EA Sports každou ze svých simulací vydávají pravidelně rok co rok. Ovšem výjimka vyvrací pravidlo – a onou výjimkou se stala basketbalová série NBA, jejíž verze 2002 vyšla na různých platformách, na PC však nikoli. Její osmý ročník NBA Live 2003 tedy vychází až po nezvyklé dvouleté pauze – a bylo to ku prospěchu věci.
Minulý ročník NBA Live 2001 totiž – jak je neblahým zvykem EA Sports – ve srovnání s předchozí a do té doby nejlepší verzí z roku 2000 žádné převratné změny nepřinesl. Revoluce neproběhla sice ani tentokrát, většina aspektů hry (grafika, umělá inteligence, pohyby, komentář atd.) však byla podstatně vylepšena. Ovládání hry se rozšířilo – kromě tlačítek pro střelbu a nahrávku je k dispozici dalších šest knoflíků pro bloky, doskoky, otočky, matoucí finty, vypichování, „přímou přihrávku“ atd. (záleží na tom, zda mužstvo útočí anebo se brání) – stejně jako pro nováčka pod virtuálními koši již tak složitý systém nastavování taktiky. Na rozdíl od sérií NHL a FIFA je tu na vybranou několik desítek variant, základní čtyři obranné i čtyři útočné si lze přepínat přímo za hry. Začátečníci se bez přepínání taktiky obejdou, ale již od druhé úrovně výše budou muset zapojit více tlačítek, pokud z palubovky nechtějí odcházet s debaklem, protože (na nejnižší úroveň účinný) průnik mezi obránci s následným smečem nemá příliš šancí na úspěch a ani v obranné hře nelze vypíchnout soupeři balon tak snadno jako kdysi. Pokud herní taktiku uzpůsobíte i rolím a vlastnostem konkrétních hráčů (nejlepší z nich indikují ikony informující, zda jsou střelci trojek, dobře blokují atd.) a dáte zdánlivě chaotickému mumraji rytmus i řád, odměnou vám bude fantasticky zábavný zážitek, srovnatelný v řadě ohledech s realitou.
Ani herní možnosti se příliš nezměnily: exhibice, play off, sezonu a multiplayer doplnil staronový mód franchise (v něm se převtělíte do generálního manažera NBA a budete se zabývat i nákupem a podpisy smluv s volnými hráči, jejich výměnami apod.). Nechybí ani individuální trénink a docela zábavná hra jednoho proti jednomu na jeden koš (v tělocvičně, na betonovém hřišti na pláži či večer na městském plácku), při které si natrénujete pouze útočnou a obrannou hru pivotů, nenaučíte se však kombinovat. S devětadvaceti oficiálními kluby NBA (o vlastnostech autentických hráčů se mnohé dovíte ze spousty statistických tabulek) můžete driblovat v režimu arkáda i simulace a to ve čtyřech úrovních obtížnosti – od nováčka až po superstar. Nechybí opět možnost zahrát si za historické týmy různých dekád až do 50. let (tj. na hřištích bez oblouku tříbodového území). Toto zpestření NHL ani FIFA nenabízejí.
Hra je již několik let zcela srovnatelná s televizním přenosem včetně libovolně nastavitelného využití rozličných úhlů kamery i detailů při opakovačkách povedených akcí, trojek, smečů nebo „alley-oopů“. Chce to ovšem jako vždy v případě série NBA silně nadupaný počítač – ani doporučená konfigurace neumožňuje hrát v nejvyšším možném rozlišení a už vůbec ne vytáhnout maximálně všechny detaily. Zejména odrazy deseti na velmi malém prostoru hbitě se pohybujících hráčů, jejich stíny na zrcadlově lesklých a jako účesy Dennise Rodmana barevných palubovkách nebo na reklamních bariérách kolem hřiště se otáčející loga dávají grafické kartě opravdu pořádně zabrat.
