Hlavní navigace

Na internetu ještě levněji

1. 3. 2004

Sdílet

Pryč jsou naštěstí doby, kdy byl každý výrobek v obchodě vybaven štítkem smaloobchodní cenou, kterou museli respektovat jak prodávající, tak i kupující. Ovšem pryč jsou též doby,...
Pryč jsou naštěstí doby, kdy byl každý výrobek v obchodě vybaven štítkem s
maloobchodní cenou, kterou museli respektovat jak prodávající, tak i kupující.
Ovšem pryč jsou též doby, kdy byly internetové nákupy v plenkách, takže mnoho
druhů zboží nebylo na internetu k sehnání. Nyní lze přes web nakoupit takřka
vše: od špendlíků za pár haléřů po luxusní automobily za miliony korun. Přitom
je mezi obchodníky konkurence dostatečně velká na to, aby bylo možné vybírat
nejen podle kvality zboží, ale i podle ceny. V některých případech je cenový
rozdíl markantní. Pro názornost uvedu příklad:
Byl jsem pověřen nákupem domácího kina. Zvolil jsem vyhovující přístroj novinku
na trhu a začal jsem hledat nejvýhodnější cenu. V kamenném obchodě mi jej
nabídli za 13 990 korun. Pak jsem zabrouzdal internetem. Větší nákupní servery
nabízely slevu zhruba 500 Kč, avšak nelenil jsem a pokračoval v dalším hledání.
Po několika minutách práce jsem objevil ještě příznivější nabídku: 12 790 Kč
tedy o více než 8 % levněji. Půlhodinové hledání mi tedy ušetřilo 1 200 korun.
U zboží, které uvedl výrobce na náš trh již před delší dobou, se procentuální
výkyvy cen u jednotlivých obchodníků mohou lišit až o několik desítek procent.
Například baterie do staršího mobilu byla na internetu k dispozici až o 40 %
levněji než v obchodě v okresním městě.
Jak tedy postupovat při nákupu na internetu, abychom platili skutečně nejnižší
cenu? Jak v síti vyhledávat nejvýhodnější nabídku? Nejdříve je třeba nalézt
výrobce a typové označení zboží (u CD nebo DVD disků postačí jméno interpreta a
název alba). Pro zjištění této informace je možné buď navštívit kamenný obchod
ve svém okolí, anebo zabrouzdat do jakéhokoli internetového obchodu, kde danou
kategorii zboží nabízejí. Stejně lze postupovat, když nemáme konkrétní
představu o značce, a jsme si jisti pouze vlastnostmi kupovaného zboží. Pokud
se rozhodneme pro možnost zjištění základních informací přes web, můžeme
zavítat do některého ze seznamů obchodů na internetu:
Nyní známe přesné označení výrobku, nebo alespoň víme, jaké vlastnosti má
produkt našeho zájmu splňovat (například obsahuje podporu MMS, Javy, balení má
obsahovat Li-Ion baterii, atd.). Můžeme se tedy pustit do samotného
vyhledávání. První možností je použít nejznámější vyhledávače. Zde ale nastává
problém, že název výrobku se neobjevuje pouze v internetovém obchodě, ale na
mnoha dalších místech: v recenzích, na specializovaných serverech, atd. Zkusme
například do vyhledávače na Seznamu zadat frázi: "Sony Ericsson T68i" a
hledejme jej ve fulltextu. Na monitoru se zobrazí nepříjemně mnoho položek
výsledku vyhledávání, kde bychom nejvýhodnější cenovou nabídku hledali jen
stěží.
Nicméně tyto fulltextové vyhledávače hned nezavrhujme, a pokusme se z nich
dostat skutečně to, co potřebujeme: Vycházejme z toho, že v každém internetovém
obchodě je o každého výrobku připsáno zhruba toto: Naše cena: 5 999 Kč. Pro nás
je důležité slovo cena, nebo alespoň Kč. Pokud tedy zadáme pro vyhledávání
frázi "Sony Ericsson T68i" +cena nebo "Sony Ericsson T68i" +Kč, můžeme si být
jisti, že výsledek vyhledávání bude o poznání přesnější.
