Nová generace ATI

1. 3. 2005

Sdílet

Uplynulo několik měsíců od doby, kdy společnost ATI v Mnichově představila novégrafické karty, a k nám do redakce dorazily první vzorky těchto karet. Jedná se o model ATI Radeon X850 XT...
Uplynulo několik měsíců od doby, kdy společnost ATI v Mnichově představila nové
grafické karty, a k nám do redakce dorazily první vzorky těchto karet. Jedná se
o model ATI Radeon X850 XT Platinum Edition, navazující na dosavadní top model
společnosti ATI X800 XT PE, a druhou kartu určenou pro mainsteamový trh ATI
Radeon X800 XL.

Použité technologie
Rodina čipů ATI Radeon X850 je postavena na jádře R480 a je vyráběna 13nm
technologií. Mezi základní přednosti grafických karet postavených na těchto
procesorech patří podpora 16ti pixel pipeline, rychlé paměti GDDR3 a šesti
Vertex pipelines, což dohromady dává maximální výkon Pixel Fillrate 8,6
GPixel/sekundu a propustnost pamětí až 37,8 GB/sekundu. K tomu se přidává
taktovací frekvence, která u modelu X850 XT PE činí u grafického procesoru 540
MHz a u pamětí typu GDDR3 1080 MHz. U méně výkonných variant, které na vstup na
trh ještě čekají ATI - Radeon X850 XT a X850 Pro, jsou frekvence poněkud nižší
- 520/1080 MHz, s tím rozdílem, že čip X850 Pro bude mít aktivních pouze 12
Pixel pipelines místo 16ti u plnohodnotné X850 XT. K vysokému výkonu přispívají
i technologie 3Dc, SmartShader HD, SmoothVision HD a Hyper Z HD. Tři
technologie jsou známé již z předcházejících modelů společnosti ATI, jsou zde
pouze inovovány a je přidaná podpora tzv. High Definition Gaming, označená
přídomkem HD za názvem. Samotné HD je jakýmsi navázáním počítačového světa na
trend z oblasti reprodukce videa a obrazového signálu obecně. Grafický
procesor, potažmo celá grafická karta tak dává jasně na vědomí, že je
připravena na éru HD, ať je to bráno z jakéhokoliv hlediska. Co se týče
technologií - 3Dc má za úkol maximálně snížit datový tok procházející přes
paměti a grafický procesor při zachování maximální kvality obrazu. Dosahuje
toho několikanásobnou kompresí textur, kdy výsledek může být v poměru až 1 : 4
k originálu. Díky SmartShader HD mohou herní vývojáři programovat v podstatě
neomezenou řadu vizuálních efektů, které zpracovává grafický procesor.
SmoothVision HD má za úkol dodávat kvalitnější grafický výstup ve formě
optimalizace vyhlazování a jiných. HyperZ HD slouží k optimalizaci přenášených
dat mezi grafickou pamětí a 3D procesorem. Samozřejmostí je plná podpora
rozhraní DirectX 9.1b a Vertex Shader v2.0.
Grafické karty s procesorem ATI Radeon X800 XL dostanou do vínku stejně jako u
řady X850 256bitovou šířku paměťové sběrnice, samotné paměti mohou být použity
buď klasické DDR nebo rychlejší GDDR3. Frekvence jádra u modelu X800 XL by měla
být 400 MHz a paměti 500 MHz (1 000 MHz DDR). Pro uživatele, toužící po jakési
přidané hodnotě, je dobrou zprávou, že grafický procesor je vyráběn 11nm
technologií, která za prvé zlevňuje výrobu, za druhé umožňuje zvýšit frekvenci
a tím i výkon celé karty. Co se týče Pixel pipeline, X800 XL jich bude
obsahovat 16 spolu s šesti Vertex Shadery. Výkon tak dosahuje hranice 32
GB/sekundu v propustnosti pamětí a až 6,4 GPixel/s Pixel Fillrate. Použité
technologie jsou stejné jako u řady X850.

Jak si stojí výkonově?
Testovali jsme na vzorcích, poskytnutými společností ATI. V době vydání článku
by již měly být grafické karty založené na popisovaných čipových sadách běžně
na našem trhu k dispozici. Testy probíhaly na redakční sestavě - Intel Pentium
4 3,6 GHz, motherboard Intel i915P a 1 024 MB operační paměti typu DDR2. Jako
základ testu jsme zvolili dvě hry, postavené na odlišných enginech - Doom3 a
Half-Life2. Testy proběhly ve třech různých nastaveních rozlišení a kvality
obrazu. Tímto krokem lze celkem snadno zjistit, zda grafická karta s vyšší
náročností výpočtů neztrácí dech a bude tak schopná pracovat s hrami, které se
objeví v budoucnu. Konec testů pak tradičně patřil syntetickému 3DMarku od
společnosti FutureMark. Pro porovnání s dosud nejvýkonější variantou
společnosti ATI byla v testu přítomna i karta ATI Radeon X800 XT PE. Výsledky
najdete v přiložené tabulce.

3Dc
3Dc je nová komprimační technologie navržená k tomu, aby ukázala v hrách
kvalitní detaily při minimálních paměťových nárocích. To umožní komprimační
optimalizovaná technika práce s texturami, která dovolí plnou kontrolu nad
světlem, jež se odráží z dekorativních úprav povrchu. Možnou kompresí až 4 : 1
si mohou vývojáři dovolit použít až čtyřnásobně větší detail aniž by byl snížen
výkon a propustnost grafického systému.

SMARTSHADER HD
Shadery jsou klíčová technologie dovolující herním vývojářům programovat
neomezenou řadu vizuálních efektů, které jsou určené pro grafický procesor.
SMARTSHADER HD spojuje rozšířené rozhraní DirectX 9.0 s vertex shader and pixel
shader podporou, pro které je nyní snazší tyto efekty vytvořit. Pixel shaders
programy mohou obsahovat až 10x více instrukcí, než bylo dosud v předchozích
produktech společnosti ATI možné.

SMOOTHVISION HD
SMOOTHVISION HD je soubor technologií navržených k tomu, aby zvětšily kvalitu
obrazu hry použitím pokročilé výkonné filtrující technologie. Vyhlazování
odstraní rozptylující rozeklané okraje, které se mohou vyskytovat na 3D
objektech, a anizotropní filtrování zaostří zastřené struktury a vytvoří
kvalitní detaily obrazu. SMOOTHVISION HD je navržen tak, aby co nejméně
zatěžoval grafický procesor.

HyperZ HD
HyperZ HD maximalizuje efektivitu přesunu dat mezi grafickou pamětí a 3D
renderovací jednotkou. Tato skutečnost má za následek odstranění problému s
malou paměťovou šířkou pásma, která je potřebná zvlášte ve vysokých rozlišeních
a při zapnutém vyhlazování obrazu. Děje se tak prostřednictvím kombinace
odstranění neviditelných částí objektů, bezztrátové komprese a hospodárnějšího
využití vyrovnávací paměti.