Názor: Hráči online her mohou zachránit svět

Sdílet

 Autor: © Paolese - Fotolia.com
Hry jsou ztrátou času. Hlavně ty online. Alespoň podle názoru mnoha lidí, jejichž představa kvalitně stráveného času se od té mé výrazně liší. Každopádně, pokud i vám podobné názory zvedají tlak, nyní můžete použít argument, který každého podobného moralistu rychle umlčí.

Dnešní hry, tedy alespoň některé, už nejsou dobré jen pro pobavení hráčů a naplnění kapes velkých firem, které za jejich vývojem stojí. Online hry mohou pomáhat i vědcům. Hráči v nich mohou hledat nové planety nebo přispívat k objevům nových léků, například na rakovinu, Alzheimerovu chorobu či AIDS.

Jednou z takových her je například Foldit, jejíž hráči již v roce 2011 vyřešili strukturu enzymů, které způsobují nemoc podobnou AIDS u opic. Na tomto problému vědci pracovali celých třináct let, hráči ho za pomocí superpočítačů vyřešili během tří týdnů. „Foldit se snaží předvídat strukturu bílkovin využitím lidské intuice při řešení hádanek,“ vysvětluje společnost na svém webu. „Vzhledem k tomu, že jsou bílkoviny součástí mnoha onemocnění, mohou být i součástí léku. Hráči mohou navrhnout zcela nové bílkoviny, které mohou pomoci s léčbou či prevencí různých onemocnění.“

Foldit je jednou z prvních her, která pomáhá vědcům při řešení různých problémů, ale netrvalo to příliš dlouho a úspěšného příkladu následovali i další.

Ve hře Planet Hunters mohou hráči například hledat nové planety. Za pouhý rok od jejího vzniku lidé objevili 40 planet, které by potenciálně mohly podporovat život a které profesionální astronomové doposud přehlíželi.

V adventuře Forgotten Island, ve které hráči sbírají herní peníze a předměty a snaží se dostat z ostrova, na kterém uvízli, pomocí hledání fotografií na místě schovaných, mohou hráči pomoci biologům sledovat klimatické změny v různých částech světa.

Podle Zorana Popoviće, ředitele Centra pro hry a vědu a spoluautora Foldit tyto hry řečí palčivý problém současnosti – nedostatek lidí se zájmem o vědu a tedy nemožnost vyřešit celou řadu otázek a problémů.

Takže příště, až mi bude někdo domlouvat, jak neproduktivně se svým časem nakládám, budu mu moci odpovědět: „Já zachraňuju velryby, co pro svět děláš ty?“ Ale ani hry, které svět zrovna nezachraňují, se ztrátou času nazvat nedají, pokud jejich hráče čas u nich strávený naplňuje a hlavně baví.


Markéta Gajdošová

bitcoin_skoleni

Markéta Gajdošová

Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.