Mluv a bude ti rozuměno

4. 9. 2012

Sdílet

 Autor: © Sashkin - Fotolia.com
Zářijové představení mobilního systému pro hlasovou interakci s názvem Sherpa slibuje změnit hlasové ovládání technologií. Největší průlom přinese do vyhledávání.

Sherpa je hlasem ovládané uživatelské rozhraní, určené primárně pro mobilní zařízení. Jde o interaktivní aplikaci v principu obdobnou známým aplikacím Vlingo nebo Siri, která však přináší zásadní inovace.

Ty zásadně rozšíří využití hlasového ovládání. Zatímco Vlingo a Siri jsou primárně určeny k ovládání mobilního zařízení a jejich využitelnost mimo něj je mizivá, Sherpa je od začátku vyvíjen jako nástroj pro podporu transakcí. To je z pohledu byznysu klíčový rozdíl – pomineme-li úplně nejzákladnější překážku byznysového využití aplikací Siri a Vlingo, a sice jejich uzavřenost. Tyto aplikace nemají aplikační rozhraní, a nelze je proto integrovat do širších řešení.

Interakce člověka s počítačem je přes veškerý pokrok, jehož informační technologie dosáhly, dosud velmi nepřirozená. Klávesnice a myš představují limitující faktor pro zvýšení efektivity celého systému „počítač – uživatel“, ale Gartner přepokládá, že v roce 2020 bude na internetu polovina veškerých interakcí uživatelů s jejich výpočetními zařízeními prostřednictvím hlasu. Bude se to týkat především zadávání pokynů pro vyhledávání; je to logické, protože jde o relativně standardizovanou činnost, jejíž význam je zásadní a navíc stále roste. Právě tady se dá očekávat, že Sherpa přinese revoluční změny – zejména ve využití vyhledávání pro byznys.

 

Autor je analytik společnosti Gartner

Poznámka: Gartner dosud nemohl ověřit, jak Sherpa funguje v reálném nasazení u klientů. Tento článek proto nelze chápat jako osvědčení kvality tohoto produktu, ale pouze jako upozornění na nový trend a na vysvětlení, co tento trend znamená v oblastech, jako jsou zákaznický servis nebo marketingové a prodejní aktivity.

ICTS24

 

Celý článek si můžete přečíst v Computerworldu č. 15/2012.