Na stříbrnych kotoučích

Sdílet

HUGO PUTOVÁNÍ ČASEM Dějepis je pro někoho zdrojem poučení a pro někoho nutné zlo ve formě hromady významných letopočtů. Může být ale také zdrojem dobré zábavy, zvláště pokud ...
HUGO PUTOVÁNÍ ČASEM

Dějepis je pro někoho zdrojem poučení a pro někoho nutné zlo ve formě hromady
významných letopočtů. Může být ale také zdrojem dobré zábavy, zvláště pokud se
to nepřehání s množstvím faktografických údajů.

Poslední možnost je zpracována v Putování časem, aneb hraj a uč se s Hugem a
jeho rodinou dějepis, což je podtitul tohoto CD.

Hugo je elf, respektive elfík, tedy stvoření veskrze mytické. Není též nijak
zvlášť vzhledný, ale i tak je roztomilý. A je také celkem schopný a
inteligentní, zvláště ve spojení se svojí rádkyní, mouchou Bzučkou. Jednoho dne
se spolu se svými kamarády vypraví na pouť. Atrakce by byly, ale nefungují.
Zdroj elektrické energie byl totiž zničen zlou a zlomyslnou čarodějnicí
Scyllou. Hugo má tedy celkem dvě možnosti: buďto odejít s nepořízenou a
nepobaven skotačením na atrakcích zpět do svého bydliště, nebo pomoci při
elektrifikaci atrakcí. Zvolí druhou možnost a je tedy požádán o výpomoc při
výstavbě nového alternativního zdroje elektřiny, větrného mlýnu. Jednotlivé
součástky tohoto stroje se nacházejí v různých dějinných obdobích, a tak se
dostáváme k dějepisu.

Elfík sedne do kouzelného vláčku a v něm se vozí po horské dráze. Není to ale
obyčejný vláček, má schopnost časového transportu. Vždy po chvíli ježdění
vlakem je mu nabídnuto vyzvednout z minulosti příslušnou komponentu větrného
mlýnu. Když se rozhodne ji získat, vlak projede jakousi hyperprostorovou a
hyperčasovou oblastí do minulosti, kde je připraven úkol. Za jeho splnění je
pak obdarován danou součástkou.

Celkem je připraveno osm historických období a tím pádem osm úkolů pro splnění.
Nejedná se však o testy z dějepisu, ale o celkem běžné hry, jako třeba
přistávání s lunárním modulem, chytání krav do lasa nebo skládání rozbité
sošky. Dějepisné učivo by za tím člověk hledal stěží, snad jen drak, kterému je
třeba zodpovědět otázky, trochu připomíná učitele (přirozeně že ne zjevem).
Několik dějepisných informací lze pochytit takříkajíc bokem. Na obrázcích je
vidět, že již ve starověkém Římě znali kanalizaci nebo v antickém Řecku lázně a
olympijské hry.

Hra je kompletně česky namluvena, jednotlivé úkoly provází celkem povedený
hudební doprovod.

Ačkoliv se z této dějepisné hry nedovíte, kdy byla bitva na Moravském poli, ani
kdo byl první Habsburk na českém trůnu, jistě se při ní vaše ratolest starší
šesti let dobře pobaví.



Hugo - putování časem

příběh
zpracování
Producent: ITE Media
Žánr: dějepisná hra
Jazyk: česky
OS: Windows 9x, NT
Cena: 499 Kč

K recenzi poskytla firma: TOP distributor Daliborova 7, Ostrava-Mar. Hory
www.toped.cz




HUGO TAJEMNÝ LES

Opět elf Hugo, tentokrát se potýká s matematikou. Ani v tomto dílu nechybí zlá
čarodějnice Scylla. Tentokrát si vzala na mušku přímo elfíka Huga. Protože ví o
jeho zvědavosti, očaruje dub, situovaný poblíž místa, kde Hugo s rodinou
piknikují. Dub obsahuje jeden otvor, velký právě tak, aby se do něj Hugo vešel.
A tato díra pak elfíka pohltí. Ten se octne v podzemní říši. Jeho průvodcem se
stává krtek, jenž se v dané oblasti přirozeně nejlépe orientuje. Shodou
okolností se Hugo objeví v místě podzemní říše, které je vůbec nejvíc vzdáleno
od dubu. Tento strom je jediný schopen zprostředkovat i cestu z podzemí na
povrch.

Celé podzemí je protkáno sítí cest, které vedou samozřejmě i k dubu. Takže úkol
dojít zpátky k piknikovému koši se může zdát směšně jednoduchý. První
komplikací při cestě zpět na sluneční světlo je systém kontrolních bodů, jimiž
je třeba projít, a úkol v nich obsažený i splnit. Podstatně větší komplikací
jsou pak přesýpací hodiny, ve kterých tekoucí písek určuje zbývající čas.
Proteče-li totiž poslední zrnko písku úzkým hrdlem dolů, elfíkova rodina sbalí
piknik a Huga ponechá svému osudu uvnitř stromu. Malou náplastí na ubíhající
čas je trocha písku, kterou elfík dostane od krtka při úspěšném splnění úkolu v
kontrolním bodě. Množství obdrženého písku je uměrné počtu správných odpovědí.

