Hlavní navigace

Need for Speed: Most Wanted

4. 2. 2006

Sdílet

Vynikající závodní sérii Need for Speed od Electronic Arts netřeba představovat. Pokud se vám ještě nedostal do rukou její nejnovější díl, neměli byste déle váhat. Při adrenalinové jízdě nablýskanými bouráky jistě nebudete litovat.

„To mi teda řekni, jak chceš prorazit ty policejní zátarasy, to jsem moc zvědavej!“

„No jak, pořádně to rozpálim na plnej kotel a naperu to do nich, to je jednoduchý.“

„Prosim tě, dyť se rozmázneme vo přední sklo. Nebo se minimálně nafouknou airbagy a uvidíme prd.“

„Hm, nejlepší by bylo zkusit to třeba s tankem nebo sněžnym pluhem.“

„A kde ho vezmeme, ty filozofe? Leda že bysme to zkusili nějak přeskočit…“

„Hele, ty mongole, není tvojí Achillovou patou hlava? Copak sem James Bond? Myslíš, že mám na podvozku nějaký rakety nebo co? To bys mi rovnou moh‘ poradit, abych se podhrabal.“

„No jo, furt. Hele a možná tam budou natažený i ty pásy s hřebíkama! Doufám, že máš v kufru čtyři rezervy.“

„A sakra, já je nechal v garáži. No nic, stejně si nemyslim, že by nás nechali měnit kola. ‘Momentíček, pánové, dejte si cigárko, my jen prohodíme gumy a pak můžeme pokračovat.‘ To zrovna…“

„Hele, nemůžeme se teda vrátit a vzít to jinudy? Sice za náma jede asi deset aut s poldama, ale kdybys…“

*****

(příchod šéfredaktora)

„Co tady blbneš s tim textem? Zbláznil ses nebo co?“

„Ale ne, já se jen pokouším napsat nějakej úvod k těm novejm Nýdům.“

„Ukaž. No, móc pěkný, tak to koukej hezky přepsat.“

„Počkej, Jíro, proč by to jednou nemohlo začínat nějak jinak, mě už ty klasický perexy nebaví.“

„Řek’ sem přepsat. Já si teď skočim na jedno… totiž na poradu… a ne aby tě napadlo to takhle poslat do tiskárny!“



No vida, šéfredaktor se konečně odplížil, takže se nebudeme zdržovat přepisováním a radši se pustíme do recenze. A vůbec, ten úvod stejně nové Need for Speed s podtitulem Most Wanted přesně vystihuje. Jasně, že taky jen tak závodíte a „tuníte“ auta, ale určitě už všichni dávno víte, že v první řadě, hlavně a především je Most Wanted o honičkách s policisty. Ano, po dvou dílech Undergroundu herní bohové v EA vyslyšeli modlitby odříkávané každý den před spaním miliony hráčů a KONEČNĚ zapojili do akce muže zákona. Nelegální závody v ulicích města o to ostatně vyloženě žadonily, protože bez pronásledování se příchuť zakázaného ovoce jaksi trochu vytrácela.



Odkud začít? Snad, proboha, všichni znáte Need for Speed a něco málo jste slyšeli i o posledních dvou dílech zvaných Underground. Ty se poněkud odchýlily od historie celé série a především od Hot Pursuit, protože (poněkud nelogicky) vynechaly dotěrné červenomodré majáčky, jež dozíraly na dodržování dopravních předpisů a nemilosrdně vás pronásledovaly za jejich porušování. V Undergroundu jste si sice mohli do nekonečna vylepšovat své sny na čtyřech kolech a poté je podrobovat zátěžovým testům na silnicích, ale i když jste tropili sebevětší výtržnosti, po policistech nebylo ani vidu, ani slechu, asi se váleli někde na Havaji. A teď jim právě skončila dovolená.

