft 20. května v New York City představí svůj tablet Surface s menším displejem a označením Surface Mini. Experti očekávají, že zařízení bude opatřeno 8palcovým displejem, stylusem a marketingově bude propagováno jako digitální poznámkový blok.
Menší tablety podle Jiteshe Ubraniho z analytické společnosti IDC budou v následujících pěti letech tvořit většinu všech prodaných tabletů, avšak budou čelit stále větší konkurenci ze strany velkých chytrých telefonů. Zákazníci, kteří si koupí větší smartphone – s displejem o úhlopříčce 5 palců a více – si pravděpodobně již nekoupí sedmi či osmipalcový tablet.
Microsoft vstoupí na trh s osmi či méně palcovými tablety znatelně později než konkurence. Samsung začal prodávat Galaxy Tab před více než třemi a půl lety a Apple přišel s iPadem Mini před osmnácti měsíci. Následně se s malými tablety „roztrhl pytel“. Podle analytiků však Surface Mini může zákazníky i tak zaujmout. „Je důležité mít v nabídce něco s menším displejem,“ řekl Ubrani. „Cena je klíčovým faktorem pro většinu zákazníků a menší tablety jsou jednoduše levnější.“
„Z dat, která máme k dispozici, je zřejmé, že si zákazníci vybírají menší tablety tehdy, když jsou levnější,“ dodává vedoucí výzkumu ve společnosti Kantar Worldpanel ComTech Carolina Milanesiová. „Používají je na sledování obsahu a jsou ochotni je více sdílet s rodinnými příslušníky.“ Jak nízko s cenou Microsoft půjde, zatím není jisté (společnost pravděpodobně zveřejní ceny na události v New Yorku), avšak jelikož je Surface brán jako prémiové zařízení a Microsoft musí na svém hardwaru vydělávat, někteří experti jsou ohledně toho, zda bude Surface Mini s ostatními malými tablety konkurenceschopný, skeptičtí.
„Myslím si, že Surface Mini se bude prodávat za 249 – 299 dolarů,“ říká Sameer Singh, nezávislý analytik webové stránky Tech-Thoughts, která se specializuje na mobilní technologie. „Nemyslím si, že si Microsoft může dovolit konkurovat cenou low-endovým androidovým tabletům.“ První generace iPadu Mini se prodává za 299 dolarů, což je značně více, než high-endové androidové tablety se sedmi- či osmipalcovými displeji.
Microsoft však bude chtít Surface Mini prodávat ne jako tablet určený ke sledování obsahu, ale jako digitální poznámkový blok. A zde má jednu výhodu – své kancelářské aplikace. „Od iPadu Mini a tabletu Nexus 7 se bude lišit stylusem,“ říká Ubrani. „A načasování je skvělé, jelikož rodiče budou dětem o prázdninách kupovat nové věci do školy.“ Analytici se však víceméně shodují na tom, že Surface Mini se nestane masovou záležitostí, ale bude spíše věcí pro nadšence.