Podle studie společnosti Cisco o elektronickém nakupování se mobilní telefony vedle kamenných obchodů, e-shopů a katalogového prodeje rychle stávají čtvrtým prodejním kanálem.
Podle výsledků studie dnes umožňuje 42 procent maloobchodních prodejců prohlížení informací o produktech na mobilních zařízeních, a to buď prostřednictvím upravených webových stránek anebo zvlášť vytvořených mobilních stránek. Zhruba 15 procent prodejců již dokonce nabízí možnost kompletního uskutečnění mobilního nákupu. Okolo 10 procent prodejců používá SMS zprávy pro informování a zodpovídání dotazů spotřebitelů, 6 procent prodejců provozuje webové stránky a URL adresy zvlášť navržené pro mobilní zařízení.
Podle odhadů společnosti Cisco budou zákazníci na svých mobilních zařízeních brzy zcela běžně vyhledávat obchody a konkrétní zboží, stejně jako nakupovat a sledovat historii svých nákupů. V současné době na světě existuje třikrát více uživatelů mobilních telefonů (3,3 miliardy) než uživatelů internetu (1,3 miliardy). Například Forrester Research odhaduje, že celkové on-line prodeje letos dosáhnou objemu 204 miliard dolarů a v roce 2012 dokonce 335 miliard dolarů.
Podle výsledků studie však neporoste jen zájem o mobilní nakupování, ale i vliv sociálních sítí typu MySpace a Facebook, virtuálních světů jako Second Life nebo multimediálních webů typu YouTube. Pokud byly sociální sítě v začátcích určeny pro mladé a technicky zdatné, nyní výrazně zasahují širokou masu zákazníků. Například Facebook zaznamenal mezi květnem 2006 a listopadem 2007 nárůst členů ve věku nad 35 let o 286 procent. Evropa nedávno se 127 miliony návštěvníků předběhla Spojené státy americké se 124 miliony návštěvníků některé ze sociálních sítí.
Proto začínají prvky sociálních sítí do svých stránek implementovat i obchodníci. Například 17 procent prodejců umožňuje zákazníkům vstup do zájmové on-line komunity, 52 procent jim umožňuje zveřejnit zkušenosti se zakoupeným zbožím. Polovina prodejců pak poskytuje pokročilou vizualizaci produktů, zveřejňuje multimediální prezentace, jako například video a nabízí zákazníkům podporu prostřednictvím více kanálů, například chatu. |
Studie společnosti Cisco týkající se elektronického nakupování zkoumala celkem 45 evropských a severoamerických obchodníků a porovnávala jak jejich základní služby jako grafické rozhraní, možnosti vyhledávání či vyhovující postup nákupu, tak i takzvané nadstavbové služby, například napojení na sociální sítě nebo integraci různých prodejních kanálů.
Zdroj: Cisco