Možnosti webhostingu

1. 10. 2004

Sdílet

Umístěte své stránky na internet zadarmo nebo za peníze(CD) Každý, kdo se někdy zabýval myšlenkou mít na internetu vlastní stránky, musel řešit otázku, kam svou prezentaci umístí....
Umístěte své stránky na internet zadarmo nebo za peníze(CD)

Každý, kdo se někdy zabýval myšlenkou mít na internetu vlastní stránky, musel
řešit otázku, kam svou prezentaci umístí. Tvůrcům, kteří se spokojí s nepříliš
atraktivní adresou, postačí zvolit některou z mnoha freehostingových služeb,
jinak jsou ale na tom ti, kdo zatouží mít vlastní doménu. Neobejdou se totiž
bez hledání správného webhostingového partnera.

Freehosting bez vlastní domény

Pokud jste nadšenec, který si pro partu přátel vytvořil stránky a chce je
trvale umístit na internet, patrně se spokojíte s nabídkou některých
provozovatelů volného webhostingu a přejdete i skutečnost, že URL vaší
prezentace bude v adrese obsahovat název serveru poskytovatele. Výhodou jsou
nulové náklady za prostor k umístění internetové prezentace na serverech Sweb
(provozovaný portálem Seznam.cz), Webpark (Centrum.cz) nebo Mujweb (Atlas.cz)
nezaplatíte žádný poplatek. Prostor pro umístění vlastních stránek nabízejí
také mnohé další portály i velké servery a většinou také poskytovatelé
internetového připojení, vždy řádově několik megabytů. Spokojit se ale kromě
nezajímavé adresy (přátelé, pro něž stránky vytvoříte, si ale mohou URL uložit
do oblíbených) musíte také s "ořezanými službami" freehostingové servery často
neposkytují zálohování, podporu skriptů (zejména PHP) nebo databází (MySQL).
Vedle provozovatelů portálů, kteří chápou nabídku webového prostoru jako
doplněk k širokému portfoliu služeb, existují poskytovatelé, kteří nemají
ambice oslovovat internetové uživatele v masovém měřítku. Také u nich je
nicméně freehosting vesměs doplněním nabídky komerčních služeb. Platí to
například o společnostech AYA a čekit, které společně provozují bezplatnou
hostingovou službu na adrese http://www.webzdarma.cz a které své příjmy
generují z nabídky placeného hostingu nebo tvorby internetových stránek.
V oblasti freehostingu dochází čas od času ke změnám, které se vyplatí sledovat
někteří poskytovatelé totiž buď přestanou freehosting provozovat úplně a
nahradí ho komerčními programy (hyperlinx.cz, yo.cz, oceany.cz), náhle ukončí
možnost zřizování nových uživatelských účtů, nebo se z tohoto docela nevděčného
trhu stáhnou úplně (fbi.cz, kgb.cz).

Co s vlastní doménou

Pokud svou existenci na internetu myslíte vážně a chcete mít adresu s vlastní
doménou (ať už českou nebo s jinými koncovkami), nezbude vám, než se
poohlédnout po poskytovatelích webhostingu. Při výběru hostingového partnera
byste ale měli zvážit, nakolik ambiciózní produkt chcete světu představit a
jaké služby tedy od poskytovatele budete očekávat.

I tady to jde zdarma

Také v tomto případě máte možnost zakotvit u společností, které dají vaší
prezentaci prostor zdarma. Průkopníkem v této oblasti se stala služba
pipni.cz, která v současné době provozuje přes 16 tisíc domén, ale následují ji
další například freehosting.cz, freehost.cz či hostingzdarma.cz. Pečlivě si ale
přečtěte jejich podmínky některé nenabízejí technickou podporu, mají omezený
přenos dat nebo si vyhrazují možnost umístit na vaše stránky reklamu, což by se
stránkami na vlastní doméně nemusela být příliš šťastná kombinace. Rozšířené
služby nebo lepší parametry je možné si zajistit za příplatek. Pokud ale s
internetovou existencí začínáte a zatím se orientujete v možnostech a vlastních
představách, může být freehosting domény 2. řádu zajímavou volbou.