Kde je ta matematika?, ptají se jistě ti, co přečetli první větu a zatím v
článku neobjevili nic, co by se matematice, byť vzdáleně, podobalo. A ti
důvtipnější jistě přišli na to, že tato "královna věd" je ukryta v kontrolních
bodech. Právě zde jsou Hugovi předkládány k řešení nejen matematické, ale i
logické úlohy. Typickým příkladem úloh matematických budiž test na sčítání nebo
určování, která z dvojice čísel je blíže číslu zadanému. Logickou úlohou je pak
například skládání dominových kostek podle nějakého logického pravidla. Tajemný
les obsahuje takovýchto úloh desítky, takže prostoru k procvičení si mozku je
skutečně mnoho.

Někteří si jistě pohrdavě odfrknou s tím, že tyto úlohy jsou směšně jednoduché.
Proto je možno zvolit ze tří obtížností, kdy vyšší obtížnost je prezentována
jednak rychleji ubývajícím čase, jednak se zvyšuje obtížnost úkolů v
kontrolních bodech. Takže dostat se ven ze stromu v nejvyšší obtížnosti
vyžaduje nejen dostatečné znalosti matematiky, ale i rychlost, s jakou jsou
tyto znalosti využívány.

Vše výše uvedené lze shrnout tak, že se jedná o poměrně dobrou učební pomůcku.



Hugo - tajemný les

zpracování
náročnost
Producent: ITE Media
Žánr: zábavná matematika
Jazyk: česky
OS: Windows 9x, NT
Cena: 499 Kč

K recenzi poskytla firma:
TOP distributor, Daliborova 7, Ostrava-Mar. Hory
www.topcd.cz




HUGO DOBRODRUŽSTVÍ V DŽUNGLI

Další setkání s Hugem. Tentokrát nás elfík zavede do džungle. A opět se utká se
zlou čarodějnicí Scyllou, která mu unesla celou rodinu, čítající jeho ženu
Hugolínu a a děti Elfíka, Elfinku a Elfíňátko, na džunglí porostlý Ostrov
džunglí. Aby to ale Hugo neměl lehké, spřáhla se s místním zlodušským vládcem
Donem Krokem. Hugovu rodinu umístili do klece na vrchol nehostinného skaliska,
které je navíc bedlivě střeženo. Takže situace více než svízelná. Naštěstí se
elfíkovi podaří se na ostrov dostat, a dokonce se mu podaří nalézt si na
ostrově kamarády, opičáka Popleťáka a tukana Fernanda. Ti mu pomáhají uvězněnou
rodinu osvobodit a porazit koalici Scylly a Dona Kroka.

Na vrchol skaliska vedou celkem tři cesty. První je pomocí Hugoptéry, což je
osobní elfíkova vrtule připevněná na jeho záda, s jejíž pomocí se na vrchol
hory dostane vzduchem. V cestě mu stojí řada překážek, jimž se musí za letu
vyhýbat. Druhá cesta vede po zemi, Hugo sbírá diamanty a prolézá pyramidou až
na její vrchol. Poslední, třetí cesta je tak trochu mezi oběma předchozími Hugo
leze po liánách, vyhýbaje se cestou padajícím modrým slonům a číhajícím
leopardům. Na každou takovou cestu má elfík tři "životy". A při úspěšném
vyhnutí se všem nástrahám se dostává na vrchol skály. Zde čeká největší
problém: ve skále jsou vytesány tři otvory, ale pouze jeden z nich otevírá klec
Hugovým blízkým. Vložení paže do nesprávného otvoru je odměněno prudkou
katapultáží zpět do zeleného přítmí džungle, a znamená znovu projít celou
nebezpečnou cestu na vrchol.

Aplikace je doplněna ještě o tři "nesoutěžní" hry, na jejichž konci už nestojí
možnost osvobodit elfí rodinku. Jedná se o pexeso a hru Následuj opici,
kteréžto procvičují paměť. Pexeso snad není třeba vysvětlovat. V následování
opice nejprve šimpanz projde trasu, kterou musí Hugo po něm přesně zopakovat.
Poslední je hra opičí obchod, kdy je třeba z díry vykouknuvší opici bacit
rybou. Opice pak vydá banán elfovu kamarádovi opičákovi.

Hry mají jen dva stupně obtížnosti, k ovládání hry z klávesnice se přidává i
možnost zapojit joystick a mohou hrát dva hráči proti sobě na jednom počítači.

