Mobilporadna - vy se ptáte, my odpovídáme

1. 7. 2003

Sdílet

? Používám mobilní telefon Siemens C35 s adaptérem na 3 SIM karty. Neznám kód,kterým lze přepínat mezi kartami. Všichni výrobci příslušenství k mobilním telefonům záhy zjistili, ...
? Používám mobilní telefon Siemens C35 s adaptérem na 3 SIM karty. Neznám kód,
kterým lze přepínat mezi kartami.

Všichni výrobci příslušenství k mobilním telefonům záhy zjistili, že zákazníci
prahnou po adaptéru, který by umožňoval používat více SIM karet v jediném
mobilním telefonu bez nutnosti otevírat zadní kryt mobilu a vyměňovat SIMky. I
když SIM karty nelze provozovat současně nelze tedy být s tímto mobilem zároveň
na příjmu na vícero číslech (pokud tuto službu nenabízí sám operátor) je po
těchto přídavných komponentech velká poptávka. Konektor ve tvaru SIM karty se
zasune do telefonu do místa určeného pro SIM kartu, samotné SIMky se zasouvají
do svých vlastním boxů na destičce adaptéru. Mobilní telefon většinou mírně
přibude na tloušťce.

I když je možné, že takový kód existuje, nikdo, kromě samotného výrobce, jej
nezná. Žádný takový kód jsem nesehnal ani na internetových stránkách, ani v
odborných internetových diskusích. Pokud by se někdy v budoucnu takový kód
objevil, na stránkách PC WORLDu jej uvedeme. Nezbývá vám tedy nic jiného, než
mobil vypnout a zase zapnout, aby adaptér poznal, že chcete pracovat s jinou
SIM kartou.

Pokud ovšem prahnete být k zastižení na více číslech zároveň, doporučuji
používat tzv. přesměrování. Méně používaná telefonní čísla přesměrujte na
jediné, které používáte nejčastěji. Pokud vám někdo bude volat na přesměrované
telefonní číslo, dojde k tomu, že začne vyzvánět mobil, kam je přesměrování
nastaveno. Mějte ale na paměti, že při přesměrování vy sami platíte hovor z
přesměrovaného na váš používaný mobil. SMS zprávy tímto způsobem bohužel
obsluhovat nelze. Přesměrování nefunguje s předplacenými kartami Twist a Go.



? Existuje způsob, jak poslat fotografii nebo obrázek (do velikosti 30 KB) z
internetu na mobilní telefon, který podporuje MMS zprávy?

Multimediální zprávy (MMS) se pomalu a jistě začínají stávat u uživatelů
moderních mobilních telefonů stále populárnějšími. Mobilní operátoři se
předhánějí v nabídkách zasílání plnobarevných obrázků a melodií, ale i
videosekvencí na mobily vybavené příjmem multimediálních dat. Tyto přístroje v
sobě mají zabudovanou paměť pro ukládání MMS zpráv, takže je možné mít stále
při sobě zajímavé momentky, a kdykoliv si je z paměti mobilu vyvolat na
displej. Způsobů, jak vlastní obrázek vložit do mobilu, je hned několik,
některé však jsou pro různé typy mobilů nepoužitelné:

- Vyfotografujte objekt svého zájmu a uložte jej přímo do mobilního telefonu.
To lze splnit pouze s mobily, které v sobě mají zabudován fotoaparát, nebo ke
kterým lze fotoaparát připojit.

- Nahrajte obrázek do mobilu z počítače pomocí datového kabelu, infračerveného
portu nebo Bluetoothu. Ani tato možnost není přístupná pro všechny majitele
multimediálního mobilu. Spojení mobilu s počítačem je někde bráněno softwarově,
jindy komunikační port mobilu chybí.

- Pošlete MMS z jiného mobilního telefonu. Pokud máte možnost vložit data do
jiného mobilního telefonu vybaveného MMS, učiňte tak a pak si je pošlete do
svého mobilu. Pro odeslání multimediální zprávy můžete do cizího mobilu
nakrátko vložit vlastní SIM kartu, abyste nesnižovali kredit toho, kdo vám
mobil zapůjčil.

