Peníze se k vám tak brzy pohrnou samy, stačí ji lidem poskytnout zdarma s možností aktualizace na prémiovou verzi, a pokud se ty peníze přeci jen nepohrnou podle vašich počátečních představ, tak postačí věrné uživatele zahrnout hromadou důrazných a ideálně hezky blikajících upozornění o možnosti přechodu na placenou verzi. A oni zaplatí. Určitě. Nebo možná přejdou ke konkurenci...
Ano, chápu vás. Chápu vás stejně dobře jako všichni ostatní uživatelé, kteří mají váš program nebo službu možná rádi, přesto za ně však z jakéhokoliv důvodu nechtějí či nemohou zaplatit. Prosím, klidně mě zahrňte reklamami. Nebo potenciálním zákazníkům nabídněte pouhé demo a po jeho skončení vyžadujte za další používání programu hotovost. Jen nás pěkně prosím nespamujte. A už vůbec ne v případě, že ani nejste schopni vychytat základní chyby.
Jako příklad toho, co je s tímto přístupem špatně, může posloužit má čerstvá zkušenost s kdysi výbornou RSS čtečkou Feedspot. Měla jsem ji ráda. Opravdu. Chválila jsem ji, kde se dalo, protože se o ní vedle Feedly příliš nemluvilo a já pevně (a také naivně) věřila, že si mou podporu zaslouží.
Jenže po necelém roce to začalo jít pěkně z kopce. Pomalu a nenápadně, nejprve jsem si všimla výrazného omezení prémiového účtu, který na začátku dostali uživatelé na rok zdarma. Nevadilo mi to. Řekla jsem si: „OK, možná jim teče do bot, časem jim něco přispěji,“ protože jsem Feedspot používala denně, přišlo mi to tak správné.
O chvíli později však začalo být čím dál tím těžší se na tento web vůbec dostat a často celý vypadal tak nějak unaveně. Aby bylo možné články číst, musela jsem ho několikrát obnovovat, protože jinak všechna písmena připomínala spíše rozsypaný čaj. O další chvíli později začal mít Feedspot i občasné problémy s českými znaky. A místo toho, aby vývojáři pracovali na opravách, s trochou nadsázky každý den přidávali banery s upozorněním na možnost pořízení prémiového účtu. Nebo lištu s informací o tom, kolik ještě potřebují vybrat do konce dne, aby splnili svůj cíl, což by možná bylo vhodnější jako interní informace.
Z hezké a čisté RSS čtečky se stal jen občas funkční chaos, a tak jsem po nějaké chvíli pravidelného psaní na podporu (která sice odpovídala bleskově, ale problémy neřešila) přešla na Feedly. To také nabízí prémiový účet, ale stejně jako ostatní služby, jež jsou opravdu kvalitní a zákazníci za ně rádi zaplatí sami od sebe, ho nikomu grafickým násilím nevnucuje. Příjemným bonusem je také to, že doopravdy funguje.
Takže pokud toužíte dostat za službu zaplaceno, v první řadě zapracujte na její kvalitě a až pak na způsobech, jak z uživatelů nějaké ty peníze vylákat. A nebo ještě lépe – připravte si realistický finanční plán a nespoléhejte na to, že „to nějak půjde“.
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.