Ovšem máme tu první problém: Vyhledávací stroj nezná aktuální podobu stránky (v
paměti má uloženou verzi několik týdnů či měsíců starou), a proto se ve
výsledcích hledání objeví cena za výrobek naprosto odlišná, od té obchodníkem
současně nabízené. Nenechejme se proto odradit cenami, které zobrazí
vyhledávač, a klikněme pro zjištění skutečné ceny na nabízený odkaz.
A zde se můžeme setkat s další nedokonalostí lidského počínání na internetu:
Chyba 404 stránka neexistuje. Je vcelku běžné, že se změnou designu změní
obchody nabízející své zboží na internetu i skripty, zobrazující stránky s
popisem, cenou a objednávkou výrobku. Nevěšme však hlavu a internetovou adresu
zobrazenou v příslušném řádku prohlížeče se pokusme upravit tak, abychom se
dostali na homepage internetového obchodu. Ta bude většinou ve tvaru
http://www.obchod.cz, http://www.obchod.server.cz nebo
http://www.server.cz/obchod. Na úvodní stránce pak použijme interní vyhledávač,
který nám najde skutečnou stránku s popisem výrobku.
Kromě běžných vyhledávačů (Seznam.cz, Centrum.cz Morfeo.cz, Atlas.cz, Jyxo.cz,
Google.com, atd.) existují servery, nebo jejich části, které se na vyhledávání
prodávaných výrobků specializují.
Výhody vyhledávačů zboží jsou zřejmé: Ve výsledcích budeme mít pouze
hyperlinkové odkazy na stránky výrobku vedoucí k jeho popisu, takže se nebudeme
muset zabývat tím, zda odkaz vede skutečně do internetového obchodu či nikoliv.
Stránka s výsledky je navíc přehledně členěna a jsou na nívšechny potřebné
údaje: nejen popis jednotlivých výrobků, ale i nejdůležitější údaj pro nás cena.
Navštívíme-li homepage serveru e-byznys (http://www.e-byznys.cz), zobrazí se
před námi jediné pole vyhledávacího formuláře. Do tohoto políčka lze zadat
název hledaného výrobku, ale doporučuji spíše přejít na stránku Rozšířeného
hledání. Zde už se nám nabízí políček podstatně více na to, abychom našli
skutečně pouze to, co hledáme. Do políčka Co hledáte? zadáme typové označení
výrobku kupříkladu "Sony Ericsson T68i". Abychom zabránili tomu, že se nám
budou zobrazovat ve výsledcích kromě samotného přístroje i další komponenty k
vybranému zboží (například baterie, kožené pouzdro, apod.), vyplňme i další
políčka: Cena od a Cena do. Zvolme takové rozpětí, které je pro daný přístroj
zajímavé. (Pro uvedený mobil bych doporučoval částky cca 4 000 a 7 000). Takto
vyplněný formulář odešleme ke zpracování kliknutím na tlačítko Zobrazit
produkty. Na následné stránce se nám zobrazí výčet vyhledaných výrobků, a to
včetně podrobného popisu a náhledového obrázku, získaného z konkrétního
internetového obchodu, dále název internetového obchodu včetně WWW adresy a
nakonec i cena výrobku. Tento seznam lze libovolně třídit ať už podle ceny,
názvu či obchodu. Jednotlivé položky můžeme vkládat do virtuálního košíku k
tomu účelu slouží ikona listu papíru, zobrazená pod cenou. Obsah košíku si lze
kdykoliv prohlédnout kliknutím na odkaz Vybrané zboží. Zboží však tímto
způsobem nakupovat nelze! Košík slouží pouze pro informaci o zajímavých
vyhledaných položkách. Při procházení serveru http://www.e-byznys.cz mě
nepříjemně zarazila jediná věc. I když jsem všude do formulářového okna vkládal
stejná hesla, výsledek byl pokaždé jiný. Právě z tohoto důvodu doporučuji
použít Rozšířené vyhledávání, neboť výsledek byl pak nejširší ze všech možností.
