Slůvko „cloud“ bylo vydatně skloňovaným pojmem někdy před deseti lety. Vyjadřovalo představu všeho dostupného všude. A také ji víceméně naplnilo.
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
S trochou přípravy a slušným připojením můžete mít přístup prakticky k čemukoli odkudkoli, od souboru .doc s životopisem přes sbírku filmů až po plnohodnotné streamované počítačové hry. Podle nedávno odhalených informací však Microsoft plánuje, že bude z cloudových serverů do počítačů streamovat rovnou celé Windows.
Informace vyšly najevo v rámci probíhajícího slyšení Federální obchodní komise ohledně pokusu Microsoftu o akvizici společnosti Activision-Blizzard, které bylo pokladnicí zákulisních firemních informací již v minulosti. Jak uvádí magazín The Verge, jedním z dlouhodobých cílů společnosti (alespoň podle interní dokumentace z roku 2022) bylo „přesunout Windows 11 stále více do cloudu“. To by znamenalo „plnohodnotný operační systém Windows streamovaný z cloudu do jakéhokoli zařízení“.
Taková myšlenka sama o sobě přitom není nová. Systémy typu mainframe-klient jsou z hlediska výpočetní techniky prakticky dávnou historií a jistě by šly nastavit i pro Windows, byť by to vyžadovalo poměrně zastaralou místní síť.
Modernější implementace zahrnují provozování virtuálních strojů na výkonných serverech (ano, včetně Windows) a umožnění vzdáleným pracovníkům se do nich přihlásit. Společnosti jako VMWare a V2 Cloud je již nabízejí na podnikové úrovni a existují dokonce i služby jako Shadow, které nabízejí plnohodnotný vzdálený počítač se systémem Windows napřímo.
Systém Windows 365, který byl spuštěn před dvěma lety (před vydáním citovaného interního dokumentu), je jakýmsi malým krůčkem k této realitě. Zaprvé, je k dispozici pouze firemním zákazníkům, takže není příliš relevantní pro běžné uživatele, které Microsoft potřebuje, aby se z tržního hlediska mohl výrazněji posunout vpřed. Zadruhé, je součástí platformy Azure, což znamená, že správa je centralizovaná a jako taková se neobejde bez IT oddělení. Navíc, systému chybí řada běžných spotřebitelských funkcí.
Myšlenka Windows jako plnohodnotného cloudového systému je však v souladu s širšími snahami Microsoftu posledních několika letech. Přece jen, co víc si pod konceptem softwaru jako služby představit než plnohodnotný operační systém, za který uživatelé platí měsíční paušál, streamovaný na „hloupé“ obrazovky, kterým stačí jen levný hardware? Nebo, když na to přijde, na telefony, tablety a televizory, které si uživatelé již zakoupili.
Microsoft má jistě infrastrukturu, aby takové plány realizoval, o čemž svědčí například prosazování cloudového hraní v rámci služby Xbox Game Pass.
V potaz je však třeba vzít i aspekt, který Microsoft jen těžko ovlivní. Zatímco u firemních zákazníků přecházejících do cloudu se lze spolehnout na kvalitní připojení, u běžných spotřebitelů v žádném případě není zaručeno, a to ani ve zdánlivě bohatých zemích, jako jsou Spojené státy. Představa, že přijdete o možnost využívat schopnosti svého počítače jen kvůli slabému připojení, se bude prodávat těžko.
Má-li Microsoft o tento model zájem i rok od datace uvedené dokumentace lze i s ohledem na neustálé skloňování „umělé inteligence“ v každé tiskové zprávě jen těžko odhadnout. Pravděpodobné to však je dost.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.