Ačkoli se to Applu dotkne také, může mu méně než ostatním vadit, že Evropská unie schválila nová pravidla pro regulaci podnikových dodavatelských řetězců – zčásti proto, že společnost již podobným směrem postupuje.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
To neznamená, že nemá, neměla a pravděpodobně bude mít ve svém dodavatelském řetězci problémy. Ale její každoroční iniciativy v oblasti transparentnosti dodavatelů, odpovědnosti k životnímu prostředí a další iniciativy v oblasti společenské odpovědnosti firem (CSR) přinejmenším slibují, že Apple na tyto věci myslí. Nejnovější nařízení EU znamená, že i jeho konkurenti budou muset být přinejmenším stejně odpovědní – a budou nuceni tyto údaje zahrnout do svých finančních zpráv.
Jaká vlastně nová unijní pravidla jsou?
Matička Země se nad novými pravidly EU usměje
Stručně řečeno, směrnice s chytlavým názvem Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) znamená, že největší světové společnosti budou povinny podávat zprávy o udržitelnosti svého podnikání. Budou také muset zajistit, aby ani podniky a partneři v dodavatelském řetězci neměli negativní dopad na lidská práva nebo životní prostředí, a zavázat se (a prokázat), že nebudou využívat nucenou práci, dětskou práci, vykořisťování pracovníků, znečišťování, odlesňování, plýtvání vodou a poškozování ekosystémů.
Nová pravidla do jisté míry odrážejí konverzaci, kterou Apple vede již delší dobu a která vyvrcholila videem Mother Earth (Matička Země) zveřejněným v září při uvedení iPhonu 15. Mnozí kritici video, v němž se Apple snažil upozornit na důležitost postupů společenské odpovědnosti firem, odsoudili. Popravdě, kdybyste měli věřit tomu, co se o něm napsalo, museli byste si myslet, že to byla naprostá katastrofa. To by ale nebylo přesné.
Video má na YouTube 4,4 milionu zhlédnutí, což naznačuje další miliony zhlédnutí jinde – a údajně většina těch, kteří se na něj dívali, tak učinila až do konce. Klip upozorňoval na vztah mezi spotřební elektronikou a životním prostředím. Jinými slovy, propagoval poselství firmy a měl větší dopad než slova kritika. V případě takových slibů však nemůže zůstat jen u slov. Apple a většina velkých firem vyrábějících spotřební elektroniku budou novými pravidly EU dotčeny a budou nuceny prokázat, že své sliby dodržují.
Co to znamená pro průmysl
Mnoho dnešních elektronických zařízení využívá vzácné materiály, z nichž mnohé jsou těženy se zbraní v ruce v konfliktních zónách, a přestože většina výrobců se k vymýcení používání těchto problematických minerálů hlásí jen slovně, nyní budou nuceni prokázat, že tak učinili. Nepochybuji o tom, že některá z největších technologických jmen budou těmito novými pravidly zaskočena.
Pro Apple může být dopad omezenější, vzhledem k tomu, že se společnost v některých těchto záležitostech angažovala již v průběhu minulého desetiletí. Přesto by přechod na relativně konzistentní vykazování měl motivovat odvětví k většímu úsilí.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Pravidla jsou zaměřena na přibližně 50 000 společností z EU i mimo ni s více než 250 zaměstnanci a obratem přesahujícím 40 milionů eur. Těm, kdo je poruší, může být uložena pokuta až do výše 5 % jejich celosvětového čistého obratu, a navíc mohou být za své jednání dál popotahovány.
Vzhledem k tomu, že dnešní spotřebitelé se stále více zajímají o otázky obsažené v právních předpisech EU, může být pro společnosti takové zostuzení největší hrozbou. Nelze ignorovat ani doprovodnou směrnici Green Claims Directive (GCD), která znamená, že společnosti, které v tomto ohledu činí nečestná prohlášení, mohou očekávat donucovací opatření.
Změny budou mít dopad na partnery v dodavatelském řetězci
Tato pravidla budou platit napříč dodavatelskými řetězci společností, včetně dceřiných společností a obchodních partnerů. Firmy to donutí vyvinout a zveřejnit transparentní nástroje pro podávání zpráv a zmírnit rizika takového zneužití v rámci svých dodavatelských řetězců.
To samozřejmě neznamená, že můžeme očekávat nový úsvit internacionalizované společenské odpovědnosti firem; zavádění nových požadavků na podávání zpráv bude probíhat postupně až do konce desetiletí a není těžké si představit, že ty společnosti, které mají nejvíce co ztratit, se mohou zavedení těchto pravidel bránit.
I když je na přípravu ještě trochu času, rozsah nových opatření EU je široký a nutí firmy vypracovat důkladné analýzy a postupy podávání zpráv. Společnosti, zejména ty, které sídlí mimo EU, budou muset spěchat s vyškolením zaměstnanců a vývojem nástrojů, aby nová pravidla splnily.
Pozornost věnovaná společenské odpovědnosti firem
Nařízení by v důsledku měla pomoci vrhnout světlo na postupy v oblasti společenské odpovědnosti firem. Když už nic jiného, umožní pozorovatelům v oboru lépe pochopit, zda společnosti, které se veřejně zavazují k takovým změnám v podnikání, tyto sliby skutečně plní, nebo jen tlachají, aby si udržely stále uvědomělejší spotřebitele.
Byly sliby Applu, že do roku 2030 zajistí uhlíkovou neutralitu v celém svém podnikání, jen planými slovy? Stačí se podívat na konec toho tolik dehonestovaného videa o Matce přírodě, abyste pochopili, co si myslí generální ředitel společnosti Apple Tim Cook.
Když už nic jiného, tak tato nová nařízení EU znamenají, že jeho společnost nebude ve snaze o splnění takových cílů v budoucnu osamocena. A ve srovnání s mnohými už má náskok.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.