Vývoj motocyklové závodní hry je pokaždé spojen s množstvím technických problémů. Vývojáři musí brát v úvahu například i váhu jezdce, náklon, pod kterým se zatáčí, a v neposlední řadě také samostatné přední a zadní brzdy. Každopádně, poslední díl MotoGP 08 jsem si užil i přes menší chybky, a to zvláště díky povedenému ovládání a pocitu z rychlosti.
MotoGP 09/10 je oproti staršímu bráškovi opět o něco krásnější a vyspělejší. Vizuální stránka je naprosto úchvatná, od autenticky vypadajících motorek, až po nejmenší detaily kolem tratě. Se stejnou péčí byly vytvořeny i ostatní aspekty. Hra vám nabídne širokou škálu různých nastavení a módů, které budou vyhovovat jak ostříleným závodníkům, tak nováčkům. Líbilo se mi, že hra nebyla příliš jednoduchá. Správně projíždět zatáčkami jsem se naučil až za několik víkendů, a to i přesto, že jsem hrál na jemné nastavení.
Zpočátku mi vadil nedostatek tutoriálů, avšak hra to vynahrazuje možností zobrazovat rady během závodu. Například jsem měl výhodu, že jsem od začátku používal standardní schéma ovládání a brzdění pomocí přední nebo zadní brzdy. Takže stačilo, abych během jízdy správně mačkal tlačítko pro skrčení jezdce. Po celou dobu jsem měl dostatek informací o tom, kdy tuto techniku správně použít. Avšak raději jsem používal nastavení, při kterém se jezdec přikrčil automaticky.
Poté, co si vyberete jednu z obtížností - mezi Gentle, Moderate, Severe a Insane - měli byste raději začít na pomalejších stopětadvacítkách a odjezdit na nich minimálně jednu sezónu, než přesedláte na méně poddajné pětistovky, u kterých budete mít občas pocit, že každou chvíli vzlétnete. Velmi často jsem volil možnost osedlat nejsilnější nabízený stroj a díky tomu byla hra v některých chvílích docela obtížná.
Nabízené obtížnosti vyvyžuje možnost využití různých pomocníků při jízdě, například ideální stopa na trati, nebo automatická převodovka. Pokud se rozhodnete je vypnout, dostanete ihned úplně odlišný pocit ze závodění. Kromě toho můžete jezdit mnohem instinktivněji. Hra navíc zaznamenává váš styl jízdy a podle toho pak upravuje ideální stopu, aby vám co nejvíce vyhovovala. Což je přesně to, co tyto hry potřebují, aby oslovily širší publikum hráčů.
Ani nejnovější MotoGP však není bez chyb. Jedním z přetrvávajících problémů je špatně zvládnuté brždění, které působí spíše jako zrychlování ve zpátečce. Protivníci jsou opět jen loutky, které si jedou celý závod v řadě, ovšem občas se i u nich najde nějaká světlá chvilka a oni se zachovají jako normální člověk. A jak to už u podobných her bývá, častěji budete jezdit v čele, než abyste bojovali o přední místa. K tomu si také přidejte vracení času v případě, že vy, nebo nějaký váš protivník uděláte chybu, která by vás stála vaše drahocenné místo, díky čemuž budete mít po celý závod plyn až na podlaze.
Během závodu budete mít možnost plnit různé výzvy, spočívající například v projetím kola bez jediné chyby. Co mě však potěšilo, byl multiplayer. Ať už splitscreen na jedné obrazovce, nebo online až pro dvacet hráčů. Co může být lepšího, než závodit s živými protivníky z řad přátel, či rodiny?
Čím si mě tedy hra vlastně získala? Nové módy jako Arcade time-trial mode, ve kterém projíždíte brankami v časovém limitu, nebo kariéra ve které nejen závodíte, ale také zaměstnáváte mechaniky a mluvčí pro tisk. To vše s licencemi jezdců a tratí pro oba dva ročníky.
Toto vše dohromady tvoří pevný celek, který posouvá celou sérii spíše k jejím fanouškům než k občasným jezdcům. Ačkoliv mě občas trápilo ovládání, myslím si, že je to spíše výzva než kritika hry. Ti, kteří jezdí na motorce i v reálném životě, se budou těšit z komplexnosti celé hry a nováčci ocení, že budou v počátcích vedeni za ručičku.
Ačkoliv MotoGP 09/10 není nejlepším simulátorem na trhu, patří mezi lepší díly série. A to hlavně díky kvalitní kariéře a skvěle vymodelovaným strojům, které se ve vysokých rychlostech ovládají velice realisticky.
PLUSY: skvěle udělané ovládání a vymodelované stroje, dobrý mód kariéry pro experty, arkádové závody si zachovaly skvělé ovládaní
MÍNUSY: Občas špatná AI, nepovedené brždění, nutnost odemknout si rychlejší stroje
Hodnocení: 75%