Oznámení Microsoftu přichází ve chvíli, kdy Google slaví úspěchy se svým programem AlphaGo, jenž v souboji s předním hráčem Go, Korejcem Lee Se-dolem, vyhrál tři z pěti naplánovaných duelů.
Jak se však ukázalo v těch, které prohrál, program nedokázal reagovat na překvapivé tahy svého lidského oponenta. I proto se Microsoft snaží soustředit na rozvoj celkové inteligence, která by více odpovídala komplexnímu lidskému učení a rozhodování.
„Dnešní počítače zvládají konkrétní složité úkoly jako je třeba porozumění řeči a její překlad nebo rozpoznávání obrázků a jejich popisování, přičemž mnohé z těchto úkolů zvládají lépe než průměrný dospělý člověk,“ uvádí Allison Linn z Microsoftu, „ale nedokážou vnímat pocity prostřednictvím světla, pachu, doteku, zvuku a tak se například nenaučí, že když se jako malé dítě rozpláčete, matka vás nejspíš nakrmí.“
A tak i když už podle Linn umělá inteligence umí rozeznávat slova, neumí tuto schopnost zužitkovat dál jako lidé a tak třeba vědci, kteří by se pokoušeli naučit robota horolézt, by ho museli opravovat pokaždé, když spadne. Právě tohle se teď snaží vylepšit tým vědců Microsoftu z New Yorku – ač levněji, v Minecraftu.
Součástí platformy AIX je proto speciální mod a kód, který umělé inteligenci umožňuje pochybovat se v Minecraftu bez předem daných instrukcí a pomáhá jí „vycítit“ a v důsledku toho jednat ve virtuálním prostředí populární hry i na základě „utrpěných“ zkušeností.
Možnost zapojit se do vývoje prostřednictvím open source v létě dostanou uživatelé jak Windows, tak Linuxu nebo Mac OS a své zkušební vzorky prý budou moct programovat v jakémkoliv jazyce.