Hra je opět kompletně ozvučena a česky namluvena. Veškeré vysvětlování probíhá
taktéž slovně, takže není ani potřeba umět číst.

Celkem pěkně je zpracováno i prostředí a animace, které jsou docela věrné. Celá
aplikace je takřka návyková, protože člověka pohltí a jen velmi těžko se lze od
ní odpoutat. Ačkoliv je na výběr jen šest her, jejich různá obtížnost rozhodně
smazává pocit nedostatečného počtu. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že na tomto
stříbrném kotouči jsou ukryty až hodiny solidní zábavy. A ještě na závěr dodám,
že aplikace je určena pro děti ve věku od šesti do dvanácti let.



Hugo – dobrodružství v džungli

zpracování
příběh
Producent: ITE Media
Žánr: hry pro děti
Jazyk: česky
OS: Windovs 9x, NT
Cena: 499 Kč

K recenzi poskytla firma:
TOP distributor, Daliborova 7, Ostrava-Mar. Hory
www.topcd.cz




KŘÍŽEM KRÁŽEM STALETÍMI

Došlo k únosu podivínského vědce, který se zabýval historií. Zloduch ho unesl
někam do minulosti, a na vás je, abyste ho zachránili. Nejedná se o nějakou
akční hru, ale o dějepisné učivo pro děti, podané touto zábavnou formu.

Než začnu s detailnějším popisem, musím poznamenat, že produkt pochází z
nakladatelství Dorling Kindersley a v ČR ho distribuuje BSP Multimedia.
Některým z vás se po přečtení předchozí věty vybaví tituly jako Hejbejte se,
kosti moje nebo Jak věci fungují. Proto i prostředí aplikace je velmi podobné a
nejlépe se nabízí srovnání právě s prvně jmenovaným titulem. I zde je průvodcem
animovaný panáček, který obstarává nejen nápovědu, ale i drobné povyražení v
podobě žertovných hlášek a vtípků. Konečně legráckami jsou doplněny i další
části programu.

Ale nyní k aplikaci samé. Po úvodní animaci, v níž je hráč seznámen s
problematikou, se objeví prostředí půdy, kde se nacházejí různé aktivní prvky.
Po kliknutí na ně se hráč přesouvá v herním schématu na různá místa. Těmito
místy mohou být jednak různorodé hříčky, jednak se lze dostat, přes prvek Stroj
času, do některé z osmi historických epoch. Zde může hráč obdržet informace o
době, ve které se právě nachází. Může také zodpovědět několik otázek a tím
získat např. nálepku do svého notýsku. Otázky nejsou věsměs obtížné, takže
jejich zodpovězení je možné po pouhém vyslechnutí příslušných komentářů k
obdobím.

Stejně jako v ostatních produktech BSP Multimedia, i zde je spousta vychytávek.
Nejen výše zmíněné žertíky, ale lze si např. vytvořit vlastní autoportrét a
následně se "fotografovat" na jednotlivých lokacích. Ke každé reálné fotografii
(např. pyramid) je přidán váš upravený portrét a následně umístěn do
cestovatelského alba.

Přes vše výše uvedené mám trochu rozpačitý dojem. Předně mi připadá, že program
je příliš komplikovaný a provázaný. Prakticky každé okno dovolí nesystematicky
procházet herními plány, mnohdy jsem nevěděl, co ještě hledat. Těžko lze tedy
říct, že hra má nějaký lineární příběh, ačkoliv téma záchrany uneseného tuto
možnost nabízelo. Další poznámka by patřila ke kladeným otázkám. Při jejich
nesprávném zodpovězení se neděje nic, okno prostě čeká, až kliknete na správnou
volbu odpovědi. Další výtku mám k doprovodným textům jako takovým. Na můj vkus
jsou příliš strohé a poskytují tak informace víceméně útržkovité, i když třeba
hodnotné. Podobně působí i doplnění aplikace o přehled českých dějin ve formě
samostatné kapitoly, bez provázání na ostatní části hry. Obsahově jsou na tom
české dějiny přece jen lépe, působí uceleněji.

Nerad bych, aby z minulého odstavce vyplynulo, že je celý produkt špatný. Pro
děti, pro které je určen, není vhodná záplava obsažných a informačně hodnotných
textů. Tímto způsobem se s příslušnou dějinou epochou seznámí, a možná je tato
aplikace k historii přitáhne. Rozhodně budou od počítače odcházet spokojené a
pobavené. Jako učební text však tato aplikace nepůsobí, což je ovšem do jisté
míry výhoda.



Křížem krážem staletími

zpracování
obsažený objem historických dat
komplikovanost
Producent: BSP Multimedia
Žánr: multimediální historie pro děti
OS: Windows 9x
Jazyk: česky
Cena: 1 095 Kč

K recenzi poskytla firma:
Apro, s. r. o., www.apro.cz