Need for Speed: Underground

14. 2. 2004

Sdílet

Nedávno vydané pokračování slavné závodní série Need for Speed splnilo téměř všechna naše očekávaní a připoutalo nás k monitorům na několik dlouhých večerů. Máte-li rádi adrenalinové závody, nový Underground byste si rozhodně měli pořídit.

Není to tak dávno, co jsme proháněli policajty v Need for Speed: Hot Pursuit 2 a společnost EA nám znovu přináší zbrusu nový díl této úspěšné závodní série. Svou koncepcí se Need for Speed: Underground od minulých dílů ovšem poněkud odlišuje. Zatímco dříve jsme měli tu čest řádit v nadupaných strojích aristokratické třídy typu McLaren F1 či Porsche Carrera GT, tentokrát přesedneme do, řekněme, poněkud civilnějších vozů. Ne, jasně že nepůjde o Fabii 1.2 HTP či Fiat Panda. Autoři hry se však nechali inspirovat čím dál tím více se rozmáhající tuningovou scénou. Pokud jste „Rychle a zběsile pozitivní“, budete Underground milovat. Hra vám totiž přináší svět rychlosti, adrenalinu a krásných žen – které k tuningu bezpochyby patří – přímo až k vám domů.



Need for Speed: Underground je postaven na bázi lineárního příběhu, ve kterém hlavním hrdinou nejste tentokrát vy, nýbrž váš vůz, který si postupem času vylepšujete. Zatímco na začátku máte k dispozici pouhých 10 tisíc dolarů, za které si můžete koupit maximálně tak „holé“ auto s nijak oslnivým výkonem, s přibývajícími herními úspěchy svého mazlíka vylepšujete, jak se dá. Zdá se vám sériová Mazda MX5 výkonově slabá? Jasně, přidejte turbo kit, lepší sání, účinnější výfuk, pro bezpečnost nasaďte sportovní tlumiče, 16’’ kola a namontujeme silnější brzdy. A vida, hned jste o pořádný chlup rychlejší. Ale ten původní design! Hmm, červený lak je sice sexy, celkově však vůz vypadá nevýrazně. Žádný problém – pár spoilerů, efektní paintbrush, a hle, rázem se stáváte králem tuningového podsvětí.



Šílenství v metropoli

Nic vám potom už nebude bránit, abyste nasedli do svého vytunovaného vozu a vyzkoušeli jej v jednom z mnoha tajných pouličních závodů, které se konají výhradně v noci a za plného okolního provozu. Tyto undergroundové závody, ve kterých jde o pěkný balík peněz a prestiž, lze výstižně charakterizovat slovem šílenost. Jak jinak nazvat pekelně rychlou jízdu na hranici adheze pneumatik v centru velkoměsta, kdy se v protisměru řítíte přeplněnými ulicemi? Mezi protijedoucími šokovanými řidiči elegantně prokličkujete, blížícího se oponenta skřípnete mezi taxi a tramvaj a sami naložíte „plný kotel“, neboť se před vámi neuvěřitelně rychle objevil most, jako na potvoru právě zvednutý. Během okamžiku vám hlavou probleskne profláklá scéna z filmu Rychle a zběsile, po jejímž vzoru absolvujete efektní dlouhý skok, za který by se nemusel stydět ani takový Goldberger. Dopad jste přežili, zuby a kostrč zůstaly, kde mají, a vy pokračujete v závodu doufaje, že štěstěna bude stát dnes při vás a že se nestanete dobrovolným dárcem orgánů pro místní špitál.

Tato nová koncepce pojetí hry se pro autory stala nakonec dobrou volbou. Po minulých dílech, kdy si naše vyhublá těla již vytvořila na supersporty imunitu, konečně přichází změna, na niž jsme jako hráči čekali. Již žádná přehlídka luxusních limuzín či sporťáků, ale běžně dostupné civilní vozy, samozřejmě lehce „šmrncnuté“ ďáblovým kořením v podobě hi-tech tuningu. A s jakými kousky že v Undergroundu budete závodit? Acura RSX Type S, Honda Civic Si Coupe, Honda S2000, Mazda RX-7, Mitsubishi Lancer 2.5 RS, Nissan Skyline R34 GTR, Subaru Impreza 2.5 RS, Toyota Supra – to je jen zlomek z celkem dvaceti kousků vytříbené chuti, se kterými budete mít tu čest se ve hře setkat.