- Vyberte si vhodný obrázek ze serveru svého operátora. Tato možnost je sice
snadná a pohodlná, ale neřeší náš případ, kdy potřebujeme získat do mobilu
vlastní obrázek. Navíc odeslání takového motivu je poměrně drahé.

- Pošlete MMS zprávu na svůj mobilní telefon přes on-line editor MMS zpráv na
stránkách Eurotelu. Budete k tomu potřebovat SIM kartu tohoto operátora (MMS
zprávu ale můžete poslat na jakýkoliv český mobil) a vlastní obrázek uložený na
svém počítači. Pro podrobnosti vyhledejte minulé číslo časopisu PC WORLD.
Podobnou službu provozuje server http://www.mojelogo.cz.



? Jak lze Alcatel 501 vrátit do továrního nastavení?

Čas od času může každý uživatel mobilu dojít do situace, kdy "něco zmáčkl" a
telefon nefunguje podle jeho představ. Mobil je v tu chvíli nutno vrátit do
tzv. "továrního nastavení". K těmto účelům slouží speciální kód, který vrátí
mobilnímu telefonu nastavení, jaké mu vštípil výrobce. Proceduru lze u
některých přístrojů provést přes menu mobilního telefonu (většinou se příslušný
bod nachází pod položkou "nastavení"). Jindy pomůže kód, který se vyťuká na
klávesnici a poté se odešle jako běžný hovor.

Pro mobilní telefony Alcatel vypadá kód pro návrat přístroje do továrního
nastavení takto: ###847#.



? Mám mobil Nokia 6310i a po nastavení GPRS stále hlásí, že síť není dostupná.
Poraďte, prosím.

O tom, jaké parametry nastavit v mobilním telefonu pro připojení k WAPu přes
GPRS, jsme již psali v jednom z dřívějších čísel. Zkontrolujte proto prosím
nastavení tam, nebo navštivte internetové stránky svého operátora, kde je
aktuální a správné nastavení vašeho mobilu k dispozici.

Pokud máte vše nastaveno v pořádku, a přesto se mobil odmítá k wapovým
stránkách připojit, zkontrolujte, zda máte službu GPRS aktivovanou. Tuto
informaci zjistíte opět na internetu nebo na infolince svého operátora.
Aktivace většinou proběhne do několika desítek minut a bude uskutečněna zcela
zdarma. Druhým problémem může být intenzita signálu. Z vlastní zkušenosti vím,
že pro navázání úspěšného spojení je třeba být v místě dostatečně pokrytém
signálem mobil by měl indikovat alespoň polovinu z maximální úrovně signálu,
spíše však více.

Pokud budou problémy přesto přetrvávat, pokuste se půjčit cizí SIM kartu s
aktivovanou a fungující službou GPRS a vyzkoušejte ji ve vlastním mobilu, a
naopak vlastní SIM kartu v cizím mobilu, který podporuje GPRS.



? Jak lze zjistit telefonní číslo uživatele mobilních sítí na Slovensku?

V SR ani v ČR nezjistíte telefonní číslo uživatele mobilního telefonu vždy a
snadno. Uživatel nejprve musí dát souhlas k tomu, aby mohl operátor na požádání
sdělovat jeho telefonní číslo, navíc se musí jednat o zákazníka s paušálním
tarifem. Na Slovensku sítě GSM provozují dva operátoři: Orange a Eurotel.
Telefonní čísla zákazníků Orange Slovensko vám poskytne operátor Zákaznické
linky na čísle (ze zahraničí) +421 905 905 905. Operátor Eurotel Bratislava na
náš dotaz ohledně této problematiky nereagoval, informaci se nám nepodařilo
zjistit ani na webových stránkách.

