Neverwinter Nights 2

29. 1. 2006

Sdílet

Městečko Neverwinter zestárlo a vy máte další šanci jej navštívit v připravovaném pokračování vynikajícího epického RPG od BioWare. Pokud vše půjde podle plánu, již v červnu vás čeká další fantastické dobrodružství.

Městečko Neverwinter zestárlo. Léta válek na něm zanechala viditelné šrámy. Pomůžete jeho obyvatelům postavit se na nohy?



Milovníci RPG žánru si určitě vzpomenou na polovinu roku 2002, kdy známá společnost BioWare dokončila svůj projekt Neverwinter Nights. Tato hra se stala více než důstojným nástupcem legendárních Baldur’s Gate 1, 2 a předvedla oblíbená pravidla Dungeons & Dragons v moderní 3D grafické podobě. Ačkoliv příběh za ostatními vlastnostmi hry poněkud pokulhával, vynikající atmosféra, inovované ovládání a perfektní souboje s nepřáteli zaručily vysoce zábavnou hratelnost. Navíc hra obsahovala v mnoha směrech revoluční multiplayer, díky němuž si fanoušci stolních RPG vyzkoušeli roli dungeon mastera i jeho „podřízených“ dobrodruhů v počítačové podobě. Všechny tyto prvky se objeví rovněž v připravovaném pokračování, které by mělo spatřit světlo světa zhruba v polovině letošního roku.



Vývoj Neverwinter Nights 2 byl tentokrát z největší části svěřen společnosti Obsidian Entertainment, i když BioWare se výrazně zasloužili o vznik nového herního enginu. Tým Obsidian není v herním průmyslu úplným nováčkem a v loňském roce se postaral o vytvoření kvalitního RPG Star Wars: Knights of the Old Republic II. Navíc řada jeho členů nabrala zkušenosti u společnosti Black Isle Studios (např. Fallout 2, Planetscape Torment), tudíž se zdá, že vývoj nového RPG spočívá ve správných rukách. Právě zmiňované RPG z prostředí Hvězdných válek by se mělo stát inspirujícím vzorem pro vznikající Neverwinter Nights 2. Nemusíte však mít strach, že by se ve vaší oblíbené hře objevily světelné meče nebo nová herní pravidla. Vývojáři chtějí navázat především na komplexní systém chování vašich druhů ve zbrani.
Už v původních Neverwinter Nights jste mohli cestovat ve společnosti jednoho henchmana. Datadisky přinesly možnost nabrat do party ještě dalšího člena, avšak pokaždé se jednalo pouze o další bojovou sílu bez jakéhokoliv náznaku osobnosti. To se v novém dílu změní. Nejenže se postavíte bok po boku třem různým hrdinům, ale každému z nich autoři přiřadí unikátní vlastnosti, způsob vyjadřování, historii a také cíl, kvůli němuž se rozhodli ve vaší společnosti prodlévat. Druhové s vámi povedou dlouhé debaty a podle svého přesvědčení zareagují na každou důležitou herní akci. Pokud tedy budete chtít, aby s vámi v partě vydrželi, neměli byste je ničím provokovat anebo jim provádět nepředvídatelné kousky. Příjemnou změnou bude taktéž možnost spolubojovníky přímo ovládat, manipulovat s jejich inventářem a dávat jim rozkazy v boji. To by mohlo přinést velmi zajímavé zpestření nejen bitek s nepřáteli, ale vůbec celého systému vývoje postav.



Stejné místo, jiný čas. Takhle jednoduše lze vyjádřit herní události Neverwinter Nights 2. Autoři sice drží konkrétní dějovou linii přísně pod pokličkou, avšak už nyní je jasné, že vás příběh opět zanese do ušlechtilého města Neverwinter. Naštěstí vás ale nečeká okoukané prostředí z prvního dílu, ale právě naopak díky přesunu do pozdější doby, kdy je město výrazně poznamenáno různými válečnými konflikty a následnými opravami, měli vývojáři dostatek prostoru pro designování do značné míry odlišného sídla. Děj se samozřejmě točí převážně kolem hlavního hrdiny, avšak podle vyjádření autorů bude mít daleko realističtější charakter. Pod tím si představte člověka, který se narodil kdesi ve špíně městského přístavu a o jehož existenci má sotvakdo ponětí. O tom, že by s ním někdy mohl promluvit král a požádat ho o záchranu světa, se mu může leda zdát v těch nejdivočejších snech. Ze začátku bude rád, když nezemře hladem, a teprve postupem času si svým konáním možná vydobude nějaký respekt a uznání místní elity. Samozřejmě to nebude lehká cesta, a to nejenom pro hráče řídící kroky hrdiny, ale i pro vývojáře, kteří musejí navrhnout questy a dějovou linii tak, aby dokázaly zaujmout.