Pro oko i pro rychlost

Již jsme se zmínili o možnosti upgradu. Za vydělané peníze a body za styl v závodech si kupujete různá vylepšení (rozdělená do tří výkonových úrovní), odemykáte nové vozy a tratě, a přitom si úpravou designu zvyšujete prestiž. Množství vydělaných peněz závisí kromě splnění podmínky úspěšně zajetého závodu i na zvoleném stupni obtížnosti. Zastavme se však ještě u oněch upgradů. Hra rozlišuje mezi úpravu výkonu a vzhledu. Co se týče výkonu, základními parametry určujícími kvalitu vozu jsou akcelerace, ovladatelnost a maximální rychlost. Když přidáme turbo či NOS, tak se z dosud letargických valachů pod kapotou okamžitě stávají sprintující šampioni. Možností pro tuning nabízí Underground opravdu mnoho. Počínaje aplikací turba, větších nízkoprofilových pneumatik a účinnějších brzd přes snížení hmotnosti vozu, úpravu zavěšení a výměnu tlumičů za sportovní a konče až extrémy jako chiptuning či montáž NOSu.

Kromě úpravy výkonu klade nový díl Need for Speed důraz i na celkový vzhled vozu. Vizuální stránka tuningu se zde skládá z položek jako spoilery, prahy, křídlo, kapota, střecha, kola, neonové podsvícení podvozku, světla, výfuk, skla, nápisy a grafika (ornamenty) či paintbrush (možnost libovolnou barvou nastříkat nejen karoserii, ale i brzdy, elektrony, spoilery či křídlo). Díky této opravdu bohaté nabídce má každý možnost vytvořit si své vlastní „auto snů“. Velkým plusem je i fakt, že všechny díly, které k tuningu použijete, pocházejí od skutečných, společností EA licencovaných výrobců, jako je Alpine Electronics, BBS, HKS USA, Konig, Momo a šestačtyřicet dalších.



Jezdíme pro diváky

V Need for Speed ovšem neupravujete vzhled pouze za účelem potěšení svého oka, nýbrž i pro zvýšení tzv. reputace neboli jak je náš vůz vnímán okolím. Vaše renomé je ve hře znázorněno jednou až pěti hvězdičkami, které adekvátně násobí body získané za styl, udělené po skončení závodu. Čím více jich dostanete, tím více možností pro tuning se vám otevírá. Na počátku hry tedy máte pouze velmi omezené možnosti a teprve postupem ve hře získáváte pro úpravu svého vozu stále volnější a volnější ruku. Při závodech tedy jde nejen o to, zvítězit a získat peníze, ale i o způsob jízdy. Užití powerslidu, draftingu či zkratek při závodu, těsné minutí okolních aut, první pozice na konci každého kola závodu, doba, kdy jste s vozem při skoku ve vzduchu, správné řazení při drag módu, to vše vám přidá dodatečné body za styl. Naopak za srážku s okolními vozy se vám body odečítají. Perličkou je čas od času umístění vašeho vozu na titulní stránce tuningových časopisů, které se vám zakládají do sbírky.

Need for Speed: Underground je čistě akční závodní projekt. Zapomeňte na simulaci, ta si vzala protentokrát volno. Tato hra je ještě „arkádovější“ než minulý díl, asi nejvíce se dá přirovnat k dílu třetímu a čtvrtému. Pokud to přijmete a budete se na ni dívat z tohoto úhlu pohledu, dostane se vám vysoce nadprůměrné zábavy na dlouhé podzimní večery. Díky možnosti zapnutí catch-upu a výběru ze tří úrovní obtížnosti před každým závodem se totiž hra dokáže přizpůsobit schopnostem většiny virtuálních jezdců. Každopádně musíme jízlivě podotknout, že jakkoliv je na počátku vše velmi jednoduché, zhruba od poloviny začíná docela slušně přituhovat a nejednou budete závod (především drag mód) opakovat, než jej úspěšně dokončíte.