Vyhledáváním zboží se zabývá taktéž část portálu Centrum.cz
(http://www.obchody.centrum.cz). Na stránce je zobrazeno, kromě rozsáhlého
katalogu, jediné textové pole formuláře. Do něho tedy vložíme název nebo výčet
vlastností hledaného výrobku. Z rozevírací nabídky můžeme, ale nemusíme vybrat
kategorii, do které by mohl být předmět začleněn. Celý systém disponuje i
kontrolou překlepů a ohýbáním slov, což může být někdy více než užitečné.
Chceme-li, stejně jako v minulém případě, zúžit výsledky vyhledávání zadáním
minimální a maximální ceny, musíme tak učinit až po načtení první stránky s
výsledky. Všechny vyhledané výrobky na stránce jsou opatřeny náhledovým
obrázkem (pokud je k dispozici). Nastavení serveru umožňuje zvolit zobrazení
ceny buď s DPH, nebo bez DPH. Výčet vyhledaných produktů lze třídit podle ceny
vzestupně i sestupně. Nechybí přímý link na stránku s objednávkou výrobku
internetového obchodního domu, ani odkaz na homepage obchodníka.
Stejnou cestou jako Centrum.cz, se vydal i portál Atlas. Na adrese
obchody.atlas.cz nalezneme podobnou internetovou aplikaci, jako v předchozím
případě. Na úvodní stránce zadejme název výrobku, o který máme zájem, a pojďme
sledovat, co bude následovat po kliknutí na tlačítko Hledat. Neopomeňme přitom
nechat zaškrtnuté přepínací tlačítko ve zboží, abychom ve výstupu získali
produkty, a ne obchody, ve kterých se zadané slovo vyskytuje. Po načtení
stránky s výsledky nás možná překvapí strohý výčet položek, bez obrázků a
popisů. Nicméně vše, co hledáme, je na stránce zobrazeno více než srozumitelně,
takže nám většinou chybějící popis výrobku nemusí vadit. Serveru bohužel chybí
jakékoliv upřesnění ceny, takže se v seznamu objevují spolu s mobily i kabely,
držáky, hands-free sady, baterie a náhlavní soupravy. Seznam nalezených výrobků
lze naštěstí libovolně třídit, takže vhodným použitím ovládacích prvků brzy
nalezneme skutečně potřebný výrobek. Samozřejmostí je přímý odkaz na stránku
prodejce i na konkrétní stránku produktu na jeho serveru.
Další zastávku na českém internetu provedeme na Obchodním portálu
(http://www.katalogzbozi.cz). V pravém sloupci na domovské stránce čeká na naši
myš a klávesnici nenápadné vkládací textové pole, označené jako Hledej zboží.
Po kliknutí na tlačítko OK nám serverová aplikace nabídne výsledky svého
snažení s vyhledanými výrobky. Pokud nám tento seznam pro svou košatost
nevyhovuje, přesuňme se o několik řádků níže. Tam totiž můžeme upřesnit, co
skutečně hledáme. Nabízí se na výběr nejen políčka pro zadání obligátní ceny,
ale můžeme upřesnit, zda se má prohledávat název, popis nebo kód zboží. Serveru
můžeme už zde určit, jak má výsledky řadit (název položky, cena, název
obchodu), a kolik položek na jednu stránku jsme schopni vstřebat (10-100).
Chceme-li přejít na konkrétní stránku zboží, klikněme na jeho název a na další
stránce na položku Detail zboží v externím obchodě. Podobně je nutné
postupovat, chceme-li přejít na server obchodníka: opět se musíme dostat přes
název výrobku na jeho stránku na serveru Obchodního portálu, a až posléze na
stránku skutečného prodejce výrobku k tomu použijeme link Externí obchod. Tato
cesta je bohužel značně nepohodlná, celkový dojem navíc kazí skutečnost, že
některé odkazy nejsou funkční a zavedou nás na neexistující stránku.
