Rok co rok se gladiátoři na silničních motorkách vracejí na staré známé okruhy, aby svedli nové a přece stejné boje o body a stupně vítězů. Takže je vlastně logické, že i herní podoba královské třídy motocyklového sportu se téměř přesně po dvanácti měsících vrací do své druhé sezony.
Návštěva ze spřátelené planety Xbox se na počítače vrací stejně jako poprvé v dokonalé kondici. Na rozdíl od mnoha jiných předělávek titulů původně designovaných pro konzole nečouhá z MotoGP 2 na každém kroku nějaké omezení pro PC hráče. Na druhou stranu je logické, že ani napodruhé nemůžeme očekávat zázračnou přeměnu netradičních arkádových závodů ve stoprocentní simulátor, přestože k jeho reálnosti má program celkem blízko. Vydatně mu v tom pomáhá pro každou „slušnější“ hru prakticky povinná oficiální licence na použití údajů ze skutečného světa. Fandové motorek se tak virtuálně setkají se svými profesionálními jezdeckými hvězdami, závodí se na reálných strojích a také okruhy odpovídají skutečnosti seriálu Velkých cen. Všechna fakta se tentokrát vztahují k poslední dokončené sezoně 2002. V soupisce jezdců proto najdete stálice, jako jsou Max Biaggi, Carlos Checa, Kenny Roberts či vítěz šampionátu Valentino Ross. Smutnou připomínkou je asi poslední digitální angažmá japonského sportovce Daijira Kato, který letos zemřel na následky své zvláštní nehody při jednom ze závodů.
Na hvězdné počítačem řízené soupeře a převtělení hráče do jednoho z nich čeká šampionát, složený ze šestnácti závodů. Okruhy jsou přesně podle skutečnosti rozesety po celém světě od Japonska po Austrálii a samozřejmě nebylo vynecháno ani Brno. Na rozdíl od simulátorů F1 si tak po dlouhé době zase můžeme zajezdit v domácím prostředí a porovnat přesnost, s jakou autoři převedli tratě do hry. A zdá, že se jim to celkem přesně povedlo, alespoň podle dobrozdání znalců, sledujících přes satelitní televizi nejen samotné závody, ale také všechny tréninky.
Seznámit se detailně s každou tratí při hraní MotoGP 2 přitom vůbec není těžké, naopak to přijde samo. Arkádový systém hraní na rozdíl od simulátorů vyžaduje pouze perfektní výsledky, aby milostivě otevřel dveře k dalším částem hry. To není stížnost. Stejně jako v prvním dílu je systém bonusů hodně motivující a přitom hráče neodradí maximalistickými nároky. Například další okruhy kromě startovních tří otevře vždy jen umístění na stupních vítězů. Ale kromě toho překonání nastavených rekordních časů dráhy znamená, že se vám pro volné hraní okruh odemkne k jízdám v opačném směru nebo v zrcadlovém převrácení, případně spojíte oboje dohromady. Nuda z „hoblování“ stále stejného sledu zatáček se tím přinejmenším dost výrazně oddálí.
Originálním způsobem je vyřešen postup v osobní jezdecké kariéře. Samotné motocykly mají jenom několik obvyklých nastavení parametrů jako tvrdost odpružení, výběr druhu pneumatik nebo volbu převodových poměrů. Hlavní vývoj se odehrává u čtyř základních schopností jezdce: akcelerace, brždění, zatáčení a maximální rychlost. Každou z vlastností si hráč podle vlastního uvážení může upgradovat uplatněním bonusových bodů podobně jako v žánru RPG. Ty se získávají za umístění v závodech, ale zejména po splnění speciálních úkolů před každou Velkou cenou. Zadání si jsou až na výjimky celkem podobná, ale zároveň jsou zábavná a přesně nastavená tak, aby vás ztroskotání doslova pár metrů před koncem správně nabudilo ke zběsilému opakování znovu a znovu. K nejčastějším úlohám patří projetí části dané dráhy v časovém limitu a po stopě vymezené překážkami. Hodně atraktivní je zase společná jízda s někým ze špičkových jezdců, za kterým nesmíte v cíli zaostat o víc než pět sekund. V obou případech se hráč, aniž si to uvědomí, zároveň nenápadně naučí zvládat obtížná místa trati, a to ještě před oficiálním tréninkem a kvalifikací.
