Není tajemstvím, že loňský Need for Speed Undercover se setkal s tvrdou kritikou a kolovaly přebujené pomluvy o tom, že vývojářský tým Need for Speed - Black Box, bude propuštěn. Tudíž, když nám EA chtěli představit Need for Speed SHIFT, byli jsme skeptičtí a obávali jsme se, že výsledek nebude ničím jiným, než dalším dílkem, těžícím z dobrého jména, které se přes špatné reference poměrně dobře prodává.
Za volantem jako ve skutečnosti
Need for Speed SHIFT vyhazuje z okna všechny aspekty starších dílů Need for Speed a nazpět se již neohlíží. Neuvidíte žádný nitro booster nebo zpomalené pohyby a „také se v NFS SHIFT nesetkáte s policisty či lupiči", jak říká vedoucí designér Andy Tudor, neboť SHIFT se zaměřuje na autenticitu okruhového závodění a simuluje rychlou, tzv. g-force jízdu, jež hráče vnese do téměř reálného závodu při té nejvyšší rychlosti. Z 80 aut v plné verzi byly v demu dostupná například Audi RS4, Lotus Elise 111R, Pagani Zonda F, či Porshe 911 GT2.
Co míníme „hráčským zážitkem"? Především to, že Need for Speed SHIFT přišlo s něčím speciálním, s čím jste se v žádné hře tohoto žánru ještě nesetkali. Tím máme na mysli skutečnost, že při hraní NFS SHIFT se budete cítit téměř jako za volantem, a to mnohem realističtěji než v jakékoliv jiné závodní hře. Dokonce i pravděpodobně realističtěji než v Gran Turisimo, která má grafiku téměř jak z fotografií. Ve prospěch Need for Speed hraje kamerový systém, jenž se pohybuje ze strany na stranu a zepředu dozadu v závislosti na gravitaci, jež působí při jízdě.
Když hrajete Need for Speed SHIFT, tak se při akceleraci vaše hlava opře do sedačky a pohled se posune dozadu. Naopak při brzdění vystřelíte dopředu, při zatáčkách budete padat do stran. K nevolnosti však nedojde. Kamera je tak vyladěná, že to působí, jakoby byla připoutaná na vaší hlavě, zejména pokud používáte tu z pohledu cockpitu. Může se to zdát jako drobnost, ale věřte nám, je to kardinální krok kupředu v rámci vývoje závodních her. Nezavrhněte to, dokud si to na vlastní kůži nevyzkoušíte.
Tudor srovnává zážitek ze SHIFT s hrami jako Gears of War či Call of Duty a tvrdí, že „hra se nesoustředí na 50 tratí a 1000 aut," jak tomu je třeba v Gran Turisimo a Forza, „ale opravdu přebírá i některé aspekty ze žánru first-person shooter. A jak přesně? Tudor poukazuje na zvukové i vizuální rysy, jako například hluboké dýchání či následky otřesu mozku, které se proslavily právě v hrách jako Gears of War. „To jsou znaky, které jsme chtěli zrealizovat v SHIFT," vysvětluje Tudor. „Hra se opravdu koncentruje na řidiče."
Za účelem autenticity řidičského zážitku se vám bude kamera při nárazu pěkně houpat ze všech stran a způsobí, že budete vidět rozmazaně a budete přecitlivělí na světlo, samozřejmě v závislosti na síle nárazu. Ztráta orientace při otřesu mozku je pouze dočasná, ale těm, co měli opravdovou autohavárii či si prošli silným otřesem mozku, se okamžitě navodí tyto nepříjemné pocity. Stejně tak řízení při vysoké rychlosti způsobí zastřené či tunelové vidění, jež udělá z krajiny, kterou projíždíte, spíše takovou šmouhu. Ale vám to bude jedno - budete příliš zaměstnáni zíráním na rychle se blížící zatáčky.
Opravdu vysoce kvalitní auta, která již v pre-alpha fázi vypadala propracovaně do posledního detailu, se při kolizích značně ničí. Rozpadávají se díly, odškrabuje se lak a uvidíte lítat kousky z vašeho auta, včetně jisker, jež po kolizi z auta jedna za druhou vystřelují. Zvlášť havárie při velké rychlosti jsou nesmírně „promakané". Není to nic revolučního, ale efekty tohoto kalibru v Gran Turismu nenajdete.
Červená, Oranžová, Zelená a...zlatá
Je to svítání a nový den pro sérii Need for Speed. Za hrou stojí vývojáři ze Slightly Mad Studios, kteří mají za sebou i simulace GT Legends a GTR 2 a už netrpělivě čekají na moment, kdy nám budou moci SHIFT oficiálně představit. Takže se připoutejte a připravte se na nejsmyslnější hru, kterou jste kdy hráli. Need for Speed SHIFT přichází ke konci roku 2009, a proto vám radíme, abyste tuto extrémní evoluci na poli závodních her opravdu nezmeškali.