Inbox – kdysi proklamovaná budoucnost e-mailového klienta, ovšem samotným Googlem pohřbená na jaře loňského roku, po čtyřech letech provozu. Jeden z jeho tvůrců, dnes už bývalý zaměstnanec Googlu, Michael Leggett, však hodlá jeho ducha udržet naživu. Rozjel nový projekt Simplify, jehož smyslem je prý vylepšovat podobu webových služeb poskytovaných třetími stranami, zejména tedy Googlem.
Už loni vytvořil rozšíření pro prohlížeče nazvané Simplify Gmail, které svým pojetím může připomenout právě Inbox, přičemž teď z něj chce udělat plnohodnotný produkt. Software se tak dočká mnohých vylepšení.
„Mám za to, že mezi společnostmi a jejich cíli a cíli uživatelů je nesoulad. Chci, aby technologie pracovala pro nás, ne my pro ni,“ říká Leggett, jehož rozšíření si dosud stáhlo víc než 70 tisíc uživatelů, hodnotících ho zpravidla plným počtem hvězd.
Novinku chce pojmout coby předplatitelskou službu, aby se jejímu vývoji mohl věnovat naplno, ačkoliv cena by neměla převyšovat dolar až dva za měsíc. Oproti obdobným službám jde o pakatel. Zjednodušení a uživatelského zpřístupnění se přitom nedočká jen Gmail, rozpracovány už má i další služby, včetně Google Dokumentů či samotného Chromu.
„Se Simplify se nedočkáte designu ustaveného poradním sborem. Bude mnohem konsistentnější, protože bude pocházet z hlavy jednoho člověka. Mám o svých projektech vždy jasnou představu,“ říká a dodává, že původní představa o Inboxu byla mnohem ambicióznější, než jak dopadl finální produkt. Tou hlavní myšlenkou prý bylo, aby uživatelé mohli „těžit z výhod ostatních produktů, aniž by o jejich existenci museli vědět“ a aby „mezi nimi nemuseli přeskakovat“.
Ve své konečné podobě byl Inbox ovšem přece jen výhradně o e-mailu. Takto byl de facto konkurencí Gmailu, pročež Leggett po šesti letech vývoje tvůrčí tým opustil. Další kolegové jeho kroky následovali a Inbox skončil na googlovském hřbitově jako jeden z ambiciózních projektů, jemuž však jeho potenciál nikdy nebylo umožněno naplnit. Teď na něj chce Leggett navázat a původní myšlenku dotáhnout do konce ve jménu Simplify.
„Pořád té vizi věřím. Nechci už ale jít pracovat do velké společnosti, vymýšlet pro ni nápady a pak sledovat, jak někde odvržené sbírají prach.“ Už teď se prý proto zařekl, že Simplify nikdy neprodá a věnovat se mu hodlá osobně.
Začátkem září tak chce uvést upgrade Simplify Gmail a poté postupně najíždět do režimu předplatného a pracovat na dalších úpravách, jak už bylo řečeno, i pro jiné googlovské služby. „Budu se ale zaměřovat jen na ty, u nichž budu mít pocit, že je můžu výrazně vylepšit.“