Mozilla chce rozšířit zdroj svých příjmů a v prohlížeči Firefox spustila placenou VPN, nazvanou jednoduše Mozilla VPN. Služba dostupná zatím v USA, Kanadě, Velké Británii, Singapuru, Malajsii a na Novém Zélandě vyjde na 4,99 dolaru za měsíc a dostupná je pro zařízení s operačními systémy Windows a Android. Pro macOS a Linux má být k dispozici „brzy“, verze pro iOS je v současnosti v beta fázi. Za uvedený měsíční poplatek se mohou uživatelé k VPN připojit z až pěti zařízení.
Preview verzi své nové služby – tehdy pojmenované Firefox Private Network – Mozilla spustila zhruba před rokem coby rozšíření dostupné zdarma pro uživatele ve Spojených státech. Už tehdy byla vnímána jako jedna ze služeb, která má firmě v budoucnu generovat zisky (dále se hovoří například o online úložišti). Kolik peněz z uvedeného paušálu ale skutečně půjde Mozille, není zřejmé. Poskytovatel VPN serverů, švédská společnost Mullvad, totiž VPN službu nabízí za 5,72 dolarů měsíčně.
Původním poskytovatelem serverů pro Firefox Private Network byla společnost Cloudflare, Mozilla však nakonec upřednostnila skandinávského open-source partnera, jehož přístup k ochraně soukromí uživatelů více souzní s filozofií firmy. Logy Mullvadu prý nemohou být žádným způsobem spojitelné s konkrétními účty, které firma mimochodem značí čísly, nikoliv uživatelskými jmény. Mozilla VPN bude využívat open-source protokol WireGuard, který oproti konkurenci slibuje lepší výkon a nižší nároky na spotřebu energie.
Poté, co udeřila koronavirová pandemie, využití VPN strmě vzrostlo, když se pro mnohé zaměstnance stala nezbytným nástrojem při práci z domova, využívaným k bezpečnému vzdálenému přístupu k firemním datům. Jelikož už je ale většina zaměstnanců zaměstnavateli nějakou VPN službou nejspíš vybavena, nezdá se, že by Mozilla měla z toho trendu nějak významněji těžit. Firma ani při uvedení nové služby nastalou situaci zvlášť neadresovala, spíš v obecném duchu poukázala na potřebu zabezpečení a ochrany soukromí, mimo jiné při používání veřejných Wi-Fi sítí.
„Uvědomujeme si, že ve světě, ve kterém se nepředvídatelnost stala novou normou, je pro vás víc než kdy dřív důležité cítit se bezpečně a vědět, že to, co děláte online, je jen vaše věc,“ stojí v prohlášení firmy.