České úspěchy
Češi patří již několik let mezi úspěšné účastníky celosvětového finále soutěže Imagine Cup. V roce 2006 na sebe studenti z Vysokého učetní technického v Brně upoutali pozornost návrhem navigační slepecké hole. V následujícím roce se mezi nejúspěšnější nápady probojoval projekt SilentBooks, který mohou využívat neslyšící v cestě za vzděláním. Imagine Cup 2008 pak patřil projektu DIP (systému včasného varování před přírodními katastrofami) týmu z Vysoké školy Báňské – technické univerzity v Ostravě a týmům z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Střední školy aplikované kybernetiky v Hradci Králové, které se umístily v kategorii programátorů na 5. – 6. místě. Při účasti 200 000 studentů z více než 100 zemí tak projekty českých reprezentatů patří dlouhodobě mezi jedny z nejúspěšnějších.
Soutěžní kategorie
Soutěž Imagine Cup 2009 probíhá v 9 kategoriích, do kterých je již nyní možnost se na stránkách www.imaginecup.cz zaregistrovat. U čtyřech kategorií bude navíc zcela poprvé probíhat nezávisle na celosvětovém finále také české národní utkání. Studenti tak získávají další příležitost pro využití svých nápadů a připravených projektů.
1) Návrh softwaru
Úkolem této disciplíny je vytvořit reálné softwarové aplikace nebo služby, které odpovídají tématu soutěže. Studenti musí přijít s nápadem, na jeho základě vytvořit projekt a realizovat celý vývojový proces. Této kategorie se soutěžící účastní osobně a z českého regionálního kola postoupí výherce přímo do celosvětového finále v Káhiře.
2) Embedded vývoj
Účastníci v této kategorii mají za úkol vyvinout funkční prototyp integrovaného zařízení s operačním systémem Windows CE, které lze použít při řešení některého z obtížných sociálních problémů. Tento úkol důkladně prověří schopnosti soutěžících, kteří chtějí přenést svá řešení přímo do terénu. České národní finále proběhne pod záštitou společnosti Elbacom, která je výhradním distributorem operačních systémů Microsoft Embedded pro český a slovenský trh.
3) Vývoj her
Tato kategorie představuje obtížnou zkoušku tvůrčích a technických dovedností studentů, kteří musí vytvořit hru, jejíž účelem bude nejen pobavit, ale také podpořit pozitivní sociální změny. Studenti z celého světa mohou získat mezinárodní uznání pro své hry vytvořené v produktu XNA Game Studio. Národní české finále bude u této disciplíny probíhat pod záštitou organizace Prague ACM SIGGRAPH.
4) Roboti a algoritmy
Roboti potřebují více než převody a kabely – potřebují velmi složité algoritmy, které jim umožňují komunikovat s okolním prostředím. Tato nová soutěží kategorie je jakousi matematickou překážkovou dráhou, kterou musejí studenti absolvovat a vyřešit přitom sérii rébusů, programátorských úkolů a algoritmických hádanek. Také u této kategorie převezme záštitu nad národním kolem Prague ACM SIGGRAPH.
5) IT řešení
Úkolem studentů je vývoj, nasazení a údržba IT systémů, které jsou funkční, robustní a bezpečné. V této náročné soutěži musejí studenti prokázat své schopnosti a dovednosti v oboru sítí, databází a serverů.
6) MashUp
Dokážeme-li vnímat svět více než z jednoho úhlu, může v nás inspirovat nové nápady. V této kategorii mají studenti za úkol zkombinovat různé prvky (hudbu, data, obraz, služby – fantazii se meze nekladou) a uspořádat je tak, aby zásadně změnily názor diváků na některý z palčivých celosvětových problémů. Nové a neočekávané asociace přitahují zájem, a studenti tedy mohou upozornit na aspekty, které byly dosud opomíjeny.
7) Fotografie
Velcí fotografové dobře vědí, že i jediný snímek dokáže změnit svět. V této soutěži vyprávějí studenti formou fotografické eseje složené z inspirujících snímků příběh, který je zaměřen na některý z nejzávažnějších problémů lidstva. Fotografie musí upoutat zájem publika a prokázat, že autor osobně chápe podstatu příslušného globálního problému. Po velkém zájmu v minulém roce bude také letos probíhat české finále pod záštitou časopisu FotoVideo.
8) Krátký film
V této kategorii potřebují studenti využít všechny své schopnosti, aby vyrobili působivý a přesvědčivý krátký film. Jako tvůrci budou odpovědni za celý tvůrčí proces od námětu a obrazového scénáře přes natáčení digitální kamerou až po finální úpravy a prezentaci snímku.
9) Design
Studenti jsou vyzváni k vytvoření nového nápaditého způsobu interakce mezi strojem a člověkem. Za použití sady nástrojů Microsoft Expression využijí sílu technologie jako prostředku pro svou tvořivost.
Pravidla soutěže Imagine Cup
Soutěž je rozdělena do několika kol. Soutěžící v kategorii Návrh softwaruse utkají v regionálním českém kole, a vítěz postoupí do celosvětového finále, které proběhne v červenci 2009 v Káhiře. Studenti v ostatních soutěžních kategoriích bojují většinou on-line se svými mezinárodními soupeři a jsou průběžně vyřazováni. Do mezinárodního finále pak postupuje pouze 6 nejlepších týmů či jednotlivců v každé kategorii. Nejlepší návrhy budou oceněny finanční odměnou ve výši celkem 170 000 amerických dolarů. Kromě ocenění, znamená pro studenty úspěšná účast v soutěži také nové profesní příležitosti a šanci ovlivnit životy ostatních lidí. U kategorií Embedded vývoj, Vývoj her, Roboti a algoritmy a Fotografie je české národní finále od celosvětového odděleno. Soutěžící, kteří nepostoupí do celosvětového finále, tak mají stále možnost uspět v kole národním. V případě Návrhu softwaru postupuje z českého regionálního kola vítěz do celosvětového finále. Do soutěže se mohou zapojit studenti starší 16 let.
Více informací o Imagine Cup 2009 získáte na adrese www.imaginecup.cz. Na těchto stránkách se mohou zájemci také do soutěže přímo přihlásit.
Partnery soutěže Imagine Cup 2009 v České republice jsou: Elbacom, FotoVideo, Chytrepaliace.cz, ISIC, Jihomoravské inovační centrum, Microsoft Inovační Centrum, Pixel, Prague ACM SIGGRAPH a Státní fond životního prostředí.
- - Alexandr Radecký