Práce na vlastním zařízení (BYOD) se v posledních letech stala díky masovému rozšíření tabletů a smartphonů oblíbeným řešením mnoha společností. Firmám šetří peníze a zaměstnanci mohou pracovat téměř odkudkoliv. Mnoho pracovníků, především v oboru IT, přestalo být závislých na přítomnosti v kanceláři a tak se práce z domova stává oblíbeným benefitem.
Na první pohled se zdá BYOD i práce z domova se jako ideálem pro obě strany, ale je to tak doopravdy?
Aby mohl zaměstnanec pracovat na svém zařízení, je nutné, aby bylo kompatibilní s řešením společnosti a také dostatečně výkonné, aby práci naopak nezdržovalo. A tak firmy, které na BYOD přecházejí, často po svých zaměstnancích vyžadují, aby investovali peníze do věci, o kterou ani tolik nestojí a navíc není tak úplně stoprocentně jejich.
Ti, kteří na BYOD přistoupí, dávají totiž v sázku všechna svá soukromá data, která na zařízení uloží. Už mnoha lidem byl veškerý obsah telefonu či tabletu vzdáleně vymazán, jen proto, že si jejich dítko chtělo v nestřeženém okamžiku zahrát oblíbenou hru a zadalo špatné heslo. Ke smazání osobních údajů může však dojít i v případech, kdy má společnost podezření, že by mohla být její práva v ohrožení. Proto je potřeba dbát na zálohování opravdu velmi důsledně.
Nejčastějším argumentem pro BYOD jsou peníze, které firma ušetří. I když si však zařízení zaplatí zaměstnanec sám, společnost musí stále investovat do zabezpečení a do programů, které zaměstnancům práci na jejich přístroji umožní. Jejich roční cena však může náklady na telefon dohnat. Výhoda BYODu pro zaměstnance je především v tom, že u sebe nemusí nosit dva telefony, ale vyplatí se kvůli tomu dávat v sázku své soukromí?
Zaměstnanci pracující na vlastním zařízení často věnují zaměstnání i po skončení pracovní doby. To je pro firmu na první pohled jasný benefit, ale výkon zaměstnance, který si neodpočine, se z dlouhodobého hlediska spíše snižuje.
Výhody práce z domova, kterou BYOD umožňuje, jsou celkem jasné: pohodlí, klid a ušetření peněz za cestovní výdaje. Díky možnosti práce na vlastních přístrojích tuto možnost nabízí mnoho společností jako jeden z nejvýznamnějších benefitů. I proto všechny celkem zarazilo rozhodnutí generální ředitelky Yahoo! Marissy Mayerové, že společnost nadále práci z domova podporovat nebude, mimo jiné proto, že práce v kolektivu podporuje kreativitu.
Idealizované představy o práci v domácí pohodě se s realitou obvykle míjí. Nespolehlivý poskytovatel internetu může udělat z běžného pracovního dne peklo celé společnosti. Práce doma vyžaduje také pevnou vůli a nervy z oceli. Jedno podlehnutí pokušení například v podobě dětí skákajících vám po hlavě nebo smutně koukajícího psa s vodítkem v tlamě znamená začarovaný kruh odkládání a promeškání termínů.
Sociální interakce a s ní i kreativita se doma snižují na minimum, a tak většina lidí už po pár týdnech zjišťuje, že jejich výkon i nadšení celkem rychle klesá a doma už je to vlastně ani nebaví, protože jsou stále jednou nohou v práci.
Pokud se rozhodujete, zda BYOD zavést, nebo zda potěšit své zaměstnance možností pracovat z domova, pečlivě si to promyslete, protože to, co vám má ušetřit peníze a zvýšit výkony, může mít ve výsledku účinek přesně opačný.
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.