Za zmínku stojí ještě nejméně dvě domény: http://www.vltava2000.cz a
http://www.inshop.cz. Tyto servery nabízejí potencionálním prodávajícím možnost
založit a spravovat svůj vlastní internetový obchod. Pro nás nakupující je celý
systém zajímavý v tom, že na uvedených homepage je k dispozici formulář pro
vyhledávání zboží. Vyhledané zboží sice bude obsahovat pouze položky
obchodníků, kteří služeb serveru využívají, přesto jejich počet není
zanedbatelný (několik stovek internetových obchodů na každém uvedeném serveru),
a tak tyto servery mohou být dobrou alternativou k výše uvedeným službám.
Portály, zabývající se vyhledáváním výrobků, samozřejmě nalezneme i v jiných
než CZ doménách. Asi největší ambice z nich má portál Froogle, nabízený správci
nejpoužívanějšího světového vyhledávače Google. Po zadání adresy
http://www.froogle.com budeme přesměrováni na stránku záměrně připomínající
všem známý Google. Do příslušného políčka opět postačí zadat název výrobku nebo
klíčová slova a odeslat dotaz tlačítkem Search Froogle. Server pracuje prozatím
pouze v beta-verzi a je lokalizovaný pouze pro americké obchodníky a zákazníky,
a tak nemůžeme být překvapeni, že ve výsledcích nalezneme pouze ceny v
amerických dolarech. V levém sloupci máme opět k dispozici pro zadání ceny
výrobku dvě políčka (pozor, v USD!). Výsledky lze třídit podle ceny vzestupně
(Price: low to high) nebo sestupně (Price: high to low). Zajímavý je důsledek
kliknutí na odkaz Grid View: zobrazí se před námi stránka bez popisů výrobků,
zato s jejich obrázky. Po vybrání odkazu, kterým je obrázek výrobku nebo jeho
název, se přesuneme přímo do internetového obchodu, kde můžeme uskutečnit náš
nákup. O tom, že podobných vyhledávacích strojů je na světovém internetu
několik, svědčí i odkazy uvedené v rámečku Try your search on other sites: v
dolní části stránky. Odkazy nás zavedou na podobné vyhledávací služby, bez
nutnosti opětovně zadávat název našeho výrobku.
Ještě jeden server související s danou problematikou mě při brouzdání po
internetu zaujal: http://www.akcniceny.cz. Zejména pokud vám nezáleží na
konkrétním výrobci a typu výrobku, bude pro vás tato adresa zajímavá. Na
uvedeném webu sice nenakoupíte žádné zboží, ale zjistíte akční ceny různých
druhů zboží v hypermarketech a velkých obchodních řetězcích. Opět nechybí
fulltextové vyhledávání a ve výsledcích naleznete název obchodu, kde zboží za
akční cenu nabízejí, dále akční cenu a dobu akční nabídky.
Jak ale postupovat, když všechny vyhledávače hlásí, že výrobek nebyl nalezen?
Zde je každá rada drahá. Ovšem několik triků se nabízí:
(Přezkoumejte, zda je zadávané označení výrobku skutečně správné například na
internetové stránce výrobce.
(Zkuste vynechat část názvu výrobku zadávejte pouze například "T68i".
(Pokud se v názvu vyskytuje pomlčka, čárka, apostrof nebo jiný znak,
nezadávejte jej.
(Vynechejte diakritická znaménka.
Nyní nám nezbývá nic jiného, než klikat myší na jednotlivé odkazy a hledat
nejvýhodnější nabídku. Doporučuji buď ponechávat otevřená všechna okna s cenou
výrobku u jednotlivých obchodníků, nebo alespoň si poznamenávat tento údaj
spolu s názvem (nebo adresou) internetového obchodu. Od "pamatování si" pouze
nejvýhodnější nabídky chci odradit z jednoho prostého důvodu: Je možné, že z
nějaké příčiny (například ceny poštovného, dodacích podmínek, apod.) se
rozhodneme využít konkurenční nabídku, a celý vyhledávací proces bychom museli
absolvovat znovu.
