Hlavní navigace

Need for Speed: Underground 2

30. 10. 2004

Sdílet

Vydání dalšího dílu slavné závodní série Need for Speed od Electronic Arts je za dveřmi, a tak jsme se novému Undreground 2 podívali na zoubek. Nutno podotknout, že svým předchůdcům rozhodně neudělá ostudu a nabídne kopu kvalitní zábavy.

Nebezpečně návyková série arkádových závodů Need for Speed nás ze spárů nepustí ani letos. Podruhé se ponoříme do motoristického podsvětí, kam sériové samohyby a dopravní policie nemají přístup.



Pro filmové „dvojky“ platí pravidlo, že všechno v nich musí být rychlejší, větší, početnější a barevnější než v prvním dílu, aby si spokojený divák přišel na své. Pokračování ilegálních závodů odehrávajících se v temných ulicích města se přesto snaží zajít dál a nabídnout hráčům maximálně nový a původní zážitek, ne pouze na verzi 1.5 kosmeticky upravený program. Ačkoliv se rozpracovaná podoba Need for Speed: Underground 2 o prázdninách ještě nemohla předvést v plné síle, nahlédnutí klíčovou dírkou nás nažhavilo jako brzdové kotouče vozu formule 1. V Kanadě sídlící tým vývojářů věnoval práci na hře přibližně rok času. Na prostý kosmetický update jednoznačně příliš dlouhá doba, na kompletní přepracování od základu zase málo času. Výsledek se tudíž musí nalézat v prostoru vymezeném oběma krajními body.



Králové noci

Byly v první hře a nevyhneme se jim ani teď – noční ulice fiktivního města se znovu stanou prostředím pro hledání improvizovaných závodních drah, kde si majitelé nadupaných sportovních aut budou měřit síly a zvedat sebevědomí v nelítostných soubojích. Šéf autorského týmu tentokrát novinářům temné scenérie oficiálně zdůvodnil snahou co nejvíce se přidržet skutečnosti, kde se podobné akce také nekonají v pravé poledne. Nicméně změnou v Undergroundu 2 bude proměnlivý herní čas a různé fáze noci se šerem soumraku nebo k ránu blednoucí oblohou.

Z minulého dílu zůstala také jistota, že si na závody nevyrazíte moc daleko do přírody mimo hranice města. Pro tuto aglomeraci se mimochodem už dlouho a složitě hledá správné sexy jméno, nepřipomínající žádnou lokalitu z atlasu ani jiných automobilových her. Zaražených výletů na venkov naštěstí není proč litovat. Na pět odlišných čtvrtí rozdělené město teď totiž nabídne mnohem víc místa než dřív; jeho zhruba 200 kilometrů silnic a ulic je pětinásobkem toho, čím se chlubil původní Underground.

Tak velký prostor by bylo trestuhodné nevyužít na maximum, proto je s ním spojena slibná novinka. Už nebudeme odkázáni jenom na předurčené tratě závodů: dvojka po nějaké době hráčům umožní volně jezdit prakticky kdekoliv. Jestli se tetelíte nad představou úkolů „dojeď z jednoho konce města na druhý libovolnou cestou“, neříkáme ani ne, ani ano. Je to zkrátka jedno z tajemství, která rozluštíme až po rozbalení krabice s prodejní verzí Need for Speed: Underground 2.



Krásné staronové stroje

Druhou tajenkou až do poslední chvíle budou detaily o složení vozového parku. Logické a samotnými pracovníky Electronic Arts potvrzené je zařazení většiny automobilů z předchozí verze hry. K nim by mohlo přibýt až dvanáct dalších typů vozidel od renomovaných výrobců z Evropy, Ameriky a Asie. Některé modely prý dokonce ani nemůžete potkat na silnici. Jestli to znamená oživlé designérské studie a prototypy nebo propagaci vozidel teprve připravovaných pro výrobní linky, půjde do konce roku maximálně věštit z koule.

Všem čtyřkolovým ďáblům je nicméně společný znatelně vylepšený fyzikální model chování aut. Realistický simulátor se z Need for Speed: Underground 2 určitě nestane, ale každý krůček tímhle směrem potěší. Zastánci věrohodnosti stejně budou nevrlí, jelikož poškození vozů se asi opět nedočkáme. Jedním z mnoha spekulativních zdůvodnění je snaha vydavatele zjednodušit si život a ušetřit. Protože hra vychází současně pro PC i všechny konzole (údajně včetně kapesní novinky PlayStation Portable – PSP), musely by týmy programátorů a testerů maximalizované modelování deformací a poškození z počítačové verze různě zjednodušovat a upravovat na míru konzolovému hardwaru.

