Názor: Cílená reklama proniká do reálného světa

13. 11. 2013

Sdílet

 Autor: © semisatch - Fotolia.com
Už několikrát jsem psala o tom, že se blížíme životu v budoucnosti, kterou si vysnili autoři vědecké fantastiky, vždy však pouze v tom kladném významu. Avšak nebyl by to ten správný život ve vysněné budoucnosti, kdyby sebou vedle všech těch zázraků medicíny a vesmírných cest nepřinášel také významná negativa, mezi které patří třeba také to, že nás mohou komerční společnosti, ale třeba také vlády, sledovat na každém kroku.

Dobrá. Možná trochu přeháním. Vždyť se vlastně nic moc neděje a všechno to rozpoznávání obličejů i monitorování pohybu je přeci jen pro naše dobro. Alespoň to si myslí (nebo alespoň tvrdí, že si to myslí) tvůrci zařízení rozpoznávajících naše obličeje, identitu či polohu. Ať už jde o popelnice sledující mobilní telefony lidí, kteří kolem nich procházejí, nebo o zařízení OptimEyes, které nasadilo Tesco ve Velké Británii na všechny ze svých 450 čerpacích stanic.

Zařízení umí rozeznat pohlaví zákazníka, jeho přibližný věk a demografi a podle toho zákazníkovi zobrazí odpovídající reklamu. Simon Sugar, generální ředitel společnosti Amscreen, která OptimEyes vyrábí, řekl, že je to zařízení tak trochu jako z povídky Philipa K. Dicka Minority Report, ale také dodal, že podle něj OptimEyes změní podobu současného prodeje. Společnost plánuje zařízení nasadit v co nejkratším čase do co nejvíce supermarketů a kiosků.

Někteří lidé při čtení podobných zpráv panikaří a vymýšlejí si hororové scénáře o tom, jak lze takovou technologii zneužít; ohání se (nepřesně a klišoidně) Orwelem a Huxleym a zaříkají se, že už do takto špehujícího obchodu nikdy nevejdou. Druzí podobné informace klidně přechází s tím, že když už na reklamy koukat musí, tak budou alespoň na míru.

Samy společnosti, které taková zařízení vyrábějí, tvrdí, že jejich technologie v žádném případě neslouží ke sběru dat a že žádné informace neukládají, pouze zařadí obličej a vyberou co nejvhodnější reklamu. Malým háčkem je, že jsou to pouze ničím nepodložená tvrzení, společnosti dokonce ani nezpracovaly přehled o dopadu na soukromí, jak doporučuje britský úřad pro ochranu informací.

Zařízení rozpoznávací obličej, která v lidech vzbuzují tolik negativních emocí, vlastně nejsou ani kdo ví jak přesná. I žena v kšiltovce může takový stroj zmást, a to ani nemluvím o tom, že se OptimEyes (a ostatní podobná zařízení) spoléhají na nepřesnou generalizaci zájmů podle pohlaví či barvy pleti.

Sledování a rozpoznávání zákazníků sice může být neetické a někteří proti tomu mohou mít jisté výhrady, nakonec jim však nezbude nic jiného, než se s tím smířit. Dnes se to týká pouze čerpacích stanic Tesca ve Velké Británii, brzy však bude takovým zařízením vybaven každý obchod s reklamní plochou.

A ti, kteří dnes říkají, že už do obchodu s podobným zařízením nevedou? Zvyknou si na to stejně, jako si zvykli na bezpečnostní kamery a klubové karty, ve kterých o sobě mnozí z nich s příslibem nepatrné slevy prozradí i citlivější údaje, než je podoba jejich obličeje.

Možná budeme brzy žít v dystopickém světě ovládaném korporacemi, kde bude každý náš pohyb pod dohledem. Bojkot Tesca proti tomu však nic nezmůže.


Markéta Gajdošová

ICTS24

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.