Microsoft koupil společnost Nuance Communications specializující se na vývoj technologií pro rozpoznávání řeči. Akvizice ho přišla na 19,7 miliardy dolarů, je tedy největší od roku 2016, kdy Microsoft za 26,2 miliardy pořídil sociální platformu LinkedIn. A dle expertů může pro danou technologii znamenat skutečný krok vpřed.
„Rozpoznávání řeči se věnuje řada firem, Nuance však v této oblasti patří už roky k lídrům,“ hodnotí Blair Pleasantová, analytička společnosti COMMfusion. „Má technologie, obchodní partnery, zákazníky a zkušenosti potřebné pro další úspěšný růst.“ Rozpoznávání řeči je v posledních letech žhavým tématem, z tohoto pohledu tedy akvizice pro Microsoft dává smysl. Tím spíš, že v dané oblasti stál dosud ve stínu Googlu, Amazonu i Applu. Není přitom bez zajímavosti, že applovská virtuální asistentka Siri prapůvodně vznikla na softwaru vyvinutém právě v Nuance.
Microsoft v oficiální zprávě poukázal na tzv. ambient clinical intelligence (ACI), kterou se Nuance Communications snaží uplatnit v oblasti zdravotnictví.
„Umělá inteligence je pro ni prioritní, stejně jako je zdravotnictví oblastí, v níž je nejvíc potřeba. Společně s našimi dalšími partnery budeme moct poskytnout pokročilá AI řešení profesionálům, kteří se díky nim budou moci lépe rozhodovat a vytvářet smysluplnější vazby,“ uvedl šéf Microsoftu Satya Nadella k potenciálu propojení Nuance s programem Microsoft Cloud in Healthcare. Díky tomu, že software Nuance Communications v nějaké formě využívá zhruba 90 % amerických nemocnic, Microsoft s akvizicí získává důležitý přístup do zdravotnického sektoru, v němž dle předpokladů hodlá uplatnit a posílit svá cloudová řešení.
Pokud jde o hlasovou technologii, Microsoft se v ní angažuje nejpozději od roku 2015, kdy s uvedením Windows 10 představil též svoji virtuální asistentku Cortanu. Ta si od té doby našla cestu i na zařízení s Androidem a iOS, na Xbox, do prohlížeče Edge, headsetů pro smíšenou realitu a zařízení chytrých domácností vyráběných jinými firmami. Dle Microsoftu služeb Cortany v současnosti celosvětově využívá víc než 150 milionů lidí, přičemž firma ji v posledních měsících začala profilovat spíš jako asistentku pro práci než pro všeobecné použití.
Rozmach hlasových asistentů a technologií na rozpoznávání řeči navíc umocnila stále probíhající pandemie a uživatelé očekávají, že funkcionalitu virtuálních asistentů, na jakou si navykli v domácím prostředí, budou moct využít také v práci. A zároveň, s rostoucím významem zdravotního sektoru dává spojení dvou klíčových hráčů na trhu smysl.
„Jak populace stárne, je důležité hledat způsoby, jak procesy ve zdravotnictví vylepšit a zároveň snižovat ceny. Tomu pomůže zkrácení času, který pacientům lékaři věnují, ale i času věnovaného souvisejícím úkonům,“ říká Pleasantová.
Dle Gregga Pessina, analytika ze společnosti Gartner, má společnost Nuance Communications oproti konkurenci navrch právě mimo jiné v oblasti zpracování řeči a jejího přepisu ve zdravotnictví. Na rozdíl od Pleasantové se však nedomnívá, že by akvizice měla na segment až tak výrazný dopad, jelikož Nuance je ve zdravotnictví už zavedeným hráčem. Hlas však, stejně jako Pleasantová, vnímá jako důležitou součást budoucích rozhraní a uživatelské zkušenosti. A to nejen ve zdravotnictví, přestože dle predikcí společnosti IDC z téměř 111 miliard dolarů vydaných v roce 2024 na AI padne téměř polovina právě na segment zdravotní péče.