Mobilní prohlížeč běží v každém desátém zařízení

26. 3. 2013

Sdílet

 Autor: © Tsiumpa - Fotolia.com
Webové prohlížeče pro mobilní zařízení za poslední dva roky téměř ztrojnásobily svůj podíl a nyní představují významnou tržní sílu.

Růst na mobilním trhu je z velké části způsoben globálním propadem prodejů osobních počítačů, místo kterých si spotřebitelé stále častěji pořizují chytré telefony nebo tablety. Za poslední měsíc si tak mobilní prohlížeče připsaly zisk 1,4 procentního bodu a v současné době tvoří již 13,2 % všech prohlížečů.

Únorový zisk byl podle společnosti Net Applications, která provádí pravidelný průzkum na vzorku unikátních návštěvníků 40 tisíc stránek, největší za poslední tři měsíce. V lednu si na své konto připsaly zisk 1 procentního bodu a v prosinci půl bodu. Za jediné čtvrtletí se tak jejich podíl zvýšil o 2,8 procentního bodu neboli o 26 %.

Dlouhodobější trend je ještě působivější. Za posledních 12 měsíců se tržní podíl mobilních prohlížečů zdvojnásobil a za poslední 2 roky dokonce ztrojnásobil.

Podíl desktopových prohlížečů, mezi které společnost Net Applications zahrnuje také prohlížeče pro notebooky, během posledních tří měsíců naopak klesl o 3,1 procentního bodu a za celý rok pak o 6,3 procentního bodu. V březnu používalo desktopové prohlížeče asi 86,2 % uživatelů, přičemž ještě před rokem to bylo 92,5 %.

Rostoucího potenciálu mobilních prohlížečů využívají všichni velcí hráči desktopového prostředí. Kromě Opery přišel s vlastní platformou také Google, který se dlouhou dobu spoléhal na základní prohlížeče systému Android.

Microsoft zase pro dotykové rozhraní nových operačních systémů Windows 8 a RT přizpůsobil Internet Explorer 10. Pro rozhraní Modern je k dispozici také Chrome a na verzi Firefoxu pracuje i Mozilla, která již chystá také vlastní mobilní systém pro chytré telefony.

Nejvíce se však na růstu mobilních prohlížečů podílí Apple s prohlížečem Safari, který v březnu tvořil 55,4 % všech mobilních prohlížečů. Na druhém místě jej následoval prohlížeč Androidu s 22,8 %, dále Opera Mini s 12,7 %, Chrome s 2 % a Internet Explorer s 1,6 %.

Také díky dominanci na mobilním trhu běží prohlížeč Safari v současné době v 12 procentech všech zařízení s připojením k internetu. Celkový podíl prohlížečů od Googlu pak činí 17,3 %, od Mozilly 17,3 % a Microsoftu 48,3 %.

Ačkoliv se tak podíl desktopové verze prohlížeče Safari stabilně pohybuje kolem 5 %, díky mobilním zařízením Safari příliš nezaostává za prohlížeči Chrome či Firefox. Za předpokladu, že prodeje osobních počítačů budou nadále klesat, je to pro Apple velmi dobrá zpráva.