Příběh Most Wanted není nikterak ohromující. Náš automobilový frajírek přijíždí do imaginárního amerického města s pětníkem v kapse, aby… co to blábolíme, přijíždí v nádherném nadupaném BMW M3 GTR a tak nějak „náhodou“ se přimíchá mezi ilegální závodníky. Vydělat si pár dolárků mu připadá jako povedený nápad, jenom mu nedojde, že taky může přijít takzvaně „na buben“. V retrospektivním úvodu vás hra párkrát pustí za volant, abyste si osahali kočírování bavoráka, až nadejde „černý pátek“ a s ním i krach na burze – těsně před cílem autíčku dojde dech. Nemačkejte restart, tenhle závod prostě vyhrát nemůžete, o svou káru přijdete a pak teprve začíná samotná hra.



Cíl je jasný: naštěstí jste si něco málo už vydělali, takže se vydáte do autosalonu a vyzbrojíte se tam pro další boj. Přece nenecháte své BMW nějakému buranovi. Jenomže, ejhle, Razor – jak se onen výtečník jmenuje – s vámi najednou jen tak závodit nechce, prý se k němu musíte propracovat jakousi „černou listinou“ patnácti nejlepších jezdců ve městě. Naštěstí vám podá pomocnou ruku svůdná Mia, která má na Razora taky políčeno; sežene garáž, zajistí účast v závodech a vůbec vás uvede do podsvětí. Pravidla jsou pevně daná – musíte začít listinu čistit pěkně odspodu, postupně pokořit všech čtrnáct šílenců a nakonec se utkáte se samotným Razorem, králem všech pirátů silnic.

Po několika minutách pochopíte zásadní rozdíl mezi Most Wanted a Undergroundem. Zatímco dříve se vše podřizovalo tuningu, nákupu náhradních dílů a leštění perleťového laku, teď hře kralují policejní akce. Na vylepšování aut samozřejmě taky dojde, ale úplně z jiných důvodů než kvůli popularitě a respektu u soupeřů nebo fotografování na obálky tuningových magazínů. Popularitu si budete taky budovat, spíše však poněkud záporného charakteru – v policejní databázi. Funguje to vcelku jednoduše, ale abyste to co nejlépe pochopili, ukážeme si přesný postup.

Takže si představte, že jste si v shopu vybrali třeba obyčejného „golfíka“. Za zbytek peněz si můžete koupit nějaké ty „balíčky“, které vám o něco zvednou výkon a ovládání – to je pro začátek nejdůležitější. Jednotliví výtečníci z black listu ovšem nebudou soupeřit s kdejakým nýmandem, takže jim nejdřív musíte dokázat, že na to máte, neboli vyhrát určitý počet závodů a získat prémiové body (tzv. Bounty). To ale není všechno, je třeba ukázat i odvahu, pustit se do křížku s policií a získat tzv. Milestones, což je taková obdoba závodění, jenom protivníků se účastní větší počet a nechovají se příliš férově. Tak a teď přejděme k jednotlivým kategoriím.

Na první pohled nepříliš inovativní hra novinkami přímo bublá a kypí. Nakoukneme-li do závodního oddělení, zjistíme, že kromě starých známých okruhů, vyřazovaček, sprintů nebo jízd s přesným ručním řazením přibyla časovka, kdy máte za úkol v určitém limitu projíždět checkpointy, a také zábavný závod, v němž sbíráte fotky z policejních radarů. Na trati jich bývá několik šikovně rozmístěno a vy se pokusíte kolem nich prosvištět co nejvyšší rychlostí. Kdo má v cílové rovince nejvyšší součet na všech stanovištích, tak vyhrává, i když dojede jako poslední. Za vítězství se vám také samozřejmě na účet sypou penízky.