Dungeons & Dragons v herním systému opět hrají prim. Autoři vycházejí z aktuální verze 3.5, což samozřejmě přinese řadu dílčích úprav a vylepšení. Jedna změna vás bude čekat hned při úvodní tvorbě postavy. Kromě klasických povolání by se měla objevit rovněž novinka – magická profese warlock čili jakási alternativa k již existujícímu kouzelníkovi a čaroději. Warlock představuje akčně laděného magického bojovníka, jenž dokáže sesílat jedno útočné kouzlo za druhým. Není totiž limitován nutností memorizování kouzel, což mu zejména v počátečních úrovních vývoje dává slušnou porci útočné síly. Především pro začátečníky by měla být tato postava přitažlivá, a to i přes omezenější sortiment zaříkávadel.
V Neverwinter Nights 2 se s největší pravděpodobností objeví limit zkušeností na dvacáté úrovni. To ale dává postavám docela slušný sortiment obranných i útočných kouzel, skillů a featů. O elitních povoláních nebo tzv. multiclassech se zatím moc nemluví, avšak přepokládáme, že se jich dočkáme ve stejné podobě jako v předchozím dílu. Autoři se chlubí výhradně systémem vlivu přesvědčení postav na vykonávané akce. Jak víte, v D&D nehraje roli pouze dobro a zlo, ale počítá se rovněž s neutrálními postavami a navíc se bere v úvahu i pravověrnost přesvědčení a zákonnost. Znamená to tedy, že pokud pomůžete hladovému žebrákovi ukrást chleba, jednáte sice v rozporu se zákonem, avšak nutně nekonáte zlo. A naopak jestli pomůžete místním úřadům takového zloděje dopadnout, sice se zavděčíte zákonu, ale zase se nejedná tak úplně o dobrý skutek. S tím vším chtějí vývojáři v herním systému počítat a upravit podle toho chování NPC postav i henchmanů ve vaší partě.



Síla multiplayeru v původní hře vězela hlavně na klasickém zpracování konceptu dungeon mastera, řídícího dobrodružství, a party odvážných hrdinů. V chystaném pokračování tomu nebude jinak. Engine opět podporuje on-line připojení maximálně 64 hráčů, takže se v podzemních kobkách nepochybně strhnou slušné bitky. Autoři dokonce podle některých vyjádření chystají úpravy, které by mohly multiplayer přiblížit současným MMORPG světům. To jsou však zatím ničím nepodložené dohady, takže si na skutečnou podobu budeme muset počkat až do finální verze hry.
Původní Neverwinter Nights se vyznačovaly obrovskou přívětivostí vůči komunitě amatérských tvůrců herních přídavků a modifikací. Díky přítomnosti komplexních editačních nástrojů bylo možné vytvářet nové moduly do nejmenších podrobností podle představ jejich tvůrců. Díky tomu řada fanoušků hraje různé přídavky i dnes, a proto podobné vývojářské kity nesmějí chybět ani v novém pokračování. Pomocí nástrojů upravíte každý prvek ve hře, od okolního prostředí až po modely nepřátel a NPC postav. Chystají se i některé nové funkce, jako třeba generování unikátně vypadajících stromů nebo exotického rostlinstva v dungeonech. A pro začínající „modaře“ bude připraven jednoduchý systém, generující mapy podle několika zadaných parametrů.



Vizuální podoba se samozřejmě přiblíží standardu současných her. Nahlížení na herní scénu zůstane beze změn; kamerou můžete otáčet všemi směry, a prohlížet si tak scénu z různých úhlů. Výrazných změn se naopak dočkají textury interiérů a exteriéry, kde strohé stěny nahradí reálně vypadající zdivo, nábytek a další doplňky. Stejně tak modely postav a nepřátel doznají zdokonalujících grafických úprav. Rozhodně bude na co se koukat, a pokud se autorům podaří načrtnout zajímavý příběh, vše okořenit fantasy atmosférou a vyladit herní systém, dočkáme se letos kvalitního RPG zážitku.

Autor článku