Někteří z nich se proto rozhodli dát se dohromady proti tomuto gigantu během jednání u kulatého stolu na konferenci Mobile World Congress v Barceloně. Představitelé společností Research In Motion, Nokia a NTT DoCoMo mluvili o strategiích, jak společně čelit hrozbě.
Nokia se zaměřuje na "prostředí, ve kterém vztahy mezi poskytovateli služeb, výrobci telefonů a operátory jsou v přiměřené rovnováze," prozradil Stephen Elop, výkonný ředitel této společnosti. "Naší filozofií je být co nejvíce přátelští pro operátory," dodává.
Google je pro některé zavedené firmy v mobilním průmyslu hádankou. Jeho operační systém Android pomohl některým výrobcům hardwaru, například společnosti Motorola, zvýšit jejich prosperitu, a pomohl operátorům podepsat více datových smluv. Naproti tomu, někteří výrobci telefonů, například Nokia, se rozhodli nepoužívat Android údajně kvůli strachu z toho, že by tato platforma mohla ovládnout moc velkou část trhu a mohla by potlačit inovaci.
Google také nabízí pro uživatele velké množství služeb, které by rádi nabízeli operátoři.
"Co je pro operátory nejvíce důležité, je vyhnout se tomu, aby se z nich stal pouze poskytovatel spojení," tvrdí Ryuji Yamada, prezident a výkonný ředitel společnosti NTT DoCoMo. "Více než kdy jindy vnímáme toto riziko a jsme odhodláni tomu zabránit všemi prostředky."
Yamada dále řekl, že jednou z cest pro operátory, jak zabránit tomuto osudu, je nabízet inteligentní služby z cloudu. Nicméně příklad, který dal, je služba společnosti DoCoMo, jež nabízí překlad do cizích jazyků. Služba podobná té, kterou na stejné konferenci předvedl Google minulý rok, poznamenal Ben Wood, analytik firmy CCS Insight.
Zdá se, že společnost RIM tvrdě pracuje na tom, aby pomohla operátorům soupeřit s Googlem a podobnými. Tento týden představila několik nových funkcí zaměřených na pomoc operátorům se vztahy se zákazníky. Například nabízí možnost, aby operátoři mohli uživatelům dovolit dát jinému uživateli "darem" aplikaci a poplatky se objevily na jejich účtu. RIM také oznámil, že společnosti Telefónica a Vodafone by mohly dovolit uživatelům platit za aplikace z RIM obchodu s aplikacemi skrz jejich běžné mobilní účty.
Operátoři chtějí přímo účtovat zákazníky, jelikož si myslí, že jim to pomáhá budovat s nimi vztah a protože by to mohlo znamenat nové zdroje příjmů. U zařízení Apple a Android většina zákazníků platí za aplikace pomocí jejich kreditních karet prostřednictvím obchodů s aplikacemi a operátor tak nedostává žádný podíl z příjmů z aplikace.
V současnosti kdykoliv se výkonný ředitel společnosti, která poskytuje služby pro koncové uživatele, setká s operátorem, snaží se tento operátor zvýšit cíle této společnosti, říká Jim Balsillie, jeden z výkonných ředitelů společnosti RIM. Provozovatelé se zajímají o to, zda mohou této společnosti důvěřovat a zda obchodní model má udržitelnou obchodní strukturu pro operátora, dodává.
"Struktura průmyslu se často mění," tvrdí Balsillie. Nakonec dodává, že otázka, jakou roli bude hrát operátor, je nejdůležitějším problémem mobilního průmyslu v této době.