Existuje ovšem ještě jedna možnost, jak přijít k bodům pro vylepšení schopností jezdce. Těmi je čtrnáct speciálních úkolů, zaměřených na dokonalé zvládnutí jízdních vlastností motorek v MotoGP 2. Přestože se v programu spojuje arkáda a simulátor přibližně půl na půl, řízení závodních strojů se neomezuje jenom na řídítka, brzdu a plyn. Přesouvání váhy jezdce při „zalehnutí“ za ochranný štítek nebo vzpřímení pro zvýšení aerodynamického odporu už je dostatečně známé z jiných simulátorů, ale tady dostanete navíc nezávislé ovládání přední a zadní brzdy. Jenom s takovým vybavením je možné provést všechny požadované motorkářské triky jako jízdu po zadním kole, úzké zatáčení v režimu power slide s prokluzujícími koly nebo populární „gumování“ zadní pneumatiky na asfaltu.
Hlavní režim závodní sezony GP a časovku proti stopkám doplňuje na trojici ještě Stunt mód, kterému se nevyhnete, pokud se chcete seznámit blíž se všemi jezdci ze startovního pole. Elitní pětice nejlepších závodníků je blokována pro „osedlání“, dokud hráč nezíská dostatek stunt bodů. Ve speciálních jízdách jsou jimi hodnoceny nejrůznější triky od čistě jezdeckých parádiček až po efektní srážky se soupeři, ale také čisté projetí daného úseku bez výletu na trávu nebo do zpomalovací zóny.
Grafika Moto GP 2 je standardem na výši doby. Jen v některých okamžicích je vidět, že některé záležitosti s texturami povrchů jsou přece jen příliš hrubé, odpovídající menším zobrazovacím možnostem TV obrazovek. Podobné je to s jinak pěknými vizuálními efekty a znázorněním počasí. Čestnou výjimkou je pohybový efekt, kdy se okolí dráhy, pozorované jakoby periferním viděním, změní při dosažení maximální rychlosti v příslovečnou rozmazanou šmouhu. Ostatní vizuální hračičky jsou pro PC monitor až zbytečně předimenzované. Vlnění přehřátého vzduchu nad tratí tak připomíná rozbouřené moře, při zatažené obloze vidíte všechno jako v šedém závoji a v případě deště je dohlednost skoro nulová.
Víc kladů než záporů v sobě obsahuje závěrečný verdikt, že MotoGP 2 jde věrně ve stopách svého předchůdce. Převratné novinky a změny se autorům buď už do vyzkoušeného herního schématu nevešly, nebo se celkem moudře rozhodli nepokoušet štěstí a raději vsadili na jistotu. Nejvíc přemýšlet nad volbou ano/ne tak budou majitelé původního MotoGP, jestli jsou pro ně vylepšená grafika, aktualizovaná data a pár změn důvodem jít do toho znovu. Všichni ostatní nemají nad čím uvažovat: tak zajímavé a zábavné motorky by bylo škoda neosedlat.
Výrobce: Climax
Vydavatel: THQ
Minimální požadavky: CPU 450 MHz, 128 MB RAM, HDD 615 MB, 3D karta 32 MB
Doporučeno: CPU 1,6 GHz, 256 MB RAM, HDD 700 MB, 3D karta 128 MB
Multiplayer: ano
Internet: http://www.thq.com/games/52016
Verdikt: Závodní arkádový simulátor neobvyklé koncepce neztratil ani v upgradované podobě nic ze svého kouzla. Ale ani nepřidal nic důležitého navíc.
Hodnocení: 84 %