Zaručenou radost mají pouze vyznavači tuningu. Vylepšování vzhledu nebo jízdních vlastností vozu exkluzivními doplňky je – v souladu s nepsanými pravidly druhých dílů – podstatně širší a mohutnější než dříve. Aby se všechno netočilo jenom kolem vyhraných nebo šikovně vykšeftovaných peněz, je tu lišácká podmínka. Při pohybu po městě musíte postupně objevovat specializované prodejny s tuningovými díly. Teprve tím se rozšíří seznam lákadel, za která budete utrácet. A protože se lokace města během procházení kariérou odemykají postupně, na hamounění součástek si rovnou nechte zajít chuť. Jinak pronikání do tajů tuningu je přinejmenším zpočátku volbou, ne povinností. Jedincům s nutkáním nepřetržitě jenom kroutit volantem nabídne hra standardní upgradovací sestavy dílů. Praví ladiči si ovšem všechno nastaví sami, od výběru lepší audiosoupravy a ozdobných nápisů až po lehčí disky kol a novou převodovku.



Dohnat a předehnat

Dokonalejší ladění výkonu u vašeho závodního stroje není jenom samoúčelné piplání s drahou stavebnicí pro dospělé. V přepracované nabídce závodních módů se premiérově objevilo několik nových a zejména v některých nich oceníte výhodu správně nastaveného auta. Pro osvěžení paměti dodejme, že ke známé klasice patří okruhové závody, vyřazovací a cílová jízda nebo speciální netradiční disciplíny jako smykový drift. Z převáděných novinek nás asi nejvíc zaujal mód Outrun. Úkolem pro dvojici řidičů je protivníka nejenom předjet, ale navíc ho nechat pár set metrů za sebou, teprve pak jízda končí. Z napohled jednoduché úlohy se kupodivu většinou stane nelítostná, půlhodinová a zatraceně vyrovnaná bitva. A když o tom mluvíme, k umělé inteligenci počítačových protivníků dodejme jen dvě slova: jsou agresivnější.



Oživlé podzemí

Při prvním pohledu na grafiku Need for Speed Underground 2 je předčasné vzdychat zklamáním, že se nic nezměnilo. Už na druhé a třetí kouknutí poznají všichni s výjimkou majitelů vodících psů a bílých holí, že grafika nového dílu je sice v principu stejná, jenže mnohem detailnější. Částečně za to může přizpůsobení enginu schopnostem nejnovější generace grafických akcelerátorů, zbytek přidala optimalizace a výsledkem je plynulý chod v průběhu celé soutěžní jízdy bez mikropřestávek a loadování jednotlivých částí trasy. Jedná se o důležitou pozitivní změnu oproti jedničce, kde každé zaškobrtnutí grafiky nevyhnutelně vedlo ke kolizi nebo vyjetí z ideální stopy a citelné ztrátě na soupeře.

Dalším viditelným vylepšením je snaha o oživení prostředí města. Přidány jsou dynamické efekty počasí – déšť mění směr a intenzitu, vítr se opírá do stromů nebo se pokouší strhnout staré plakáty. Celkový vizuální dojem ještě umocňují dodatečné efekty a nové detaily typu takzvaných „kočičích očí“. Miniaturní, na vozovce nalepené odrazky, jež známe i z českých silnic, ve hře občas vyznačují středovou čáru, krajnice nebo průjezd většími křižovatkami. Efekt je úžasný, ztráty v podobě zpomalení enginu zanedbatelné.



Už nikdy sami

Velkou bolestí prvního Need for Speed: Underground byl multiplayer omezený jen na čtyři hráče. S tím teď bude konec a na počítači dokonce rozběhnete pořádná klání přes LAN. Bohužel si už asi nezahrajete s kamarádem, vlastnícím PS2 verzi programu. Programátoři dali přednost možnosti síťovou hru na PC podle potřeby dolaďovat a updatovat. Podpory mulitplayeru přes Xbox Live se dočkají i majitelé Xboxu. Jedině GameCube je odkázán pouze na split-screen.

Autor článku