Závody jste vyhráli, nyní nastal čas na prohřešky proti pravidlům bezpečné jízdy. Právě zde spočívá z nějakých osmdesáti procent úspěch a zábavnost Most Wanted; nad dalším natahováním Undergroundu bychom asi zlomili hůl, ale teď se série Need for Speed v pravý čas vrací ke svým kořenům. Hra vám v menu nabídne několik typů policejních honiček, což nám však připadá trochu zavádějící, protože samotné stíhání probíhá vždy stejně, liší se pouze cíl, jehož je třeba dosáhnout. Jednou musíte po určitou dobu unikat, jindy zase zmizet do časového limitu. Prorážíte zátarasy, vyhýbáte se hřebíkovým pásům, demolujete policejní vozy, překračujete rychlost, ničíte veřejný majetek a za vše získáváte prémiové body. Navíc při splnění pevně daného úkolu – třeba projet skrz šest blokád – obdržíte Milestone. Muži v černém si pěkně odpočinuli a dychtí po úlovku, takže vás nijak nešetří. Nejdřív se vás pokusí zastavit jedno vozidlo. Pak se přidají další policisté, zatím stále ještě řadoví dopraváci. Pokud držíte nohu na plynu, objeví se elitní příslušníci v civilních autech a v těžkých terénních vozidlech. Všichni čile komunikují s centrálou (kterou vy samozřejmě odposloucháváte), hlásí situaci a žádají o posily. Jakmile konečně pochopí, že nehodláte zpomalit, nastupují kamikadze, narážející do vás čelně v rychlosti nad dvě stě kilometrů v hodině. Posléze se objeví zátarasy – nejprve jen postavené z aut, později s hřebíkovými pásy. A když ani to nepomáhá, do akce se zapojí vrtulník. Na tomto místě bychom vývojářům chtěli poděkovat, že z kroužící helikoptéry nevypadávají žádné šílenosti v podobě vybuchujících barelů použitých v Hot Pursuit, ale obyčejné a realistické dýmovnice, jež snižují viditelnost a nutí vás buď zpomalit, nebo se poslepu řítit do neznáma.



Rozpoutáte-li armagedon na silnicích, tak zjistíte, že vůbec není jednoduché poldy setřást. Čert ví, jaké motory se skrývají v těch jejich kraksnách, ale i v rychlostech přes dvě stě padesát se vás drží jako klíšťata. Na minimapě v horním rohu obrazovky vidíte, jak se snaží vám nadjet okolními ulicemi a vůbec se chovají dosti nesportovně. Klidně vás třeba natlačí mezi dvě auta a třetí před vámi dupne na brzdu, nebo se vás snaží našťouchnout do čilého okolního provozu – chudáci nevinní řidiči, jak k tomu přijdou? Nechme ale pro dnešek logiku v šuplíku, tohle je arkáda a vše je dovoleno. Na vaší straně je nitro, s jehož pomocí patřičně zrychlujete, dále demolování všeho v okolí a způsobování šílených bouraček, jež zablokují cestu, a hlavně skvělá vychytávka v podobě zvláštních akcí, skrývajících se všude po městě a označených velkými ikonami. Podrazíte lešení, necháte vybuchnout benzinovou pumpu nebo podrazíte trámy podpírající loď u přístavu, ta se skácí na silnici a vy vítězně zmizíte v oblaku prachu.

Jakmile „chlupaté“ setřesete, nastává čas na zklidnění – cooldown. Teď se nesmíte dostat policii na dohled, takže pomalu projíždějte uličkami a hlídejte si radar, signalizující blízkost nebezpečí. Úplně nejlepší je vyhledat bezpečný úkryt, mapa vás do něj navede. No a když se to nepovede a poldové vás čapnou – zde bychom rádi vyjádřili údiv nad tím, že po najetí na hřebíkové pásy musíte zastavit, přestože ve skutečnosti by se dalo pokračovat i na prázdných pneumatikách –, putujete do basy. Buď se vykoupíte (to můžete s každým autem udělat v jednom kole třikrát), nebo odevzdáte vozidlo ve prospěch státu. Cena za kauci se počítá podle toho, kolik škod jste způsobili, kolikrát vás chytili a jak intenzivní pátrání po vás bylo vyhlášeno.

Tak a teď se do toho ještě trošku zamotáme. Po každé honičce je ta plechovka, s níž jste se jí zúčastnili, o něco více sledována. Takže doporučujeme do další akce vytáhnout z garáže jiné auto, nebo alespoň to stávající přebarvit, vyměnit spoilery a polepit jinými nápisy. Čímž jsme taky popsali jediný důvod, proč měnit vizuální podobu (kromě toho, že se vám najednou zasteskne po jiném laku). Jakmile vyhrajete další závod s jiným automobilem, sledovanost u toho původního klesne – kdykoli se můžete nabourat do policejní databáze a prohlédnout si svoji složku. Místo kauce lze použít i bonusy na bezplatné vykoupení. Kde je vezmete? Tak rychle zpátky k černé listině.



