V Evropské unii vstupují v platnost nová pravidla, která mají omezit dominanci velkých technologických firem. Podle Zákona o digitálních trzích – Digital Markets Act (DMA) by giganti typu Google, Meta (Facebook) či Apple mohli být přinuceni k otevření svých služeb a platforem dalším vývojářům.
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
A tak například aplikace pro zasílání zprávy by mohly být interoperabilní s konkurenčními aplikacemi menších firem. Zároveň by mohly být velké firmy přinuceny umožnit uživatelům vybrat si preferovaný obchod s aplikacemi bez ohledu na jejich operační systém. Technologičtí giganti však oponují, že DMA může mít negativní dopad na bezpečnost a inovace.
Evropská spotřebitelská organizace BEUC zákon označuje za jeden z „milníků evropské digitální transformace“. „Obnoví rovnováhu na digitálních trzích, rozšíří pro spotřebitele nabídku a ukončí mnohé z těch nejhorších praktik, kterých se velké technologické společnosti v průběhu let dopouštěly,“ uvádí organizace.
Za příklady z praxe uvádí Google, který by už nemohl ve výsledcích vyhledávání preferovat vlastní nabídky a služby oproti těm konkurenčním, či Apple, který by nemohl vymáhat využívání vlastní platební služby pro nákupy aplikací. Zásadní však bude, aby členské státy unie Evropské komisi poskytly prostředky, aby mohla legislativu vymáhat.
V současnosti DMA vstupuje do šestiměsíční implementační fáze a platit začne od 2. května 2023. Margrethe Vestagerová, eurokomisařka pro hospodářskou soutěž a původní navrhovatelka zákona, říká: „Vyzýváme všechny firmy, kterých se bude týkat, jejich konkurenci i spotřebitelské organizace, k diskuzi, jak DMA co nejlépe implementovat.“
Samotný zákon konkrétní společnosti nejmenuje, ale uvádí, že se bude vztahovat na subjekty určené na základě finančních kritérií, počtu uživatelů a také dle „pevné a trvalé“ tržní pozice.
Firmám, které by DMA porušovaly, bude hrozit pokuta až ve výši 10 % jejich globálního obratu v případě prvního provinění, dvojnásobek, pokud by se provinily opakovaně.
„Mnohé z ambicí DMA souvisejících s možností volby spotřebitelů či s interoperabilitou podporujeme, obáváme se však, že některá z pravidel mohou omezit inovace a možnost výběru, který Evropané mají,“ komentuje Google.
Video ke kávě
Máte čas na rychlé a informativní video?