S pevnými telefonními linkami je situace jednodušší. Telefonní číslo na
účastníky pevné linky na Slovensku je možné získat na lince T-Mobile Asistenta
(z T-Mobilu na čísle 333, z pevné linky přes číslo 1183), kde vás mohou na
vyhledané číslo ihned spojit. Další linku s informacemi o telefonních číslech
zahraničních telefonních účastníků provozuje Český Telecom na čísle 1181. Toto
telefonní číslo by mělo být dostupné jak z pevné telefonní linky, tak ze sítě
mobilních telefonů. I zde vás jsou schopni na vyhledané telefonní číslo přímo
spojit. Telefonní číslo pevných linek na Slovensko lze zjistit i na internetu:
http://www.zoznamst.sk.



? Je možné s mobilním telefonem Sony J7 wapovat off-line?

Při vytáčeném připojení k WAPu platíte za dobu strávenou připojením k
internetu. Proto je žádoucí funkce, kdy se lze od webu odpojit a prohlížet
navštívené stránky nepřipojeni off-line tedy zadarmo. Některé mobilní telefony
se odpojí po stisknutí jediné klávesy nebo určité kombinace kláves. Bohužel,
Sony J7 mezi ně nepatří.

Řešení je však i pro tento mobil k dispozici: V menu mobilu postupně
nalistujte: "WAP" "Nastavení" "Profil" "Změnit" "Detaily" "Čas". Limit nastavte
na 60 sekund. To je nejnižší možná hodnota, kterou lze zadat. Nyní se můžete
připojit k WAPu a navštívit všechny stránky, které chcete později prostudovat.
Po načtení požadovaných stránek 60 sekund s mobilním telefonem nemanipulujte.
Můžete pouze číst aktuální zobrazenou stránku, ale nesmíte přecházet na žádnou
další. Po této jedné minutě se mobil automaticky od internetu odpojí, a vy
můžete off-line prohlížet ty stránky, které jste předtím navštívili. O stránku
zpět se vrátíte stisknutím červeného tlačítka. Při kliknutí na odkaz, který
jste dosud nenavštívili, se mobil opět připojí.



? V květnovém PC WORLDu byla uvedena nesprávná informace. Uživatelé paušálních
tarifů Oskara mohou zjišťovat aktuální provolanou částku.

Tarify nové generace "Řekni mi", "Povídej" a "Nezavěšuj", a dále tarify
"Odepiš" a "Mezi námi" umožňují svým uživatelům zjišťovat aktuální provolanou
částku níže popsanými způsoby. Tato částka nemusí vždy odpovídat skutečnosti
důvodem mohou být především hovory vedené v roamingu a některé druhy datových
spojení.

- Na internetu: Na stránkách http://www.oskarmobil.cz (nově nejmladší operátor
získal i doménu http://www.oskar.cz) po zadání svého telefonního čísla a hesla
vstupte do Oskarovy chráněné oblasti a klikněte na odkaz "Aktuální stav účtu".
Aktuální provolanou částku uvidíte spolu s informací o používaném tarifu. Cena
je uváděna bez DPH a je zaokrouhlena na celé desetikoruny.

- Ve hlasové samoobsluze: Vytočte telefonní číslo *608. Po vyslechnutí úvodní
informace zvolte možnost 1 "Můj Oskar", dále 1 "Můj účet" a pokračujte možností
"Informace o aktuální provolané částce". Ta vám bude sdělena automatickým
systémem do sluchátka telefonu.

- Pomocí SMS zprávy: Vytvořte novou SMS zprávu, do které zadejte: "FLIMIT KOLIK
heslo". Jako "heslo" použijte své osobní číselné přístupové heslo ke službám
Oskara. Celou SMS pak odešlete na telefonní číslo 7700. Po chvíli dorazí v
textové zprávě odpověď s informací o aktuální výši provolané částky. Ta bude
uvedena opět bez DPH a zaokrouhlena na celé desetikoruny. Odeslání i příjem
takové SMS zprávy jsou zcela zdarma.

Čtenářům se za poskytnutí mylné informace omlouváme.


Máte-li další dotazy, posílejte SMS zprávy na mobilní telefonní číslo 604 707
349 nebo e-maily do naší schránky josefkul@t-email.cz. Na vaše dotazy k této
problematice se pokusíme najít odpověď. Přivítáme tipy na další články, abychom
psali o tom, co vás opravdu zajímá.