Novinka Googlu: Při vyhledávání zobrazí kontext informací

17. 5. 2012

Sdílet

 Autor: © artenot - Fotolia.com
Se zajímavou novinkou přichází společnost Google. Dokončuje implementaci vědomostního grafu, který vedle standardního seznamu odkazů zobrazí kontext vyhledávaných informací.

Na vědomostním grafu pracují vývojáři zhruba dva roky. Podle produktové manažerky Googlu Johanny Wrightové se spolu se standardními odkazy, které jsou dostupné po zadání klíčového výrazu, zobrazí kontext vyhledávaných informací.

Novinka uživateli, který hledání neformuloval úplně přesně, pomůže zjistit, po čem přesně pátrá. Například při zadání klíčového slova „kings“ dostane v protimonarchisticky zaměřených USA na výběr mezi americkým televizním seriálem (The Kings), basketbalovým týmem (Sacramento Kings) a hokejovým klubem (Los Angeles Kings).

Jakmile uživatel zvolí relevantní význam, vyhledávač automaticky eliminuje odkazy související s významy, které nejsou pro dané hledání relevantní. Nutno ale dodat, že vědomostní graf (resp. jeho výsledky) se prozatím omezí na americkou angličtinu. Podle informací společnosti Google ze začátku tohoto týdne se vědomostní báze v současnosti rozrostla na 500 milionů jednotek a 3,5 miliardy prvků a spojovacích článků mezi nimi.

Uživatelé, kteří na Googlu hledají osobnost, místo nebo určitou věc, která byla do vědomostního grafu již dříve zahrnuta, objeví napravo od zobrazených výsledků panel, který shrnuje základní informace o vyhledávaném výrazu.

Pokud je například vyhledáván americký architekt Frank Lloyd Wright, zobrazí se tam jeho základní bibliografická data a také odkazy na budovy, které navrhl. Uživatel bude mít rovněž možnost získat informace o dalších architektech.

Když například uživatel vyhledá hudební skupinu, získané výsledky budou obsahovat rovněž kompletní seznam alb a výběr anebo ukázky některých písniček.

Podle Wrightové by měla implementovaná novinka vyhledávání výrazně zrychlit. Vědomostní graf totiž automaticky volí přibližně 40 procent otázek, které by uživatel za normálních okolností při vyhledávání sám řešil. To znamená, že s novinkou mohou lidé získat solidní množství informací jen po pár kliknutích, tedy za výrazně kratší dobu.

„Uvědomujeme si, že děláme další výrazný krok vpřed, potřebujeme věcem ještě více rozumět. Mezi slovy a jejich významy existuje opravdu obrovský prostor, který se navíc stále mění,“ podotkla Wrightová.

Značka Google byla podle oficiálních informací zaregistrována v srpnu roku 1998. O necelé dva roky později firma zpřístupnila web v deseti světových jazycích. Vyhledávač doznal postupem doby řadu změn a rozšíření – včetně možnosti vlastního uzpůsobení stránky nebo emailové služby gmail.