Již před několika dny jsme informovali o tom, že společnost Microsoft pravděpodobně plánuje koupit nový sémantický vyhledávač Powerset, přezdívaný Google-killer. Včera, teprve tři týdny po uzavření jednání s Yahoo, Microsoft tuto akvizici potvrdil.
Microsoft nezveřejnil částku, za kterou Powerset koupí, ale již předtím se hovořilo o ceně 100 milionů dolarů, což je nepatrný zlomek toho, kolik by Microsoft musel vydat za akvizici Yahoo. Po dokončení akvizice se stane 63-členný tým Powersetu součástí Microsoftu a bude dále sídlit ve svých kancelářích v San Franciscu.
Powerset se na rozdíl od klasických search enginů vyznačuje schopností vyhledávat podle smyslu webových stránek a ne podle běžných klíčových slov. Jeho cílem je nabídnout uživatelům co nejvíce relevantní výsledky hledání a teoreticky by měly být nalezené stránky chytřeji a efektivněji vybrané, než je tomu u vyhledávačů, spoléhající se hlavně na klíčová slova. Technologii pro vyhledávání dodaly laboratoře PARC, které patří společnosti Xerox.
Satya Nadella, senior vice-prezident Microsoftu k tomu říká, že v současnosti zhruba třetina dotazů ve vyhledávačích nedá relevantní odpověď na první dotaz a hledání požadovaných informací proto zabere mnohdy dost času a práce. Nedella tím naráží na tradiční problémy vyhledávačů, které mají problém s víceznačností slov a také s kontextem, v jakém jsou na stránkách zařazeny. Naopak Powerset během testů prokázal, že je schopný „porozumět“ smyslu webových stránek a dávat tak relevantnější výsledky.
Mark Johnson, který se podílel na vývoji Powersetu, uvádí, že věří, že s pomocí Microsoftu se nová technologie rozšíří mnohem rychleji, než jak by to bylo možné bez něj. Podle něj Microsoft sdílí jejich společný cíl, zlepšit kvalitu hledání pomocí hloubkové analýzy a právě tato technologie podle něj bude hrát významnou roli ve vývoji vyhledávání na internetu. A právě spojení s Microsoftem může tento postup výrazně zlepšit a urychlit. |
Podle Nadelly bude technologie Powersetu integrována do vlastní technologie Microsoftu pro práci s přirozeným jazykem, kterou Microsoft vyvíjí a měla by být využita například ve služby Live Search.
Microsoft se již delší dobu poohlíží po způsobu, jak vylepšit svoji pozici v oblasti vyhledávání a po skončení rozhovorů s Yahoo je Powerset výhodná a navíc i poměrně levná investice.