Však už minulý rok se výzkumníkům podařilo zneužít slabin v těch autech, která ještě stále řidiče potřebují, a přiměli je k prudkému brzdění či k samovolnému točení volantem. Jak se v takovém případě budeme moci za pár let cítit bezpečně v autech, která budou k podobným útokům vystavená stejně jako kterékoli z jiných „chytrých“ zařízení?
Eddie Schwartz, viceprezident bezpečnostních řešení pro Verizon, řekl deníku The Guardian, že kybernetickou bezpečnost čeká ještě minimálně 40 let vývoje předtím, než bude opravdu vyspělá a co k čemu. Podle Schwartze zažijeme v první polovině 21. století prudký nárůst nových cílů pro kyberzločince. A nebude se jednat pouze o auta, ale také minimálně stejně citlivá, ne-li citlivější zdravotnická zařízení či domácnosti, které se stávají na internetu, a „chytrých“ zařízení, včetně například ledniček či praček, pomalu závislé.
„Všichni významní výrobci aut už na autech s autopilotem pracují,“ podotkl Schwartz. „A aby se mohla auta sama řídit, musí být schopná vzájemně komunikovat, což není možné bez jakýchsi bezpečnostních principů na pozadí. Mimo jiné je například nutné, aby se auta mezi sebou rozeznala pomocí autentizace.“
A Schwartz popsal „miliony aplikací,“ které jsou jen v automobilovém průmyslu navrženy pro komunikaci mezi stroji, které mají nespočet potenciálních bezpečnostních problémů a čekají na zneužití první zákeřnou osobou, která si to zamane.
Ulice plné neovladatelných aut. Výbuchy na každém rohu, atentáty a vraždy bez důkazů – vlastně pouhopouhé dopravní nehody... To všechno nás podle Schwartze, ale i dalších (nejen) expertů čeká. A tyto obavy nejsou zase až tak plané, pokud si představíme, že by za většinou z chytrých aut měl stát Google se svým open-source systémem Android. Který si ostatně v současnosti už žije vlastním životem, na Googlu v podstatě nezávislým.
Dnešní společnosti investují velké peníze do vývoje těchto aut, které budou docela pravděpodobně vyhozené z okna, protože se nezdá příliš pravděpodobné, že by něco takové nakonec prošlo přes legislativu jednotlivých zemí. A tak budou možná pouze hezkou hračkou na závodní okruhy. A pokud se snad jednoho dne stanou běžnou realitou, bude to v budoucnosti jako vystřižené z filmu Demolition Man, ke které se i bez aut s autopilotem mílovými kroky blížíme.
Tenhle problém je však podobný těm ostatním. Ano – nezanedbatelné nebezpečí ve spojení se autonomními automobily a dalšími novými technologiemi bezesporu existuje, a s útoky i nehodami se určitě setkáme. Ale není to tak vlastně se vším? Kdybychom se měli podobných věcí pouze bát, klidně můžeme všude chodit po svých a bydlet v jeskyních, bez toho natolik jednoduše zneužitelného ohně. A beztak je vysoce nepravděpodobné, že by se v dohledné době silnice plné aut s autopilotem staly realitou.
A do té doby, než to tak bude, doufejme i ta kybernetická bezpečnost o trochu dospěje.
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.