Společnost IDC uvádí, že celosvětový prodej chytrých telefonů vykázal za první čtvrtletí tohoto roku pokles o 6,6 % na 310,8 milionů zařízení. Jedná se tak o šestý po sobě jdoucí čtvrtletí poznamenané snižujícími se výsledky.
Výsledek podle IDC jasně naznačuje, že i tento rok bude pokračovat oslabování poptávky po chytrých telefonech. První kvartál přinesl radost jen Huawei, které i ve složitých podmínkách zaznamenalo 50% růst na 59,1 milionů zařízení.
„Je zřejmé, že Huawei se silně zaměřuje na růst svého postavení ve světě mobilních zařízení, přičemž sází hlavně na chytré telefony,“ komentuje situaci Ryan Reith z IDC. „Očekáváme, že na pořadí Samsung, Huawei, Apple se do konce roku nic nezmění.“
Z geografického hlediska se ukázalo, že přestože se největší problémy na mobilním trhu očekávají v Číně, v prvním čtvrtletí zklamal hlavně výsledek Spojených států amerických. Zde se prodeje ve sledovaném období propadly o 15 %.
„Špatné výsledky způsobilo hlavně pokračující oslabování v segmentu prémiových zařízení,“ vysvětluje Anthony Scarsella z IDC. „Spotřebitelné nekupují nové mobily tak často hlavně proto, že dražší zařízení nenabízí dostatečně vylepšenou výbavu.“
Scarsella dodává, že prodej snižuje i pomalý nástup zařízení podporujících síť 5G. Spotřebitelé podle něj s nákupem nových mobilů vyčkávají, až bude přístup k sítím i kompatibilita zařízení plně vyladěná, k čemuž by mělo dojít někdy v příštím roce.
Co se týče jednotlivých výrobců, první příčku si udržel Samsung, který v prvním čtvrtletí 2019 oslabil o 8,1 % na 71,9 milionů prodaných kusů. Na Samsung se však rychle dotahuje již zmiňované Huawei s 50% růstem, úspěch sklízí hlavně v Číně.
Začátkem roku se naopak protrápil Apple, který vykázal 30,2% meziroční propad na 36,4 milionů. A může být hůř, protože zatímco většina soupeřů brzy uvede na trh mobil s 5G, Apple to zřejmě letos v plánu nemá.
Pokles zaznamenalo i čtvrté Xiaomi, a to konkrétně o 10,2 % na 25 milionů. Na jeho příčku se dotahují Vivo s 24% meziročním nárůstem a Oppo, které sice kleslo o 6 %, ale dokázalo si udržet 7,4% podíl na trhu.
Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů (miliony kusů)
Výrobce | Prodej 1Q19 | Podíl 1Q19 | Prodej 1Q18 | Podíl 1Q18 | Meziroč. změna |
1. Samsung | 71,9 | 23,1 % | 78,2 | 23,5 % | -8,1 % |
2. Huawei | 59,1 | 19,0 % | 39,3 | 11,8 % | 50,3 % |
3. Apple | 36,4 | 11,7 % | 52,2 | 15,7 % | -30,2 % |
4. Xiaomi | 25,0 | 8,0 % | 27,8 | 8,4 % | -10,2 % |
5. Vivo* | 23,2 | 7,5 % | 18,7 | 5,6 % | 24,0 % |
5. Oppo* | 23,1 | 7,4 % | 24,6 | 7,4 % | -6,0 % |
ostatní | 72,1 | 23,2 % | 91,9 | 27,6 % | -21,5 % |
Celkem | 310,8 | 100,0 % | 332,7 | 100,0 % | -6,6 % |
* statistická remíza
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržního podílu největších výrobců
Zdroj: IDC