Internetový recenzní server Yelp podal u federálního soudu v San Francisku žalobu na Google, v níž obviňuje vyhledávacího giganta z nezákonného monopolizování trhu s lokálním vyhledáváním.
Spoluzakladatel a generální ředitel Yelpu Jeremy Stoppelman v příspěvku na blogu, v němž tento krok oznámil, kritizuje Google za to, že upřednostňuje své vlastní služby před férovou konkurencí, což vede k tomu, že mnoho vyhledávání vede k nulovému počtu kliknutí a uživatelé zůstávají na stránce s výsledky vyhledávání Googlu.
„Google nezákonně využil svého monopolu v oblasti obecného vyhledávání k ovládnutí trhu s místním vyhledáváním a místní vyhledávací reklamou, čímž se dopustil protisoutěžních praktik, které snížily kvalitu výsledků vyhledávání a odsunuly na vedlejší kolej konkurenty, aby rozšířil vlastní tržní sílu,“ uvádí Stoppelman v příspěvku.
Je příznačné, že tento krok přichází krátce poté, co americký okresní soud rozhodl, že Google je monopolní společností, která využívala své dominantní postavení na trhu online vyhledávání k potlačení konkurence a bránila konkurenčním vyhledávačům získat podíl na trhu.
Po dlouhém soudním procesu soud zjistil, že Google vynaložil desítky miliard dolarů na exkluzivní smlouvy, aby si zajistil a udržel pozici výchozího vyhledávače ve webových prohlížečích a mobilních zařízeních.
Potenciální předzvěst dalších kroků
Podle Stoppelmana se Yelp důsledně zasazuje o zlepšení funkcí lokálního vyhledávání Googlu. Načasování této žaloby však vyvolalo obavy z možnosti dalších právních kroků proti Googlu.
Ve svém blogovém příspěvku Stoppelman cituje rozhodnutí okresního soudu a upozorňuje na další, včetně pokuty 2,6 miliardy dolarů, kterou Evropská komise Googlu udělila v roce 2017 za zvýhodňování vlastních nákupních služeb, a nedávné vyšetřování zahájeného v březnu na základě zákona o digitálních trzích, které se týkalo samoodkazování Googlu ve vyhledávání.
Prabhu Ram ze společnosti Cybermedia, poukazuje na to, že antimonopolní žaloba Yelpu proti Googlu, která následuje těsně po nedávném nepříznivém rozhodnutí proti tomuto technologickému gigantu, může znamenat začátek série srovnatelných právních kroků.
„Pokud Yelp zvítězí, může to potenciálně donutit Google, aby změnil způsob prezentace výsledků lokálního vyhledávání a potenciálně tak zviditelnil konkurenci. Tato změna by zase mohla přimět podniky, aby přehodnotily svou online přítomnost a reklamní strategie na Googlu,“ přemítá Ram.
Hlavní sporný bod
Analytici poukazují na to, že hlavní problém spočívá ve střetu obchodních modelů, protože jak Google, tak Yelp jsou závislé na příjmech z reklamy. Kromě toho panují značné obavy ohledně toho, jakým způsobem je návštěvnost uživatelům směřována ke specializovaným vertikálním poskytovatelům (SVP), jako jsou Yelp, Zillow, OpenTable a Glassdoor.
„Aspekt vyhledávání je hlavní oblastí konfliktu, vzhledem k tomu, že Google má možnost kontrolovat a směrovat většinu vyhledávacího provozu, ať už na sponzorované nabídky, vlastní firmy nebo tyto SVP, protože většina uživatelů začíná své hledání na Googlu,“ říká Neil Shah, partner a spoluzakladatel společnosti Counterpoint Research. „U SVP, jako je Yelp, se očekává, že Google bude spravedlivě zobrazovat výsledky, místo aby návštěvnost směřoval na své preferované cíle, což by mohlo poškodit jejich podnikání. Yelp a další SVP usilují o transparentnost a spravedlnost tohoto procesu.“
Tento argument však nemusí být zcela přesvědčivý, protože Google i Yelp fungují na modelech zobrazování reklamy. Shah poznamenal, že společnost Yelp uplatňuje podobnou taktiku na své platformě, čímž fakticky odráží zacházení, které podle svých slov uplatňuje Google.
„Na obranu Googlu lze říci, že Yelp by mohl zvýšit své SEO praktiky nebo platit Googlu ,reklamní poplatky‘, aby byl na jeho platformě propagován. Tato žaloba je tedy pro Yelp dvousečná zbraň,“ míní Shah.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.