Každý poražený soupeř vám za odměnu něco nabídne. Ještě pořád to stíháte sledovat? Fajn, takže poté, co nad ním zvítězíte ve dvou různých typech soutěží, objeví se na monitoru možnost svobodné volby. Můžete vsadit na jistotu a sáhnout třeba po upgradu výkonu (i když přesně netušíte, co dostanete), nebo chvíli váhat nad třemi ikonami tajemných otazníků. Vybrat si sice lze jen dvakrát, ale doporučujeme to zkusit. Získáte třeba mimořádnou finanční odměnu, již zmiňované volné vykoupení z vězení a hlavně, pozor, máte šanci, že se do vaší garáže přestěhuje soupeřův supersport včetně drahocenných tuningových dílů, a to dokonce v době, kdy byste si je ani nemohli koupit. Nehledě na to, že některá vozidla si jinak jen velice těžko pořídíte. Nám se například podařilo vyhrát (na jedenáctém nebo dvanáctém závodníkovi v seznamu) našlápnuté porsche, jež se po doladění výkonu stalo na dlouho nepřekonatelným králem našeho vozového parku a celkem spolehlivě jsme s ním vítězili až do šesté příčky v žebříčku. A hořce jsme plakali, když se nám nepovedlo vylosovat lambo.

Tak a teď hurá k tuningu, ten ještě musíme stihnout. V Most Wanted sice nehraje tak zásadní roli jako v Undergroundu, ale důležitý je především po stránce výkonu a ovladatelnosti vozidel. Nyní již nevybíráte jednotlivé díly, ale rovnou celé „balíčky“ upgradů ve výkonnostních třídách. Samozřejmě, že si vše nelze pořídit hned, ale jednotlivé části se odemykají tak, jak postupujete po černé listině. Na náš vkus byl tuning až moc zjednodušen, ale zato je teď srozumitelnější hráčům, kteří dříve nakupovali víceméně naslepo. Poněkud kontrastně k osekanému výběru působí pak nabídka samolepek a některých spoilerů, která se stále počítá na desítky. Pokud vám dojdou peníze, kdykoli lze prodat některé „olítanější“ a slabší vozidlo, jež už je vám k nepotřebě.



Kvůli detailní kontrole jsme sáhli do redakční kasy a obnovili zásobárnu našich služebních vozidel, abychom měli materiál pro porovnání. Jíra sice něco brblal o vyhazování peněz, ale jakmile pochopil, že množstevní slevy se neposkytují jen na odebrané sudy piva, přimhouřil oko. Hlavně mu totiž hrozilo, že by musel k testům poskytnout své Lamborghini Gallardo, což se mu nezdálo jako nejvhodnější varianta. Co jsme zjistili? Že realismus není silnou stránkou Most Wanted, je to prostě arkáda a ne simulátor. Pro nezkušeného řidiče není problém roztočit vzdorovité porsche do hodin, ve hře ovšem sedí o sto procent lépe. Audi je v reálu mnohem těžší a nemotornější, Mustang GT zase ovladatelnější. No a lamborghini se na silnicích chová úplně jinak, v rukou mistra by nikdy nemohlo prohrát v souboji s Mercedesem CLK 500. Pokud chcete simulátor, sáhněte jinam, ale jestli čekáte zábavu, jste tady správně. Proč jsme se rozhodli Most Wanted ohodnotit o jednu desetinku lépe než Underground 2, snad pochopíte z rámečků.




CS24


Výrobce: EA Games

Vydavatel: Electronic Arts

Distribuce v ČR: EA Czech

Cena: 1499 Kč

Lokalizace: manuál

Multiplayer: ano

Internet: http://www.eagames.com/official/nfs/mostwanted/us/home.jsp
Minimum: CPU 933 MHz, 256 MB RAM, HDD 2 GB, 3D karta 32 MB
Doporučujeme: CPU 2 GHz, 1 GB RAM, HDD 3 GB, 3D karta 128 MB
Verdikt: Kdo by netoužil zamávat policejním hlídkám a zmizet „po anglicku“. Takže teď máte jedinečnou možnost.

Hodnocení: 9.3