Modely hráčů na nejvyšší detaily vypadají skvěle – obličeje košíkářů se podobají svým předobrazům včetně módních doplňků, jakými jsou čelenky, potítka a tetování, basketbalisté navíc disponují pěknou řádkou efektních a věrohodně nasnímaných pohybů (až na ony monstrózní výskoky při blocích a při smečích). Do hry jsou zapojeni hráči na lavičce i (rovněž autentičtí) trenéři, kteří své svěřence hecují, diskutují se sudím nebo dávají při střídání taktické pokyny. Některé žertovné meziherní animace mají zřejmě dokázat, že hráči NBA nejsou tak arogantní nafoukanci, jak je o nich známo, a tak si dobírají svého trenéra: pokud vstane, za jeho zády mu jeden z hráčů zasedne místo na lavičce, během pauzy místo do šaten jde dávat autogram či odstrkává objektiv ruční kamery, která detailně zabírá střídačku. Konečně ve hře nechybějí ani záběry oslav a roztrpčení po konci zápasu. Bouřlivou atmosféru NBA Live 2003 umocňuje také stránka zvuková. Nejde pouze o stylový hip-hopový a rapový soundtrack, odkazující textově přímo na letošní titul EA Sports, ale zejména o zcela věrnou simulaci zvuků během samotného zápasu včetně pod podrážkami tenisek pištící palubovky, akusticky přesných odrazů míče, diváckého skandování, vířících bubnů, ječících klaksonů a specificky „protahované“ intonace hlasatele, oznamujícího jméno úspěšného domácího střelce. Komentář nijak nevybočuje ze standardu série.
Přetrvaly i některé problémy, i když mají své odůvodnění: zejména procento úspěšnosti střelby je stále závislé víc na momentálním stavu skóre než na čemkoli jiném (tedy na vašem míření, pozici či blocích soupeře) – za nepříznivého stavu i z jasné pozice, kdy nejste nikým obtěžováni, nečekaně minete koš. Na druhou stranu se tím však vnáší do hry prvek stoupající nervozity, takže i zdánlivě vyhrané zápasy se mohou stát dramatičtějšími. Na palubovce stále nevidíme rozhodčí (a to ani při trestných hodech!), objevují se jen v meziherních animacích. Ale upřímně řečeno, dva sudí by v dynamické a několika časovými omezeními neustále kupředu popoháněné hře pouze překáželi, neustálý kolotoč přihrávek a přebíhání hráčů by znepřehledňovali – a v neposlední řadě by už tak supící grafickou kartu ještě více zatěžovali. Diskutabilní stále zůstává posuzování prorážení, zamrzí opětovná absence poločasových videoshow rozjuchaných a spoře oděných roztleskávaček (mnozí z nás si podle svých favoritek mezi nimi vybírali tým, za který budou hrát). Ani nabídka kamer není bez chyb: pětici pohledů sice můžete zoomovat, nejlepším ale tradičně zůstává pohled z „press-boxu“ nebo zpoza košů, pokud vám nebude vadit neustálé otáčení kamery o sto osmdesát stupňů podle toho, na jakou stranu se hra právě přelévá.
Uspět v NBA Live 2003 tak, abyste po závěrečné čtvrtině nemuseli házet ručník na hřiště, bude po vás vyžadovat hodně předvídavosti, postřehu, hbitosti, přesného načasování – ale také trpělivosti. Jinými slovy, budete si muset osvojit všechny vlastnosti rozehrávače: tj. klíčového hráče každého týmu.
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Minimální konfigurace: PII 450, 128 MB RAM, HDD 300 MB, 3D karta 16 MB
Doporučujeme: PIII 700, 256 MB RAM, HDD 700 MB, 3D karta 32 MB
Multiplayer: ano
Internet: http://www.ea.com/easports/platforms/games/nbalive2003/home.jsp
Verdikt: V rámci možností realisticky vypadající a skvěle hratelná basketbalová simulace je vrcholem série NBA a důkazem, že i polygonoví černí muži umějí skákat.
Hodnocení: 87 %