Každý internetový obchod nabízí samozřejmě zaslání zboží až do domu. S tím však
rostou obchodníkovy náklady, které až na výjimky převádí na nás tedy na
kupující. Zde záleží na našem zvážení, jestli se vyplatí navštívit obchůdek v
sousední ulici, a tam nakoupit potřebný předmět za cenu sice vyšší, ale bez
dalších výdajů, nebo zda se rozhodnout pro internetový obchod s nejvýhodnější
nabídkou, ale s nepříjemným poštovným a několikadenní dodací lhůtou. Jistě že
záleží na konkrétním případu: pokud je cenové zvýhodnění vyšší než vyžadované
poštovné, s nejvyšší pravděpodobností sáhneme k možnosti objednat zboží z
pohodlí křesla a s pomocí klávesnice počítače. Některé internetové servery ve
specifických případech nepožadují úhradu poštovného například při platbě předem
na zálohovou fakturu, nebo při vyšší ceně zboží. Lze se setkat i s nabídkou, že
si zboží můžete vyzvednout přímo v provozovně obchodu za internetovou, tedy
oproti běžnému prodeji nižší, cenu. Protože cenu za poštovné lze zjistit v
mnoha případech až při uskutečnění objednávky, pokusili jsme se vytvořit
následující tabulku s několika vybranými internetovými obchody a jejich
účtovanými cenami za poštovné a balné. Ty se liší v závislosti na způsobu
placení a dopravy zboží. V posledním sloupci lze pak vyčíst, od jaké částky
nákupu není poštovné vyžadováno:
Vybrali jste nejvýhodnější nabídku za neskutečnou cenu? Jak mít ale jistotu, že
obchodník zboží skutečně pošle? Navíc vás zaráží amatérský design stránek, nebo
jste nikde nenašli jiný než e-mailový a telefonický kontakt? Z takového webu
raději rychle pryč. Poštovní adresa je totiž jedním z povinných údajů, které na
internetových stránkách společnosti prodávající zboží přes internet musí být
uvedeny (nebo alespoň sděleny kupujícímu před samotným uzavřením smlouvy tedy
například před potvrzením objednávky). Mezi další povinné náležitosti patří:
obchodní jméno a identifikační číslo, název a hlavní charakteristiky zboží nebo
služeb, cena zboží nebo služeb včetně všech poplatků, poučení o právu na
odstoupení, doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.
Pokud i přesto váháte, zkuste se podívat na stránky Asociace pro elektronický
obchod (http://www.apek.cz). Stránky této asociace byly vytvořeny za účelem
ověření solidnosti jednotlivých internetových obchodů. Provozovatelé tohoto
webu prověří každý internetový obchod, který o to požádá (a zaplatí), několika
kontrolními nákupy, a podle výsledku zařadí nebo nezařadí tento subjekt do své
databáze spolehlivých internetových obchodů. Pokud je tedy název obchodu, kde
se rozhodnete uskutečnit nákup, zanesen mezi ostatními na webu www.apek.cz,
nemusíte se bát o své peníze. Ikonu "Nákup bez obav" byste měli nalézt i na
stránkách každého takto označeného obchodu.
Aby vyhledávače zboží mohly prodejcův obchod prohledávat, je třeba, aby o něm
vyhledávací stroj věděl. Proto je pro obchodníka nejprve nutné se na vybraném
vyhledávači zaregistrovat. Další krok bude spočívat v tom, že obchodník vytvoří
speciální soubor se všemi dostupnými údaji o výrobku. Tento soubor musí mít
svou specifickou podobu a musí být napsán ve formátu XML. Celý postup vytvoření
takového souboru není naštěstí nikterak složitý a zvládne jej každý průměrně
zkušený tvůrce webu tedy pokud si obchodník sám vytvořil svůj internetový
obchod, bude jistě sám schopen vytvořit potřebný datový soubor pro vyhledávač
zboží. Tento XML soubor je třeba uložit na svém serveru, a vyhledávač sám bude
schopen v dohodnutém časovém intervalu (třebas i každý den) stáhnout a
zanalyzovat zaznamenaná data. Naneštěstí však každý vyhledávač vyžaduje svou
konkrétní strukturu tohoto souboru, pokud se tedy bude prodejce registrovat do
více vyhledávačů zboží najednou, bude muset pravidelně vytvářet více souborů
pro každý vyhledávač zvlášť.

Byl pro vás článek přínosný?