Microsoft raději ustoupil nátlaku Googlu a stáhl aplikaci YouTube ze svého aplikačního obchodu pro platformu Windows Phone. Na jejím odstranění Google striktně trval od okamžiku, co se tam začátkem tohoto měsíce objevila. Podle společného prohlášení obou společností, které poskytl tiskový mluvčí Microsoftu tento čtvrtek, se Google a Microsoft dohodly na kooperaci na vývoji nové aplikace, která by splňovala všechny požadavky programového rozhraní služby YouTube.
Než se ale tak stane, musí Microsoft do obchodu vrátit starší verzi, postavenou na HTML. Ta byla 8. května vyměněna za novou aplikaci, kterou Google označil za naprosto nepřijatelnou. V dopise, který Microsoft obdržel 15. května, požadoval Google odstranění aplikace do 22. května z důvodu nedodržení licenční úmluvy služby YouTube. Aplikace především nezobrazovala reklamy a umožňovala stahování médií nebo také jejich přehrávání na nežádoucích zařízeních bez ohledu na to, jak byla práva na tyto operace nastavena vlastníky daného obsahu.
Vzhledem k tomu, že Google vydělává primárně na reklamách, nemohla striktní a rychlá reakce nikoho překvapit. Na druhé straně si Microsoft opakovaně stěžoval, že nemá přístup k potřebným API a že takto nelze aplikace vyvíjet a že by velmi rád reklamy zobrazoval, pokud by dané API bylo možné využít.
Je očividné, že Microsoft s podobnou reakcí musel počítat – a nepochybně počítal. Jediným vysvětlením toho, že aplikaci přesto začal šířit, je, že chtěl na existující situaci poukázat a vytvořit tlak na Google. Celá situace se ovšem stává tak trochu fraškou, protože tu Microsoft napadá chování, které s velkou oblibou v minulosti sám používal a s despektem odrážel útoky vývojářů, kteří chtěli využívat nějaké oficiální API, ale nebylo jim to umožněno. Naopak, byli obviňováni za volání funkcí API, které nebyly oficiálně popsány...
Čtvrteční oznámení, že obě společnosti budou na vývoji nové aplikace pracovat společně, nebylo pro většinu odborné veřejnosti překvapením. Jak říká Ezra Gottheil, analytik z agentury Technology Business Research: „Pokud chce Google i nadále stavět na svém základním obchodním modelu, musí podporovat co nejvíce platforem. Windows mohou jen získat, pokud budou moci svým uživatelům nabídnout přístup k YouTube, a Google jen získá, pokud bude obsah YouTube – a tedy i reklamy – přístupné v telefonech s Windows.“