Pekelná jízda zručnosti

V novém Need for Speed jsou samozřejmě i samostatné jízdy a multiplayer, ovšem hlavním módem je bezpochyby Underground. Jde o kariérní mód, obsahující celkem 111 úkolů (co úkol, to závod či komplex několika jízd). Vaším cílem je pochopitelně nejen postupovat krok za krokem v profesionální dráze, ale i obsadit co nejlepší místo v Top 10 žebříčku nejúspěšnějších závodníků v rámci jednotlivých disciplín. Těmi jsou okruh (klasická kola po městě), sprint (rychlostní závod na čas mezi dvěma body), drag (velmi zábavný, ale rovněž vysoce obtížný mód, kdy musíte ručně řadit ve vhodný okamžik, vhodně načasovat užití NOSu a především v šílené rychlosti se nikde nevybourat a dojet první do cíle), drift (smykování na speciálně upravených krytých tratích), lap-knockout (závod na více kol, poslední po každém dokončeném okruhu vypadává) a tournament (kombinace výše uvedených do tří rozjezdů – body se sčítají, a pokud na konci máte největší skóre, jste vítěz).
Pojďme se podívat, kde vůbec závodíme. Underground je situován do velkoměsta, rozděleného na množství zón (tratí), které se postupem v kariéře otevírají. Co se designu týče, není možné hře nic vytknout. Rušná síť křižovatek v centru města, dálniční výpadovky, tunely, nadjezdy, podjezdy, parky, podzemí, okolí města – zde všude se závodí. Kombinace reálného prostředí metropole (komerční centrum, čínské a chudinské čtvrti atd.) spolu s výborně zpracovaným systémem převýšení dává pocit skutečnosti. Hra používá samozřejmě i reverzní a zrcadlově otočené tratě. Pocit ze závodů je výborný nejen díky špičkové práci autorů, co se designu tratí týče, ale i svou skvělou hratelností, pramenící jak z perfektního vnímání rychlosti a dynamiky (při pohledu z kabiny), tak i z kvalitní umělé inteligence oponentů. Nejednou se nám stalo, že nás soupeři natlačili na sloup či tramvaj, lehce ťukli na bok vozu či schválně blokovali. Naopak sami rovněž chybují – zažili jsme, jak při téměř ztraceném závodu protivník před námi těsně před cílem havaroval s protijedoucím vozem, a my tak doslova zázrakem vyhráli. O něco méně již potěší užití skriptů pro okolní dopravu. Naštěstí není situace tak dramatická jako v minulém dílu, engine hry počítá i s náhodnou složkou. Dobré hratelnosti přispívá skvělý kolizní systém, který dokáže při srážkách vykouzlit mnohdy doslova akrobatické kousky.

Trochu nás zamrzela absence policie a především pak replaye, hodil by se také pohled z kokpitu vozu či detailnější informace o objemu a výkonu motoru. Šťoural by též mohl podotknout, že chvílemi hra působí mírně dezorientujícím dojmem, protože člověk místy jen odhaduje, kudy se při rychlosti 280 km/h vydat.



Občas se i zlato třpytí

Grafika je na špičkové úrovni, z dnešních závodních her vychází Underground bezpochyby nejlépe. Užitím grafických efektů DX 9, pestrých detailních textur, kvalitních modelů a moderních technologií, jako je třeba motion-blur, vykouzlili autoři na našich monitorech skutečně úchvatnou podívanou. Vše se kupodivu hýbe rychle i na relativně pomalejších strojích. Během hry vás provází množství povedených stylových videosekvencí, které vás spolehlivě uvedou do té správné nálady.

Zvuky výborně dokreslují grafiku hry, věrně kopírují projev skutečných vozů, zvuků a efektů. Po celou hru vás provází mix 26 skladeb od The Crystal Method, Asian Dub Foundation, Mystikal a dalších skupin a hudebníků. K ovládání můžeme jen říci, že se nám Need for Speed: Underground ovládal efektivněji přes klávesnici než přes analogový volant s pedály, k zahození není ani kvalitní gamepad.

Máme-li shrnout své konečné dojmy, musíme autory pochválit. Nový díl série Need for Speed je výborná závodní akční hra, které navzdory pár drobným chybičkám nechybí skvělá atmosféra a vskutku výjimečná hratelnost. Jedná se jednoznačně o jeden z nejpovedenějších dílů z celé této závodní řady. Prostě se hoďte na týden marod, sežeňte si hru, zavřete se v pokoji a užívejte, co oči dají.




bitcoin školení listopad 24


Výrobce: EA Games

Vydavatel: Electronic Arts

Minimální konfigurace: CPU 700 MHz, 128 MB RAM, HDD 2 GB, 3D karta 32 MB

Doporučujeme: CPU 1,6 GHz, 256 MB RAM, HDD 2GB, 3D karta 64 MB

Multiplayer: ano

Internet: http://www.eagames.com/official/nfs/underground/en
Verdikt: Špičkové závody pro každého, kdo si rád zajezdí pořádně rychle a zběsile.

Hodnocení: 90 %