Společnost Canalys předpovídá, že trh letos poklesne o 13 %, protože dodávky budou omezeny v důsledku prodloužené životnosti zařízení a nákupních cyklů, zvýšeného tlaku trhů s použitým zbožím a vysokých zásob prodejních kanálů v celém regionu.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
„Podmínky na evropském trhu chytrých telefonů zůstávají obtížné, ale klesající inflace a zlepšující se úroveň zásob zasely semínko optimismu,“ uvedl Runar Bjørhovde, analytik společnosti Canalys. „Se stabilizací poklesu poptávky a zlepšením úrovně zásob v prodejních kanálech se v roce 2024 vrátí růst trhu. Střední a východní Evropa, Itálie, Španělsko a Portugalsko představují největší krátkodobé příležitosti pro ambiciózní prodejce chytrých telefonů díky kratším obnovovacím cyklům a pozitivnímu přístupu prodejního kanálu k novým nabídkám a prodeji chytrých telefonů nových značek.
Trhy vychýlené směrem k segmentu nad 800 USD, jako je Německo, Francie a severské země, začnou růst v druhé polovině roku 2024, jakmile se zmírní ekonomické tlaky. Ačkoli tyto trhy zaznamenaly ve druhém čtvrtletí největší pokles, jejich značné instalované základny budou hnacím motorem opětovného nárůstu dodávek, protože zařízení se dostanou na konec svého životního cyklu a budou vyžadovat obnovu. Oživení očekáváme v období nákupních prázdnin v roce 2024."
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
„Vzhledem k tomu, že konkurence v nejvyšší třídě je intenzivní a dominují jí společnosti Apple a Samsung, měli by se další ambiciózní prodejci zaměřit na jiné segmenty, aby se prosadili,“ dodal Bjørhovde. „Příležitosti se otevřely v cenovém pásmu pod 200 USD, protože Samsung jej deprioritizoval a mnoho dalších prodejců tento cenový segment opouští, protože se potýkají se ziskovostí. V tomto segmentu je poptávka v celém regionu, ale je zde prostor pouze pro dva nebo tři úspěšné prodejce, protože tento segment vyžaduje úspory z rozsahu a úzkou spolupráci s prodejním kanálem, aby uspěl."
„Několik prodejců také rozšiřuje svůj záběr na koncové uživatele, čímž posilují své pozice pro dobu, kdy se vrátí růst,“ řekl Bjørhovde. Podle něj například společnosti Samsung a Google dále investují do segmentu B2B a snaží se vyrovnat programu distributorských partnerů společnosti Apple, který se prostřednictvím distribučních kanálů zaměřuje na malé a střední podniky.
Naproti tomu společnost Motorola upřednostňuje růst ve spotřebitelském segmentu a investuje do prostředků na rozvoj marketingu pro tento kanál. Prostor prodejců v Evropě se zmenšuje. Aby prodejci uspěli, potřebují silnou omnichannel podporu prodeje v širokém kanálu. To je třeba kombinovat s portfoliem odpovídajícím místním požadavkům z hlediska cen a specifikací."
„Dlouhodobý výhled trhu počítá s mírným cyklickým růstem, který bude pro prodejce a prodejní kanál výzvou pro současné modely příjmů," řekl Bjørhovde. „Delší životnost zařízení, přísné předpisy zaměřené na snížení objemu nových zařízení a zvýšená poptávka po použitých a repasovaných zařízeních budou nutit prodejce hledat nové příležitosti, jak generovat příjmy a udržet si ziskovost. V rámci této dynamiky trhu musí prodejci získat větší kontrolu nad životními cykly zařízení, aby vyhověli trendům a využili příležitosti k získání příjmů.
Prodej originálních náhradních dílů, pomoc prodejnímu kanálu při výměně zařízení a nabídka zařízení repasovaných dodavatelem budou pro prodejce dobrými oblastmi, kde mohou začít. To bude mít v krátkodobém horizontu zásadní význam pro úspěch na trzích, které jsou vychýleny směrem k segmentu nad 800 USD, a časem to bude nabývat na významu na trzích vychýlených směrem k nižším cenovým pásmům.“
Společnost Canalys předpovídá, že meziroční tempo růstu evropského trhu chytrých telefonů (bez Ruska) dosáhne v roce 2024 7 % a v roce 2027 se zpomalí na 2 %, kdy se objemy vrátí na úroveň roku 2022.
„V konečném důsledku se prodejci, kteří v současném tržním prostředí prokáží odolnost a schopnost rychle se přizpůsobit novým regulacím, osvědčí jako silní dlouhodobí partneři prodejního kanálu,“ uzavřel Bjørhovde.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.