Hlavní navigace

Need for Speed: ProStreet

14. 12. 2007

Sdílet

Tvůrci populární závodní série Need for Speed neúnavně chrlí jeden díl za druhým. Tentokrát se obešli bez policistů, ale zato přidali několik novinek. Stojí nové pokračování za vaši pozornost?

Tvůrci populární závodní série Need for Speed neúnavně chrlí jeden díl za druhým. Tentokrát se obešli bez policistů, ale zato přidali několik novinek. Stojí nové pokračování za vaši pozornost?



Pouliční závodění je jistě lákavým žánrem, a vydavatelé série Need for Speed jsou si toho vědomi. Letošní díl jde částečně v ideových šlépějích svých předchůdců, zároveň se ale od minulých dílů v mnoha směrech odlišuje. Tak třeba nebudete jezdit v rušném městském provozu a tím pádem si neužijete honiček s policisty. Tady totiž nejde o nelegální závody, ale „jen“ o souboje nadupaných kár na silničních okruzích, což s sebou zas na druhou stranu přináší i návrat do míst mimo městské ulice a jízdu otevřenou krajinou, jak ji známe zejména ze starších dílů série. Ochuzení o pocit „undergroundovistosti“ však docela zamrzí; už se prostě nekoná kličkování v hustém provozu a finty na neodbytné policisty... škoda, škoda.



Kariéra je postavena na seriálu závodů, přes které se budete prokousávat až k vysněnému titulu Krále silnic. Je to trochu klišé, ale budiž. Hra příjemně překvapuje širokou paletou herních režimů a typů závodů – můžete se těšit na klasické okruhy nebo závod na trati z bodu A do bodu B, ale také na rovinky s manuálním řazením (již dříve použitý Drag) nebo třeba někým oblíbený, jinými nenáviděný Drift, čili projíždění trati smykem. Soutěžit budete také v nejrychlejším projíždění jednotlivých úseků trati, nebo třeba v co nejdelší jízdě po zadních kolech... Postupně si samozřejmě budete vylepšovat svůj vozový park, a ke slovu přijde i v posledních letech tolik oblíbený tuning. Autoři přicházejí v této oblasti se zajímavou novinkou, která potěší zejména fajnšmekry, běžní hráči ji možná ani nevyužijí. Jde o možnost nastavit si auta na různé typy závodů vytvořením tzv. projektů. Je pravda, že trochu jiné jízdní vlastnosti čekáte při klasickém závodě, a jiné třeba při smykování nebo projíždění rovinky s přesným manuálním řazením. Není to špatný nápad, tím spíš, že své projekty můžete sdílet s ostatními hráči přes internet.



„Kariéra je postavena na seriálu závodů, přes které se budete prokousávat až k vysněnému titulu Krále silnic.“



Značka Need for Speed byla vždy synonymem pro arkádové závodění, které toho s reálnými jízdními vlastnostmi řízených aut nemá mnoho společného. Vývojáři v EA se letos rozhodli hranici arkádovosti překročit a koketují se závodní simulací. Zcela upřímně, nejsme si zcela jisti, jestli to byl správný tah. Při volbě nižší obtížnosti se toho v jízdním modelu oproti předchozím dílům mnoho nemění (na druhou stranu umělou inteligencí řízení soupeři jsou docela jelita a nepředstavují tak vážnější výzvu), ale na střední či nejvyšší stupeň je řízení o hodně těžší. Ale... Ale zvýšená obtížnost jaksi nejde ruku v ruce s realističtějším jízdním modelem, vše je prostě jen o dost těžší a tak nějak těžkopádnější. Navíc série NFS je vždy netrpělivě očekávána zejména virtuálními jezdci, kteří se chtějí pobavit a zajezdit si ve vysokých rychlostech, aniž by se museli na řízení pekelně soustředit. A to se v ProStreet ne vždy podaří. Na realističnosti hře přidává i postupné ničení auta při neopatrné jízdě; pokud mne paměť neklame, tak v rámci této série nabízel model poškození naposledy pátý díl s podtitulem Porsche Unleashed, a to už je pěkných pár let. I když k většímu příklonu k simulaci chybí výrazně ovlivnění jízdních vlastností – tady vás bourání bude mrzet hlavně proto, že auto musíte po závodě opravit, což stojí peníze, respektive opravné žetony.



Grafické zpracování je na velmi slušné úrovni, i když nejde o vyložený průlom. Potěší hlavně pestrost prostředí – v posledních dílech začala být jízda téměř výhradně v městských ulicích už trochu únavná. O modelu poškození již byla řeč, nevypadá špatně a v rámci posledních dílů jde určitě o krok kupředu. Samozřejmostí je podpora internetu, a to ve verzi pro PC i next-gen konzole. Kromě toho, že můžete v různých disciplínách závodit s lidmi z celého světa, jsou tu i další vychytávky, jako třeba žebříčky nebo již zmíněné sdílení nastavení vašeho vozu. Jistě potěší kvalitní lokalizace herních textů do češtiny, což může neanglofonním hráčům usnadnit orientaci ve hře; zvlášť proto, že některá menu jsou jinak drobet nepřehledná.



ProStreet je nadprůměrný závodní titul, o tom není sporu. Zároveň je ale určitým zklamáním – od série NFS se přeci jen čeká ještě o něco více. Snad se autoři příště vyvarují experimentálnímu balancování mezi arkádou a simulací a vytvoří zase hru, kterou si s chutí zahraje každý fanda akčních závodů.



Jiří Sládek (autor je manažerem magazínů portálu Centrum.cz)

CS24



Hodnocení: 7,7
Žánr: automobilové závody
Výrobce: Electronic Arts
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor pro ČR: EA Czech
Lokalizace: manuál, titulky
Cena: 1 399 Kč (PC), 1 699 Kč (X360), 1 799 Kč (PS3)
Multiplayer: ano
Internet: www.ea.com/prostreet