Microsoft volá o pomoc kvůli chybám v updatech. Kde je telemetrie, když ji potřebujeme?

28. 4. 2020

Sdílet

 Autor: Microsoft
Čerstvá vlna stížností ohledně bugů v hromadném updatu KB4549951 pro Windows 10 v1903 a v1909) přiměla Microsoft, aby požádal o pomoc se sběrem dat. To je skvělé, ale vede to k zamyšlení, k čemu je Microsoftu všechna ta telemetrie, když ji nedokáže využít?

Hromadný update pro tento měsíc obsahuje několik bugu, včetně chyby, která spouští dočasné profily a vede ke změně plochy a přemístění souboru. Microsoft přiznal tyto stížnosti v podivně obecném prohlášení, kterou zveřejnil na Windows Release Information Status a Knowledge base:

Zprávy o problémech KB4549951 ze sociálních sítí

Viděli jsme mnoho zpráv na sociálních, které se týkají KB4549951 a popisují problémy s Bluetooth, kritickou chybu s modrou obrazovkou a další.

Ovlivněné platformy:

  • Klient: Windows 10, verze 1909; Windows 10, verze 1903
  • Server: Žádný

Další kroky: Do toho dne jsme nezaznamenali žádné chyby v telemetrii, zprávách o chybách ani na feedback kanálech pro zákazníky. Průběžně zkoumáme veškerou zpětnou vazbu a monitorujeme situaci. Pokud narazíte na jakékoliv chyby, rádi bychom to věděli. Poskytněte nám prosím zpětnou vazbu pomocí klávesové zkratky Windows + F nebo jděte na start a vyberte Centrum Feedback, abychom mohli tento problém dále zkoumat.

Na první pohled je to skvělé, Microsoft aktivně žádá o pomoc s těmito podivnými, téměř náhodnými problémy. Jen zřídkakdy vidíme takovou snahu. Ovšem na druhý pohled…

Na internetu jsou desítky výrazných článků, které si stěžují na chyby v novém hromadném updatu. Jsou nejen na sociálních sítích, ale i na známých stránkách jako jsou Windows latest, WinCentral, BleepingComputer, MSPoweruser, TechRadar, OnMSFT. Na ohromné množství hlášení o chybách lze narazit i na Windows 10 Redditu, Microsoft Answers fóru a dokonce i ve Feedback Centru.

Je opravdu zvláštní, že je Microsoft nepovažuje za „feedback kanály pro zákazníky“.

Dříve jsme viděli, že se Microsoft snažil řešit konkrétní problém a komunikoval přímo se zákazníkem. Takové jednání už bohužel zahlédneme jen u draze platících firemních zákazníků.

Není jisté, kolik chyb se váže na tento hromadný update a kolik je pouhá náhoda. Hledali jsem souvislosti v chybách a kromě známého problému s dočasnými profily jsme žádné nenašli. To však není to nejvíc znepokojující.

„Nezaznamenali jsme žádné chyby v telemetrii,“ to je neobvyklé oznámení a je děsivé.

Nalezení takového množství chyb by pomocí telemetrie, kterou Windows poskytuje, neměl být žádný problém. Když se Windows updatuje, odešle se Microsoftu zpráva. Když restartujete systém, odešle se další zpráva. Pokud systém skončí na modré obrazovce, opět se odešle zpráva. Další zpráva se odešle, pokud update neuspěje a tak dále.

Je tak těžké zaznamenat konkrétní chybu na modré obrazovce?

Je tak těžké zahlédnout nový profil hned po updatu?

ICTS24

Jak je možné, že si žádného z těchto problémů nevšimli v telemetrii?

Microsoft utrácí za telemetrii kolosální množství peněz. Už od dob programu Mr. Watson posíláme Microsoftu ohromné množství dat. K čemu jim ta data jsou, když je nedokážou využít?