Microsoft: Nejlepší vývojáři preferují metody "staré školy"

29. 11. 2009

Sdílet

Jak se ukázalo během odborné diskuze na PDC konferenci v Los Angeles, mnoho uznávaných vývojářů stále dává přednost již mnoha roky ověřeným metodám. Tento trend je zjevný především u softwarového gigantu Microsoft.

Microsoft pro popularizaci programování udělal více, než jakákoli jiná společnost. Její nástroje, v čele s programy Visual Basic a Visual Studio, se během posledních dvou desetiletí dostaly do rukou miliónů softwarových vývojářů.

Ovšem během plodné a často vtipné panelové diskuse o budoucnosti programování uskutečněné v rámci Professional Developers Conference (PDC) v Los Angeles, se ukázalo, že nejlepší vývojáři Microsoftu při své práci stále spoléhají na "old-schoolové" způsoby softwarového programování.

„Pokud se mi pokusíte vzít můj textový editor, se zlou se potážete“ řekl Don Box, respektovaný odborník Microsoftu. „Chtějí lidé kreslit obrázky? Předpokládám, že ano“ pokračoval ve své myšlence Box, který pro Microsoft vytváří deklarativní jazyky a nástroje.

„Grafické programovací prostředí je použitelné jen tehdy, je-li zbytečné, ale nepoužitelné, pokud by mělo být užitečné“ hrál si na PDC se slovy Jeffrey Snover, další uznávaný inženýr Microsoftu a tvůrce skriptovacího nástroje PowerShell pro Windows. Podle něj je vhodné, když se na obrazovce nachází jen pár položek. „Když je tam těch věcí 500, vizuální programování se stává zcela nepoužitelným. Postupně můžete přijít o všechny souvislosti“ myslí si Snover.

„Zatímco vizuální programování může být snadnější se naučit a vývojářům pomáhá zvýšit jejich produktivitu, člověk zároveň snáze podléhá sebeklamu“ souhlasí se svými kolegy zkušenostmi oplývající Butler Lampson. „Nikdo například nikdy neřekne, co to znamená UML diagram.“ Lampson, držitel prestižního ocenění A.M. Turinga z roku 1992, je sám spolutvůrcem devíti programovacích jazyků.

Právě se zvýšením podpory grafického jazyka Unified Modeling Language (UML) Microsoft počítá pro další verzi nástroje Visual Studio 2010, která by se na trh měla dostat v příštím roce. Kromě vizuálních programovacích nástrojů a UML Microsoft ve VS 2010 plánuje zavést i spravování kódu prostřednictvím technologie Common Language Runtime (CLR).

Spravovaný kód běží uvnitř virtuálního stroje. „To umožňuje programovat rychleji a bezpečněji“ říkají jeho zastánci. „Spravovaný kód vývojářům také umožňuje fungovat nad úroveň jejich kompetence“ uvedl Snover. Kód přirovnal k systému ABS u aut. „Dříve jste musel být dobrým řidičem, abyste nezemřel. Dnes už nemusíte pumpovat pedálem.“

Snover na PDC žertoval, že programování se stává čím dál tím více abstraktním. Vývojáři tak podle něj brzy budou pro programování používat pohybový senzor, který Microsoft vytvořil pro svou Xbox hru Project Natal. „Psaní programů bude probíhat prostřednictvím interpretačních tanců“ uzavřel svou myšlenku Snover.