Low-end kategorie

Pokud se vám nezamlouvá pocit nejistoty, který vás patrně nemine při používání
bezplatných služeb, měli byste se poohlédnout po placených alternativách.
Poskytovatelů webhostingu je u nás celá řada, v kategorii "low-end" narazíte na
ty, které nabízejí zajímavý poměr výkon/cena. Právě mezi nimi však objevíte
řadu takových, kteří vás nejspíš od jakýchkoli velkolepých plánů odradí. Řada
firem poskytujících webhosting totiž stojí na dvou třech lidech, jež si kvůli
vlastním projektům (často tvorbě internetových stránek pro klienty) pořídili
vlastní server a rozhodli se nadbytečný prostor pronajímat v rámci
webhostingových aktivit. A právě v této skutečnosti spočívá nevýhoda takového
partnera webhosting nebude tím hlavním, čím se zabývá. Nečekejte, že dostanete
dokonalou technickou podporu. Za prvé nebude k dispozici tehdy, když ji budete
nejvíc potřebovat pracovní doba v takových firmičkách bývá často pohyblivá, na
telefonní číslo na stránkách možná ani nenarazíte, a nezbude vám, než
spolehnout se na čekání na odpověď na váš e-mailový dotaz.
Ale ani tehdy, když s vámi začne poskytovatel služby komunikovat, nemáte
vyhráno. Pokud jste totiž nároční a očekáváte dostatečně fungující aplikace pro
správu svých stránek, občas narazíte na problém. V takových případech může
"technická podpora" poskytovatele odpovědět, že "u nich funguje všechno tak,
jak má a problém je rozhodně na vaší straně" (stejnou odpověď v několikerém
podání dostal i autor článku). A budete-li dostatečně neodbytní a budete chtít
za své peníze, byť nízkou sumu, kvalitnější služby, může celá komunikace
skončit tím, že vám partner řekne, že vypovídá smlouvu a dále vám své služby
poskytovat nechce (i to se autorovi článku stalo).

High-end kategorie

Profesionální poskytovatelé webhostingu se vyznačují tím, že hostují velké
množství domén a mají tedy důkladně otestované systémy a aplikace, na nichž
servery běží. Rovněž si vytvořili lepší modely komunikace s klienty, často
poskytují 24hodinovou on-line podporu, a osvojili si vstřícnější způsoby
jednání. Aplikace jsou funkční, partner reaguje pružně a je schopen se
jakoukoli vaší otázkou zabývat. Všechno ale něco stojí pokud si chcete klid v
duši pojistit a zakotvíte se svou doménou u některého z největších českých
poskytovatelů webhostingu, zaplatíte už jen za základní služby třeba
trojnásobek toho, co budou chtít poskytovatelé v kategorii low-end. U
rozšířených služeb vás pak provoz virtuálního serveru pro vaši doménu přijde na
pětinásobek ceny nižší kategorie.

Společné neduhy

Nevýhodou současných webhostingových služeb je, že jsou nabízeny jako balíčky.
Budete se tedy muset snažit trefit do programu, který je nejblíže vašim
představám. I tak budete mít pocit, že v základním programu platíte za něco, co
nepotřebujete, a naopak musíte připlatit za jinou službu, kterou ve svém
programu nenajdete. Pokud potřebujete provozovat zvláštní databázi a váš
program nabízí pouze jednu, bude to znamenat další výdaje a přitom v balíčku
máte pětinásobně větší datový prostor, než jaký jste schopni využít.
Poskytovatele webhostingu patrně ještě nenapadlo, jak by mohlo být pro jejich
zákazníky důležité, kdyby si mohli nakonfigurovat hosting podle vlastních
požadavků, nebo dosud nespočítali náklady na jednotlivé služby. Z tohoto
pohledu se lépe domluvíte s menšími webhostingovými partnery, kteří by měli být
ochotni vyslyšet vaše přání konkurence v oboru je velká a jeden spokojený
klient pro ně znamená velké plus.

Závěrečná rada

Pokud váháte, kam umístit své stránky, a znáte ve svém okolí několik vám
podobných, možná by pro vás mohlo být zajímavé popřemýšlet o tom, že si
pořídíte vlastní počítač a umístíte ho přímo na páteřní síť internetu, tedy k
firmě, která poskytuje serverhousing. Je-li mezi vámi někdo, kdo bude umět
stroj dobře nakonfigurovat a nainstalovat vše potřebné, patrně vám stačí pro
takřka bezporuchový provoz několika desítek domén za zlomek ceny, kterou vám
nabídnou stávající webhostingoví poskytovatelé. Budete ale jen pár kroků od
situace, kdy si uvědomíte, že byste mohli začít poskytovat webhosting komerčně
a rozšířit řadu dalších podobných poskytovatelů.

Informace o hostingu

http://www.hostingy.cz
http://www.czechhosting.net
http://www.owebu.cz
http://www.hormart.cz
http://www.komplikator.cz

Největší poskytovatelé webhostingu

Globe Internet 23 000 virtuálních serverů
P.E.S. Consulting 20 700
Czechia/Zoner Software 15 300
Ignum 8 000
Internet OnLine 7 500
CP OnLine 4 600
Super Hosting4 000
Nethost 3 500
Master.cz 3 300
Web4U 3 250