Mozilla oznámila, že se vzdává plánu inzerovat přímo prostřednictvím Firefoxu. Podle firmy na to momentálně „není ta správná doba“. Jde tak o zastavení – a možná i úplný konec – dvouletého projektu, který měl přinést i jiné zisky, než ty, které vyplývají ze smluv s vyhledávači.
„Inzerování ve Firefoxu by mohlo být skvělým byznysem, ale momentálně pro nás není ideální v něm pokračovat, protože se chceme soustředit hlavně na obsah našich produktů a uživatelský komfort,“ říká Darren Herman, který měl projekt reklam integrovaných přímo do prohlížeče na starosti.
Že by však Mozilla před inzerenty zcela zavírala dveře, odmítá: „Budeme dál pracovat na tom, abychom vyvinuli vyváženější inzertní ekosystém, ze kterého by těžili všichni. Taky budeme pokračovat ve vývoji úspěšných produktů, které budou brát ohled na soukromí uživatelů a budou pracovat na bázi transparentnosti, možnosti volby a kontroly.“ Paradoxně, Herman už u toho nebude, v Mozille totiž končí.
Nápad s reklamami integrovanými přímo ve Firefoxu Mozilla poprvé představila loni v únoru – uživatelům se objevovaly ve formě sponzorovaných dlaždic v každé nově otevřené kartě/okně, kde se vklínily mezi často navštěvované stránky.
Nejdřív odkazovaly na produkty Mozilly, postupně na nabídku třetích stran. V praxi se s nimi uživatelé začali pravidelně setkávat od loňsého listopadu, ačkoliv v průběhu měsíců Mozilla produkt několikrát přejmenovala.
„Chceme ukázat, že je možné pracovat s relevantní inzercí a doporučeným obsahem a zároveň brát ohled na soukromí uživatelů a ponechat jim kontrolu nad jejich daty,“ říkal tehdy Herman. V nejbližších měsících, s tím, jak budou dobíhat již zaplacené kampaně, však sponzorované dlaždice z Firefoxu zase postupně vymizí.
Mozilla se touto formou reklamy snažila nahradit výpadek financí poté, co skončila její spolupráce s Googlem, která firmě zajišťovala mezi 75 % a 90 % všech příjmů. Experiment se ale – patrně i kvůli nevoli uživatelů – neosvědčil.
Řada z nich totiž vnímala Firefox jako alternativu k prohlížečům firemních gigantů, pro které je reklama alfou a omegou. Dalším důvodem konce projektu může být nezájem samotných inzerentů, jelikož tržní podíl Firefoxu v posledních měsících soustavně klesá.
V listopadu se sice zmátořil a napravil ztrátu uplynulého roku, když se opět dostal přes hranici 12 %, za Internet Explorerem (50 %) a Chromem od Googlu (31,4 %) však pořád zaostává.