Soustředit se osm hodin v kuse na leckdy silně psychicky vyčerpávající práci je zkrátka nemožné a pokud jsme do toho nuceni, vede to jen ke zbytečným chybám, o čemž už jsem psala v minulosti. A pokud podobnou činnost vykonáváte v králíkárně, známé také pod modernějším názvem „open office“, může být na průšvih zaděláno celkem snadno. Jenže co dělat, pokud si tento fakt neuvědomuje vedení vaší společnosti?
To už záleží na tom, v jaké společnosti pracujete. Pokud se jedná o velkou korporaci, která má své procesy pevně nastavené v horším případě od jakéhosi tajemného šéfa ze zahraničí, neuděláte s tím nic. Na druhou stranu jste však při nástupu pravděpodobně věděli, do čeho jdete, takže si vlastně nemáte moc na co stěžovat. Stejně jako v případě, že jiné řešení neumožňují dispozice kanceláří, v nichž firma sídlí. Takové případy bývají nejčastější, ač v současné době už trend open officů pomalu doznívá a v nepříliš vzdálené budoucnosti se pravděpodobně stane opět pouze specialitou call center. Zatím to však musíme vydržet, případně si sem tam pěkně nahlas postěžovat.
Kromě uvedených příkladů se však také může stát, že se společnost rozhodne experimentovat a vyzkoušet, co to udělá s bandou ajťáků, když ji přestěhují do otevřeného prostoru k hromadě ukecaných obchodníků, což je experiment hodný čerstvě vystudovaného sociálního psychologa.
Každý soudný člověk může celkem dobře uhádnout, jak něco takového dopadne; a vražda některého z nedobrovolně zúčastněných to nebude čistě z toho důvodu, že vězení je přece jen nepatrně horší než podobné uspořádání pořádků ve firmě. Ale opravdu jen nepatrně. To, že při podobném pokusu poklesne produktivita a nálada a naopak zvýší se otrávenost všech zúčastněných zaměstnanců a nakonec možná padnou i nějaké ty výpovědi, je však už na první pohled celkem zřejmé; natož pokud podobná změna přijde krátce po zákazu práce z domova.
Chápu, že jsou provozy, které musí fungovat za neustálého dozoru s pevnou pracovní dobou v místě zaměstnání a zaměstnanec si v nich opravdu ani na tu chvíli odpočinout nemůže. Třeba taková prodavačka může jen těžko pracovat z domova. Ale jakákoliv kreativní činnost, ať jde o programování či třeba tvorbu obsahu, se prostě nejlépe vykonává tam, kde má zaměstnanec na svou práci klid. Ať je to kancelář, domov nebo třeba park. Pokud mu však bude do práce pořád někdo kecat a vyřvávat, je jisté, že toho ani s tou nejlepší vůlí příliš neudělá.
Ale znáte to, změna je život, a to i ta k horšímu – a navíc, co by to bylo za zaměstnání, kdyby v něm byl člověk na sto procent spokojený?
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.