„Nekalé“ obchodní praktiky Googlu vyšetřuje Evropská komise

24. 2. 2011

Sdílet

Francouzská společnost si u antimonopolních orgánů EU stěžuje na nekalé obchodní praktiky Googlu, který prý zneužívá své dominantní pozice na trhu s vyhledávači.

Podle zástupců společnosti 1plusV Google svým chováním znevýhodňuje malé subjekty, kterým prý snižuje příjmy z reklamy. Evropská komise přijetí nové stížnosti proti Googlu potvrdila, zároveň mu však dala nějaký čas na reakci. Poté se rozhodne, jak bude dále postupovat.

Google je již od listopadu loňského roku předmětem jiného antimonopolního šetření, které Evropská komise spustila poté, co obdržela tři stížnosti obviňující Google z úmyslného poškozování konkurenčních projektů ve výsledcích vyhledávání. Jedním z původních žalobců byl francouzský vyhledávač eJustice.fr, který vlastní právě 1plusV. Ve své podstatě tak jde jen o další pokračování jediného sporu s tím, že tentokrát se má Komise zabývat i monopolním chováním Googlu na trhu s internetovou reklamou.

Nejnovější stížnost přichází jen několik dní poté, co konkurenční společnosti odevzdali dotazníky týkající se původního šetření. Evropská komise tyto dotazníky odeslala několika důležitým hráčům na trhu s internetovým vyhledáváním a webovou reklamou a požádala je o vlastní názor na obchodní praktiky Googlu. „Všimla si vaše společnost náhlých a výrazných změn v jejím hodnocení vyhledávači Bing, Google či Yahoo? Všimli jste si náhlého poklesu uživatelů, kteří na váš web přicházejí z vyhledávače Google?,“ zněly některé otázky.

Evropská komise má nyní k dispozici velké množství informací. Sama proto připouští, že vyšetřování se může protáhnout na několik dalších měsíců. Zároveň upozorňuje, že Google stále nebyl z ničeho obviněn. Google mezitím požádal o rychlý průběh vyšetřování. Podle generálního ředitele, Erica Schmidta, by prý společnost byla velmi nerada, kdyby dopadla jako Microsoft, o který se Komise zajímala celých deset let. „S Evropskou komisí budeme nadále úzce spolupracovat, nyní jí vysvětlujeme některé aspekty našeho podnikání. Víme, že je tu stále prostor pro zlepšení,“ říká mluvčí Googlu, Al Verney.

Google v zemích Evropské unie disponuje více než 80% tržním podílem. Dokonce i v České republice se podle posledních dat dostal na první pozici, o kterou dlouho soupeřil se Seznamem. Kromě Evropské komise je Google vyšetřován i v samostatných procesech v Itálii, Německu a Francii.